  • 1. Data: 2014-09-16 22:21:42
    Temat: jakie rurki do wody bieżącej?
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    witam

    robię wodę, w sensie rury od licznika do 2 kranów, pieca gazowego,
    pralki wc. razem 5 punktów, bardzo blisko siebie i drugie tyle w
    ciepłej wodzie. Kupiłem na zapas dużo pexa, ale tak się zastanawiam.
    Będę miał 150cm rurki, trójnik, 30cm trójnik, 50cm trójnik.. itd.
    trójniki do pexa jakby nie patrzeć - będa w ścianie zamurowane, co mi
    się bardzo nie podoba. może jednak te 2.5m + 2.5m rury w ścianie puścić
    stalową rurą, albo miedzianą? Zgrzewanej nie chcę, bo nie mam
    zgrzewarki i nigdy nie zgrzewałem
    poradźcie coś?

    ToMasz

  • 2. Data: 2014-09-18 11:19:33
    Temat: Re: jakie rurki do wody bieżącej?
    Od: Dominik & Co <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 16.09.2014 ToMasz <t...@p...fm.com.pl> napisał/a:

    > stalową rurą, albo miedzianą? Zgrzewanej nie chcę, bo nie mam
    > zgrzewarki i nigdy nie zgrzewałem

    Zawsze jeszcze możesz dać klejoną :-)

    --
    Dominik & kąpany (via debianowy slrn)
    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 3. Data: 2014-09-19 22:14:35
    Od: dolniak <d...@g...com>

    Witam
    Boże broń od klejonki,szczególnie w tynku,i to jeszcze ciepla woda!Nic do niej nie
    mam,tyle ,że lubi pękać.
    Stalowa-najprostsza.wytrzyma ze 20 lat,potem będzie się zakamieniać.Ale,jak masz
    dostęp do gwintownicy i imadla(w sensie-możesz pożyczyć)-można.
    Miedż jest droższa,musisz mieć palnik.
    Zgrzewanie-wbrew pozorom też jest proste. Zgrzewarkę możesz pożyczyć,a taka na 2-3
    roboty kosztuje stówę.Ciąć można brzeszczotem,choć zarówno do miedzi jak i plastiku
    użycie stosownych przecinarek jest zalecane.
    Obie metody-zakladam,że obie znasz jednakowo,czyli wcale- wymagają zużycia kilku
    ksztaltek na próbę . Potem jest coraz latwiej.
    w obu wypadkach warto byloby najpirrw zobaczyć taką robotę.
    I mam nadzieję,że nie jest za póżno.
    powodzenia dolniak

  • 4. Data: 2014-09-20 15:26:17
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 2014-09-19 o 22:14, dolniak pisze:
> [...]
    mam,tyle ,że lubi pękać.
    > Stalowa-najprostsza.wytrzyma ze 20 lat,potem będzie się zakamieniać.
    Ja mam u siebie instalację z 1993 roku i niedawno rozciekła się rura
    stalowa. Po demontażu stwierdzam, że osad zajmuje 3/4 przekroju. Klejona
    Genova (nieco młodsza) nie wykazuje żadnych negatywnych zmian w czasie.
    Jeżeli mam coś radzić, to daj cokolwiek, byle nie stalowe.
    Jacek

  • 5. Data: 2014-09-20 19:38:08
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2014-09-16 22:21, ToMasz wrote:
    > Zgrzewanej nie chcę, bo nie mam
    > zgrzewarki i nigdy nie zgrzewałem

    Zrobiłem, nie mają o tym pojęcia, około 50 zgrzewów do różnych elementów
    instalacji. Tylko jeden źle zrobiłem (ciekło) z własnej głupoty - za
    mała temperatura i nie udało mi się włozyć rury w kształtkę, testowałem
    jak mozna grzać. Ale to było drugie zgrzewanie :) Reszta - perfekt.

    Polecam bo to jest zaskakująco proste. Gdybym to wiedział 4 lata temu to
    bym pogonił hydraulika i sam zrobił wodę (i lepiej). Zgrzewarkę można
    pozyczyć w hipermerkecie, aczkolwiek w cenie 150zł kupisz i bedziesz
    jeszcze długo uzywał do przeróbek (bo te rury łatwo przerabiać).

    Dwa problemy tylko:
    a) ciężko na oko zgrzewać aby rury były idealnie współosiowe.
    b) cieżko na początek kroić aby wyszło z dokładnością do milimetra -
    trzeba poćwiczyć.

    Imho dla amatora ciezko o cokolwiek lepszego. Składa się jak lego.

  • 6. Data: 2014-09-22 16:47:41
    Od: Krzysztof Garus <g...@g...com>

    W dniu wtorek, 16 września 2014 22:21:42 UTC+2 użytkownik ToMasz napisał:
    > witam
    > stalowďż˝ rurďż˝, albo miedzianďż˝? Zgrzewanej nie chcďż˝, bo nie mam
    > zgrzewarki i nigdy nie zgrzewa�em
    > porad�cie co�?
    >
    > ToMasz

    Osobiscie robilem miedziane lutowane, pp zgrzewane i troszke stalowych.

    Miedziane najmilej wspominam - wszystko mozna sobie przymierzyc zawczasu, lutuje sie
    juz poskladane, robotka dosyc przyjemna, palnik nie drogi.

    PP wbrew pozorm troszke pracochlonne (mierzenie ze zapasem, czyszczenie acetonem) i
    lekko stresogenne, czy prosto sie zgrzeje - bo jak sie wcisnie to juz nie mozna
    przekrecic. W razie pomylki - uciac i mufa.

    bajcik

  • 7. Data: 2014-09-22 22:17:59
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Osobiscie robilem miedziane lutowane, pp zgrzewane i troszke stalowych.
    dzięki wszystkim. robię w miedzi. Facet od kotłów CO powiedział że w
    wymogach (njie wiem czy przepisy czy gwarancja) jest napisane że kocioł
    wymaga minimum 1.5 metra rury stalowej lub miedzianej. wolę miedz, więc
    zostaję w miedzi na wszystkie rurki w łazience.

    ToMasz

  • 8. Data: 2014-09-23 08:41:18
    Od: Krzysztof Garus <g...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 22 września 2014 22:17:59 UTC+2 użytkownik ToMasz napisał:

    > dzi�ki wszystkim. robi� w miedzi. Facet od kot��w CO powiedzia� �e >
    wymogach (njie wiem czy przepisy czy gwarancja) jest napisane �e kocio�
    > wymaga minimum 1.5 metra rury stalowej lub miedzianej. wol� miedz, wi�c
    > zostaj� w miedzi na wszystkie rurki w �azience.

    Jeszcze 2 uwagi:
    1.) do decyzji warto zrobic wizje lokalna - co z czym, ktoredy, czy wiecej rur (moze
    stal?) czy wiecej ksztaltek (wtedy miedz taniej). Przewidziec zawory i srubunki.

    2.) warto poczytac o niuansach, ze zlaczki skrecane najpierw lutujemy a potem
    skrecamy, ze laczenia "do gory nogami" ("do dolu lutem") lepiej lutowac wpierw a
    potem odwrocic i wstawic "gotowca". O przecwiczeniu na brudno nawet nie wspominam.

    bajcik