  • 1. Data: 2020-09-20 15:22:23
    Temat: fotowoltaika - nowy wymogi
    Od: budynPL <b...@g...com>

    Pojawił sie nowy wymóg dla nowych instalacji fotowoltaicznych o mocy powyżej 6,5kW -
    od 19 września inwestorzy planujący zakup instalacji będą musieli uzgodnić swój
    projekt z rzeczoznawcą do spraw zabezpieczeń ppoż.

    co ze smutkiem stwierdzam bo dotknie mnie osobiscie niebawem :/

    b.

  • 2. Data: 2020-09-20 16:29:15
    Temat: Re: fotowoltaika - nowy wymogi
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sun, 20 Sep 2020 06:22:23 -0700 (PDT), budynPL

    > co ze smutkiem stwierdzam bo dotknie mnie osobiscie niebawem :/

    Tych fachmanów jest około 420 na całą Polskę. Próbuję się do dwóch w
    okolicy dodzwonić od tygodnia i nie odbierają telefonów, nie odpisują na
    SMSy (a mam do nich dane z polecenia). Pewnie mają pełne ręce roboty. Inna
    sprawa że pewnie będą mieli przygotowany papirek i go będą opychać po
    prostu ze zmianą danych.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 3. Data: 2020-09-21 10:00:02
    Od: "abn140" <a...@g...com>

    > Myjk
    btw zapytam przy okazji...
    o co chodzi z panelami na domach gdzie ich optimum padania swiatla to 8 rano
    albo 19 wieczorem....
    o co chodzi?
    to juz panel nie musi 'patrzec' na slonce w poludnie?
    widze tego u nas od groma!!!
    czy ci ludzie zwariowali? stalo sie cos w technice czego nie wiem?

  • 4. Data: 2020-09-21 10:47:04
    Od: Kadar Oszmanski <o...@g...com>

    poniedziałek, 21 września 2020 o 10:00:20 UTC+2 abn140 napisał(a):
    > czy ci ludzie zwariowali? stalo sie cos w technice czego nie wiem?

    Byli tacy co zawsze mieli za dużo pieniędzy.
    K.

  • 5. Data: 2020-09-21 10:58:22
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Monday, September 21, 2020 at 10:00:20 AM UTC+2, abn140 wrote:
> [...]
    > widze tego u nas od groma!!!
    > czy ci ludzie zwariowali? stalo sie cos w technice czego nie wiem?

    jesli maja dach dwuspadowy wch-zachod to nie bardzo jest jak inaczej zamontowac...
    z kalkulatora ( np. http://www.keno-energy.com/index.php?go=kalkulator_u
    zyskow ) wychodzi, ze trzeba dolozyc ze 20-30% wiecej paneli... pewnie lepsze to niz
    montaz gdzies na ziemi jak sie nie ma miejsca...

  • 6. Data: 2020-09-21 11:01:15
    Od: budynPL <b...@g...com>

> [...]
    > widze tego u nas od groma!!!
    > czy ci ludzie zwariowali? stalo sie cos w technice czego nie wiem?

    Ano panel nie musi patrzeć na południe aby robić prąd, zrobi go po prostu mniej.
    A panel położymy tam gdzie mamy na niego miejsce. Dla naprzykładu - u mnie dach ma
    nachylenie 11stopni
    i odchylenie 67stopni od południa w stronę wschodu. Kalkulator mówi mi, że uzyskam
    9456kWh rocznie z
    instalacji 9,4kWp. Natomiast gdybym mógł ustawić lepiej (na południe, pod kątem 45)
    to uzyskałbym rocznie
    10074. No ale nie mogę bo dach mam jaki mam.
    A w sumie to tyko ok 7% straty - w sumie nieźle.

    b.

  • 7. Data: 2020-09-21 11:24:56
    Od: Czesio Wesoły <z...@g...com>

    Zależność wydajności instalacji od stron świata nie jest wcale taka oczywista.
    Południe wydaje się najoczywistsze. Rzeczywiście pik jest najwyższy, ale też dość
    wąski. Rozłożenie paneli na wschód i zachód powoduje, że mamy kształt krzywej
    uzyskiwanej mocy niższy ale i szerszy. Straty w takiej konfiguracji wcale nie muszą
    być wysokie. Polecam poszukać w necie informacji na temat geometrii układu paneli.
    Pierwsze z brzegu linki:
    https://lmvgroup.pl/aktualnosci/kierunek-ustawienia-
    paneli-fotowoltaicznych/
    https://www.brewa.pl/strefa-wiedzy/fotowoltaika-usta
    wienie-wschod-zachod-czy-poludnie.html

  • 8. Data: 2020-09-21 12:32:45
    Od: Kżyho <k...@c...pl>

    W dniu 21.09.2020 o 10:00, abn140 pisze:
> [...]
    > widze tego u nas od groma!!!
    > czy ci ludzie zwariowali? stalo sie cos w technice czego nie wiem?

    Zapewne mają ustawienie tzw. wschód-zachód. W przypadku mojego domu też
    jest to rozważane, ponieważ jego usytuowanie względem stron świata z
    uwzględnieniem spadku dachu w stronę północną (dach "płaski") oraz
    bloków kominowych i tym samym zacienienia od nich powoduje, że takie
    ułożenie wcale nie jest takie do końca bez sensu...

    Kuzynka robiła 9,9 kWp na płaskim dachu i też większość paneli
    ostatecznie ma wschód-zachód i tylko kilka wystawionych stricte na południe.

    Pzdr
    --
    /__/_* /
    / ) /_(//)()

  • 9. Data: 2020-09-21 21:35:56
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu niedziela, 20 września 2020 15:22:24 UTC+2 użytkownik budynPL napisał:
    > co ze smutkiem stwierdzam bo dotknie mnie osobiscie niebawem :/

    Daj spokój, ten debilizm jest wprowadzony na szybko, bez żadnych
    konsultacji ze strażą pożarną i w zasadzie nie wiadomo nawet jak
    ma wyglądać takie "uzgodnienie". Żadnych form weryfikacji ani egzekucji
    też nie ma. Ja bym to olał i robił swoje, jak za jakiś czas
    ktoś to usystematyzuje to będzie można się temu przyjrzeć.

    L.

  • 10. Data: 2020-09-21 21:40:33
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Monday, September 21, 2020 at 9:35:58 PM UTC+2, Lisciasty wrote:

> [...]
    > też nie ma. Ja bym to olał i robił swoje, jak za jakiś czas
    > ktoś to usystematyzuje to będzie można się temu przyjrzeć.

    tylko zawsze jest ryzyko, ze energetycy nie zaloza dwukierunkowego licznika, bo brak
    wymaganego "papierka", a w sumie zadnego interesu w podpinaniu tego nie maja ;)