  • 1. Data: 2019-02-03 18:24:45
    Temat: jaki mogę zainstalować piec, pytanie do Użytkownika
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    witam

    pomieszczenia użytkowe, firma, nikt tam nie śpi, nikt się nie udusi, nie
    zagazuje. JEst kocioł dwufunkcyjny (wody użytkowej nie grzeje) z
    zamkniętą komorą spalania, niby tylko 5 kilowat, 4 grzejniki. wyrzut
    spalin przez ścianę. Zaczyna się psuć. wywala co chwilę różne błędy -
    najczęściej - problem z czujnikiem przepływu wody. Była już naprawiana
    pompa wody - ta jest akurat 100% dobra.
    Zastanawiam się nad wymianą kotła. Nie mam dostępu do żadnego nadającego
    się komina. te co były w budynku (spalinowe węglowe) sa popękane nie
    używane. Jakie są opcje? z góry dziękuję

    ToMasz

  • 2. Data: 2019-02-04 20:44:56
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2019-02-03 o 18:24, ToMasz pisze:
> [...]
    > nadającego się komina. te co były w budynku (spalinowe węglowe) sa
    > popękane nie używane. Jakie są opcje? z góry dziękuję

    Co to za budynek - wolnostojący, czy lokal wydzielony z budynku?

    Jeżeli wydzielony to z jakiego budynku? Mieszkalnego, użytkowego?

    Jeżeli z budynku mieszkalnego to jednorodzinnego, wielorodzinnego?
    Budynek jednorodzinny to taki w którym są nie więcej jak 2 wydzielone
    lokale mieszkalne lub jeden lokal mieszkalny + jeden lokal użytkowy.

    Jaka powierzchnia? Jaki wysoki? Jedno pomieszczenie czy kilka?

    Brak dostępu do komina w niczym nie przeszkadza. Są kominy zewnętrzne.

    Jaki gaz? Z sieci czy LPG?

    Jest tam wentylacja? Tam, gdzie jest instalacja gazowa, wentylacja
    bezwzględnie musi być. Tu też można zastosować zewnętrzny komin
    wentylacyjny, ocieplony.

  • 3. Data: 2019-02-04 22:41:20
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Co to za budynek - wolnostojący, czy lokal wydzielony z budynku?
    nie. zabudowa szeregowa w centrum miasta, domy wzdłuż ulicy. ale każdy
    dom inny, a przedmiotowy budynek sięga najgłębiej w podwórza, więc
    pomieszczenie w którym jest piec, ma 3 ściany zewnętrzne
> [...]
    > Budynek jednorodzinny to taki w którym są nie więcej jak 2 wydzielone
    > lokale mieszkalne lub jeden lokal mieszkalny + jeden lokal użytkowy.
    centrum miasta, 350m po podłogach. parter i 2 piętra - firmy, trzecie
    piętro mieszkanie. wysokość - pomieszczeń - 3.5m z wyjątkiem mieszkania
    , bo jest zaadaptowane ze strychu
    > Brak dostępu do komina w niczym nie przeszkadza. Są kominy zewnętrzne.
    za dużo pozwoleń. całość w zabytkowej przestrzeni, za długie rury,
    nowiutka elewacja na wszystkich ścianach. chyba że do starego
    spalinowego da sie wsadzić rękaw z folii aluminiowej.

    > Jaki gaz?
    Z sieci.
    > Jest tam wentylacja? Tam, gdzie jest instalacja gazowa, wentylacja
    > bezwzględnie musi być. Tu też można zastosować zewnętrzny komin
    > wentylacyjny, ocieplony.
    no i tu są jaja. instalacja gazowa, ogólna była robiona w 1988roku , bez
    absolutnie bez żadnej wentylacji. jakoś w okolicy 2000-2003 były robione
    kaloryfery wraz z tym padającym kotłem - bez absolutnie jakiejkolwiek
    wentylacji. Dopiero za moich czasów przychodzą kominiarze i twierdzą że
    piec może wentylacji nie wymaga. ale tam gdzie jest kuchenka na gaz i
    licznik gazu - tam wentylacja musi byc. znaczy 2m rury ocieplonej
    styknie. ( i taką wentylacje mam zamiar zrobić) ale przymykają oko... bo
    jak wspominałem - niema opcji zeby w pomieszczeniach ktoś się zagazował,
    zaczadził. pomieszczenie z piecem ma drzwi typu brama do garażu. blacha
    na ramie z profili, zasuwy i kłódki. więc jak jest zawjeja to śnieg
    szparami wwiewa do środka i zostawia mokre plamy.

    ToMasz

  • 4. Data: 2019-02-04 23:46:00
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Zalatw to jednorazowo do konca zycia. Zrob na podworku odwiert pionowy do pompy
    ciepla. Chyba ze metro ma tam byc to bedzie problem raczej nie do obejscia. Tanio nie
    bedzie ale masz sie pierdolic z kominami itp. to moze pompa ciepla w dlugim czasie
    bedzie byc alternatywa.

  • 5. Data: 2019-02-05 00:33:43
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2019-02-04 o 22:41, ToMasz pisze:
> [...]
    > piętro mieszkanie. wysokość - pomieszczeń - 3.5m z wyjątkiem
    > mieszkania , bo jest zaadaptowane ze strychu

    No to dupa blada. Nie możesz spalin wyrzucać poprzez ścianę. Musi być komin.

    Co prawda prawo zezwala na bezpośredni wyrzut spalin przez ścianę w
    przypadku urządzeń grzewczych o mocach nie przekraczających 5kW, ale
    szczerze mówiąc nie znam kotłów gazowych, które mają tak niską moc. Są
    natomiast grzejniki (ogrzewacze) gazowe z zamkniętą komorą spalania o
    mocach do 5kW, które spełniają wymagania dot. wyrzutu spalin przez
    ścianę.
    https://www.bazarek.pl/produkt/3107310/ogrzewacz-gaz
    owy-z-zamknieta-komora-spalania-adarad-5kw-pb.html

    > za dużo pozwoleń. całość w zabytkowej przestrzeni, za długie rury,
    > nowiutka elewacja na wszystkich ścianach. chyba że do starego
    > spalinowego da sie wsadzić rękaw z folii aluminiowej.

    Nie możesz użyć rękawa aluminiowego jako kanału spalinowego.

    Do wyprowadzenia spalin może być użyta tylko rura stalowa ze stali
    kwasoodpornej lub atestowana z tworzywa sztucznego.
    https://www.youtube.com/watch?v=rFn5PwLiNSU

    Komin spalinowy należy dokładnie wyczyścić i wsadzić do niego rurę
    spalinową z kwasówki lub tworzywa sztucznego. Wkład z tworzywa ma tę
    zaletę, że możesz kupić na wymiar w jednym kawałku, ale są tak zrobione,
    że można je odcinać co 1m i każdy z kawałków ma kielich do połączenia.

    Rury takie są elastyczne i bez problemu dają się obsadzić nawet jak
    kominy są krzywe, tam gdzie nie dałoby się obsadzić rur z kwasówki. Co
    prawda są rury karbowane z kwasówki tzw. Flex, ale rury takie sprężynują
    i trudno jest obsadzić dłuższe odcinki jak 3-4m.

    W zależności od kotła można użyć rur o średnicy 60 lub 80mm

    Wkładem kominowym będą wyrzucane spaliny, zaś kanałem kominowym będzie
    zasysane powietrze z zewnątrz.

> [...]
    > ma drzwi typu brama do garażu. blacha na ramie z profili, zasuwy i
    > kłódki. więc jak jest zawjeja to śnieg szparami wwiewa do środka i

    Nie chodzi o zagazowanie ludzi, ale o wyciek, który może doprowadzić do
    wybuchu i zniszczenia całego budynku. Zadaniem wentylacji przy gazie
    jest ewakuowanie gazu z pomieszczeń w razie rozszczelnienia instalacji
    lub urządzenia gazowego. Gazem tak łatwo się nie otrujesz. Można się
    tylko udusić jeżeli stężenie gazu będzie tak duże, że obniży poziom
    tlenu poniżej pewnej granicy.

    Dlatego nawet nie myśl, aby wentylacji nie było. Musisz uzgodnić
    wykonanie tej instalacji z kominiarzem oraz konserwatorem zabytków.

  • 6. Data: 2019-02-05 00:39:33
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2019-02-05 o 00:33, Uzytkownik pisze:

    P.S.

    A może inny rodzaj ogrzewania?

    Piece pelletowe z podajnikiem - takie jakiego używa Kogutek? Do 5kW.
    Robisz tylko 2 otwory w ścianie. Jeden do zasysania powietrza, a drugi
    wyrzut spalin. Podobnie jak te grzejniki gazowe.

    Albo klimatyzator/klimatyzatory?

  • 7. Data: 2019-02-05 06:39:08
    Od: l...@g...com

    Rura z tworzywa jako spalinowa? Ma to jakieś dopuszczenia, aprobaty? Jaki producent?

  • 8. Data: 2019-02-05 08:58:48
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2019-02-05 o 06:39, l...@g...com pisze:
    > Rura z tworzywa jako spalinowa?

    W czym widzisz problem?

    > Ma to jakieś dopuszczenia,

    Tak. Zrzeszenia Emerytów i Rencistów Polskiego Związku Wędkarskiego

    > aprobaty?

    Tak. Koła Gospodyń Wiejskich z Pcimia Dolnego i Wąchocka.

    > Jaki producent?

    Jakikolwiek.

    Wybacz, ale zadajesz tak dziwne pytania, że tylko dziwnie można
    odpowiedzieć.

    Producentów jest wielu, a atesty muszą mieć, bo nie mogliby tego
    sprzedawać jako wkład spalinowy dla kotłów gazowych.

    Jeżeli masz wątpliwości to dodam, że w większości kotłów układ spalinowy
    wewnątrz kotła wykonany jest z plastiku.

  • 9. Data: 2019-02-05 10:18:16
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Tuesday, February 5, 2019 at 12:40:08 AM UTC+1, Uzytkownik wrote:

> [...]
    > Robisz tylko 2 otwory w ścianie. Jeden do zasysania powietrza, a drugi
    > wyrzut spalin. Podobnie jak te grzejniki gazowe.

    hm... a mozna tak podpinac piec/kociol na paliwa stale?

    § 175. 1. Indywidualne koncentryczne przewody powietrzno-spalinowe lub oddzielne
    przewody powietrzne i spalinowe od urządzeń gazowych z zamkniętą komorą spalania
    mogą być wyprowadzone przez zewnętrzną ścianę budynku, jeżeli urządzenia te mają
    nominalną moc cieplną nie większą niż:
    1) 21 kW - w wolno stojących budynkach jednorodzinnych, zagrodowych i rekreacji
    indywidualnej;
    2) 5 kW - w pozostałych budynkach mieszkalnych.

  • 10. Data: 2019-02-05 10:24:15
    Od: ToMasz <N...@o...pl>

    > No to dupa blada. Nie możesz spalin wyrzucać poprzez ścianę. Musi być
    > komin.
    załóżmy że dostanę pozwolenie na zrobienie komina na zewnątrz. jaki musi
    być długi? Czy jeśli budynek jest baaardzo wysoki 18m, to komin może
    być krótszy czy musi wystawać ponad dach. a moze inaczej, czy komin może
    wystawać 1 metr ponad dach... wiaty?

    > Co prawda prawo zezwala na bezpośredni wyrzut spalin przez ścianę w
    > przypadku urządzeń grzewczych o mocach nie przekraczających 5kW,
    urlich wandich wa 4-35kw

    > mocach do 5kW, które spełniają wymagania dot. wyrzutu spalin przez
    > ścianę.
    > https://www.bazarek.pl/produkt/3107310/ogrzewacz-gaz
    owy-z-zamknieta-komora-spalania-adarad-5kw-pb.html
    czy spotkałeś się z takim grzejnikiem, ale w takiej obudowie która
    zakończona jest rurą wylotową? Zamiast transportować wode do kaloryferów
    transportował bym ciepłe powietrze rurami fi 120, Albo czy można taki
    kaloryfer dać pod sufit i "zmusić" go jakoś do przewiewania powietrza w
    dół.

    ToMasz