  • 1. Data: 2018-03-16 08:34:07
    Temat: elektrykę rozkładam
    Od: Budyń <b...@g...com>

    jestem na etapie przewodow, rozkładam przewody i warto by położyćwszystko trochę na
    zaś.
    przewiduję:
    -oświetlenie bez specjalnych wygłupów
    -gniazda 1f
    -gniazdo 3f kuchnia
    -gniazdo 3f rezerwa kier. garaż
    -instalacja dzwonka
    -instalacja oświeltenia drogi dojazdowej
    -wyjście na oswietlenie i gniazda w ogrodzie
    -oświetlenie zewnętrzne budynku (pocomito) z wyjściem na bożonarodzeniowe świecidełka
    -skrętka do komputerów: od centralnego punktu do każdego miejsca gdzie sie moze
    przydazyc komputer osobny kabel

    -sygnał komputerowy skad moze przyjść? radio to kierunek dach, kabel-jakies ziemne
    przyłącze
    -instalacja czujników temperatur - kazde pomieszczenie
    -instalacja antenowa satelitarna - jak robic bo nie wiem?
    -instalacja antenowa naziemna
    -jakis system alarmowy/monitoringu?
    -przewody do ewentualnych rolet (mimo ze ich nie ma i nie będzie) :-)

    coś pominąłem? i w ogóle?

    b.

  • 2. Data: 2018-03-16 10:47:46
    Temat: Re: elektrykę rozkładam
    Od: Sir_Robak <s...@o...pl>

    W dniu 2018-03-16 o 08:34, Budyń pisze:
    > coś pominąłem? i w ogóle?

    Zasilanie i sterowanie podlewaniem ogrodu?
    Wiem że na wyrost ale rolety też masz extra ;)

    Robak

  • 3. Data: 2018-03-16 10:49:53
    Od: Janusz <j...@o...pl>

> [...]
    świecidełka
    > -skrętka do komputerów: od centralnego punktu do każdego miejsca gdzie sie moze

    Wszystko ok.
    > -sygnał komputerowy skad moze przyjść? radio to kierunek dach, kabel-jakies ziemne
    przyłącze
    Niekoniecznie, u mnie światłowód rozciągli na słupach i wejście do domu
    mam pod dachem, daj peszle z drutem w środku do góry i na dół.

    > -instalacja czujników temperatur - kazde pomieszczenie
    Też zrobiłem i dotąd nie podłączyłem, wystarczą dwa termometry w domu.

    > -instalacja antenowa satelitarna - jak robic bo nie wiem?
    Ile przewidujesz gniazdek w domu tyle daj kabli do anteny na dachu,
    kable oczywiście do satelity czyli 75om koncentryk dobrej jakości.
    Potem kupisz czaszę i konwerter z np 2 lub 4 wyjściami niezależnymi, są
    takie, wtedy nie trzeba rozdzielacza w domu, kable albo wypuścić prosto
    ze ściany
    albo zakończyć gniazdkiem satelity, są gotowe.

    > -instalacja antenowa naziemna
    Antena gdzieś schowana pod dachem lub okapem w odpowiednim kierunku,
    najlepiej wieloelementowa. mają większy zysk, ze wzm w środku ciągniesz
    kablem do 1 gniazdka, tam albo kończysz albo rozdzielasz dalej, są
    gniazdka przelotowe.
    Dobrze też mieć gn sieci blisko na zasilacz do wzm anteny.

    > -jakis system alarmow/monitoringu?
    rozłóż kable, min 3 pary od każdej czujki do punktu gdzie będzie centrala,
    od centrali do klawiatury przy wejściu i syreny pod dachem.

    > -przewody do ewentualnych rolet (mimo ze ich nie ma i nie będzie) :-)
    Tu nie pomogę bo sam nie mam i nie wiem jakie są potrzebne.

    > coś pominąłem? i w ogóle?
    Kamery w narożnikach domu, chociaż sam nie wiem czy jest sens.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 4. Data: 2018-03-16 12:53:42
    Od: Gregoriusx <n...@a...com>

    W dniu 2018-03-16 o 10:49, Janusz pisze:

    > rozłóż kable, min 3 pary od każdej czujki do punktu gdzie będzie centrala,
    > od centrali do klawiatury przy wejściu i syreny pod dachem.

    Z tym to nie aż tak łatwo bo trzeba jeszcze sensownie te kable umieścić
    pamiętając o kątach działania czujek i ich ograniczeniach (np PIR nie
    powinny być skierowana na okna i grzejniki bo mogą generować fałszywe
    alarmy). Dodatkowo w chyba najpopularniejszym u nas SATELu czujki można
    podłączać też do manipulatorów więc czasami nie ma sensu lecieć ze
    wszystkim do centralki czyli jak zawsze wskazane jest, żeby ktoś
    ogarniający temat rzucił okiem na projekt takiej instalacji i
    przynajmniej wstępne wybranie systemu który ma na tym działać.

    --
    Gregorius

  • 5. Data: 2018-03-16 13:01:33
    Od: Pete <n...@n...com>

    > Ile przewidujesz gniazdek w domu tyle daj kabli do anteny na dachu,

    Bez sensu. Samym konwerterem obsłuży max 4 gniazda. Czyli max 2
    odbiorniki (dobrze przyjąć po 2 gniazda na odbiornik). Dodatkowo kabel
    zewnętrzny droższy od wewn.

    Po 2 kable od punktu do miejsca z multiswitchem.

> [...]
    > ze ściany
    > albo zakończyć gniazdkiem satelity, są gotowe

    Kable odporne na UV od anteny do multiswitcha (w zależności czy tylko
    jedna pozycja satelitalna czy dwie) czyli 4 lub 8 kabli + 1 jako zapas.

> [...]
    > gniazdka przelotowe.
    > Dobrze też mieć gn sieci blisko na zasilacz do wzm anteny.

    Taki sam kabel jak do satelity - podciągnąć również do multiswitcha.
    Do tego multiswitch z obsługą anteny naziemnej.

    --
    Pete

  • 6. Data: 2018-03-16 13:38:44
    Od: Bolko <s...@g...com>

    >-skrętka do komputerów: od centralnego punktu do każdego miejsca gdzie sie moze
    przydazyc komputer osobny kabel

    Ja bym się zastanowił nad światłowodem.
    Kiedyś pracowałem w firmie która tego typu sprawami się zajmuje.
    I podobno to przyszłość.
    FTTH czyli światłowód do domu jest już teraz.
    A za chwile być światło do komputera.
    Znam gościa który w ten sposób zrobił całą domową sieć.

  • 7. Data: 2018-03-16 13:54:56
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Fri, 16 Mar 2018 05:38:44 -0700, Bolko wrote:

> [...]
    > FTTH czyli światłowód do domu jest już teraz.
    > A za chwile być światło do komputera.
    > Znam gościa który w ten sposób zrobił całą domową sieć.

    W poprzednim domu miałem (2008 - kładłem światłowód właśnie dlatego że
    "to przyszłość" - dom na 4 poziomach, w piwnicy mała serwerownia). Nie
    polecam. Światłowód bardzo źle się kładzie (łatwo zepsuć, nie da się brać
    ostrych zakrętów), do tego standard wtyczek może się jeszcze 4 razy
    zmienić. No i trzeba mieć kompatybilny/drogi sprzęt - a jak się nie ma to
    bawić się w transceivery po obu końcach każdego światłowodu.

    RJ45 istnieje od dekad i działa, tanim kablem potrafi wyciągnąć 1 Gbps, a
    trochę droższym do 10 Gbps jeśli komuś naprawdę zależy.

    Mateusz

  • 8. Data: 2018-03-16 14:10:21
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2018-03-16 o 13:01, Pete pisze:

    > Bez sensu. Samym konwerterem obsłuży max 4 gniazda. Czyli max 2
    > odbiorniki (dobrze przyjąć po 2 gniazda na odbiornik).
    Bo?----------------------------------^^
    Jak nie będzie miał osobnej nagrywarki to spokojnie 1 wystarcza na
    odbiornik.

    Dodatkowo kabel
    > zewnętrzny droższy od wewn.
    A multi switch droższy od kabli, zasilanie potrzebuje i żre energię cały
    czas,
    wiem bo mam, jak ponad 10lat temu robiłem to nie było jeszcze tanich
    konwerterów
    multi chanel.

    > Po 2 kable od punktu do miejsca z multiswitchem.

    > Kable odporne na UV od anteny do multiswitcha (w zależności czy tylko
    > jedna pozycja satelitalna czy dwie) czyli 4 lub 8 kabli + 1 jako zapas.
    Taaa a wyżej pisałeś że ja za dużo proponuję.

    > Taki sam kabel jak do satelity - podciągnąć również do multiswitcha.
    Też to nic nie daje, musi potem taki kabel zakończyć gniazdkiem
    rozdzielającym które też kosztuje.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 9. Data: 2018-03-16 14:11:15
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu piątek, 16 marca 2018 13:01:43 UTC+1 użytkownik Pete napisał:

    > Taki sam kabel jak do satelity - podciągnąć również do multiswitcha.
    > Do tego multiswitch z obsługą anteny naziemnej.

    I nie zapomnieć o kablu do anteny radiowej :) Multiswitch też to ogarnia.
    Analogowe radyjka jeszcze długo będą działać, a z anteną na dachu nie ma
    żadnych szumów.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 10. Data: 2018-03-16 14:13:21
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu piątek, 16 marca 2018 14:10:27 UTC+1 użytkownik Janusz napisał:

    > Bo?----------------------------------^^
    > Jak nie będzie miał osobnej nagrywarki to spokojnie 1 wystarcza na
    > odbiornik.

    Ale dzisiaj jak już bierzesz cyfrową TV - nagrywarka to standard ;)
    Też uważam, że jak satelita to tylko 4 kable i do multiswitcha. Potem po
    dwa kable do każdego odbiornika!

    > Też to nic nie daje, musi potem taki kabel zakończyć gniazdkiem
    > rozdzielającym które też kosztuje.

    Ale jednym kablem mamy sygnal TV + SAT + Radio i to ma sens :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.