  • 1. Data: 2019-10-06 20:56:59
    Temat: moc grzałek bufora vs napięcie i bezpieczniki
    Od: marios <d...@f...gd>

    Jeżeli w przyłączu mam bezpieczniki 3f C20A (25 od sieci) - 11kW,
    to korzystniej jest szukać grzałek 400V (trójkąt), czy bez znaczenia
    będą 230V (gwiazda) - tych jest duży wybór, w przeciwieństwie do 400V
    (mało i drogie).

    Z obliczeń (pi x oko) potrzebuję 12kW w nocnej taryfie do grzania bufora
    CO+CWU.
    Patrzyłem na eGrzalki i gwarant.czest.pl , potrzebuję do mufy 6/4 (1
    1/2), długość w zasadzie bez znaczenia - spawany zewnętrzny piec el.

    1.73 * 400V * 20A *1.00(cos fi) = 13840W
    3 * 230V *20A = 13800W

    Niby to samo, ale czy ze względu na przesunięcia fazowe (400V
    międzyfazowe) natężenia (A) inaczej rozkładają się na bezpiecznikach? -
    mniejsze prawdopodobieństwo "wywalenia"?

    A może kupić dwie identyczne grzałki 3x230V i połączyć je szeregowo?
    (=460V) pod trójkąt, oczywiście korygując spadek mocy grzałki o te 60V.

    Kombinuję też jak tu zrobić, aby jedną fazę pozostawić mniej obciążoną
    (pod pralkę, zmywarkę, lodówkę, żelazko itd.)

    Ostatecznie planuję zwiększenie mocy (na C25A), ale to jeszcze trochę
    potrwa (terminy elektryka) i zakładu). Coś mi się czuje że trzeba będzie
    wykupić 17kW (bezp 32A)

  • 2. Data: 2019-10-06 21:49:00
    Temat: Re: moc grzałek bufora vs napięcie i bezpieczniki
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu niedziela, 6 października 2019 20:57:01 UTC+2 użytkownik marios napisał:
> [...]
    > to korzystniej jest szukać grzałek 400V (trójkąt), czy bez znaczenia
    > będą 230V (gwiazda) - tych jest duży wybór, w przeciwieństwie do 400V

    ja grzeję prundem, kilka grzałek mi sie juz spaliło. Kupuj łatwe do wymiany.

    b.

  • 3. Data: 2019-10-06 22:41:24
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2019-10-06 o 20:56, marios pisze:
> [...]
    >
    > Ostatecznie planuję zwiększenie mocy (na C25A), ale to jeszcze trochę
    > potrwa (terminy elektryka) i zakładu). Coś mi się czuje że trzeba będzie
    Podłącz w gwiazdę, będą mniej przeciążone=trwalsze.
    Mnie zastanawia jak duży ten bufor masz że aż tyle ciepła potrzebujesz
    bo 12kw*8=96kwh + 12*2=24kwh w dzień to dość sporo, dla takiego zuzycia
    się opłaca
    pc gdzie bez trudu nawet na powietrznej uzyskasz cop 2 czyli dwa razy
    mniej energii,
    po kilku-kilkunastu latach powinna się zwrócić.

    --
    Janusz

  • 4. Data: 2019-10-07 00:45:23
    Od: marios <d...@f...gd>

    W dniu 06.10.2019 o 22:41, Janusz pisze:

> [...]
    > mniej energii,
    > po kilku-kilkunastu latach powinna się zwrócić.

    Grzałka Gwarant "MW120" 12kw/400v jest po ~600, ale posiada wrr
    regulator temp (30-75*) z zabezp. >98*C - ktore to są mi zasadniczo
    niepotrzebne.

    Tak, pamiętam Budyń że się palą - pytałem już o to - dlatego szukam w
    droższych - "polskich"(?) .

    12kw bo ~ 1500L (30->~80*C) w ciągu 8h naładować, ale jest jeszcze
    ~60-68m2 do jednoczesnego grzania podłogówkę "online" (~4,6kW), potem
    bufor musi utrzymać się przez 14h (+CWU) z tego co zgromadzi, no i
    gdzieś nad ranem (~4?) zmywarki muszą ruszyć.

    POczątkowo liczyłem 70W/m2 mocy grzewczej/dobę, potem zmienił się metraż
    (żona zmiany zrobiła) , potem nagle okazało się że ciepło właściwe wody
    to ok. 4150J/K a nie 4600 jak ktoś mi kiedyś utrwalił błędnie, więc już
    sam nie wiem co mi z tego wyszło :) a nie mam czasu (ocieplenie!) na nic.

    70W*65m2*24h = ~109kWh/doba, no ale rzeczywiste - wg. netu wychodzi
    raczej 33-50 W/m2 dla niestarych bardzo budynków, to może te 70W/m2 jest
    za grubo liczone

  • 5. Data: 2019-10-07 09:51:58
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2019-10-07 o 00:45, marios pisze:

> [...]
    > niepotrzebne.
    >
    > Tak, pamiętam Budyń że się palą - pytałem już o to - dlatego szukam w
    Te czasy już się nie wrócą.

> [...]
    > bufor musi utrzymać się przez 14h (+CWU) z tego co zgromadzi, no i
    > gdzieś nad ranem (~4?) zmywarki muszą ruszyć.
    Grzejesz tylko prądem czy masz jeszcze jakiś kominek w rezerwie?

> [...]
    > to ok. 4150J/K a nie 4600 jak ktoś mi kiedyś utrwalił błędnie, więc już
    > sam nie wiem co mi z tego wyszło :) a nie mam czasu (ocieplenie!) na nic.
    Rozumiem, rób ocieplenie bo zima idzie wielkimi krokami :)

    > 70W*65m2*24h = ~109kWh/doba, no ale rzeczywiste - wg. netu wychodzi
    > raczej 33-50 W/m2 dla niestarych bardzo budynków, to może te 70W/m2 jest
    > za grubo liczone
    Może trochę brakować bo zimy lżejsze a te parę krytycznych dni może
    czymś dogrzejesz,
    dlatego pytałem o kominek, bo po co przeinwestowywać.

    --
    Janusz