  • 1. Data: 2014-10-14 19:55:32
    Temat: off-topic ustawienia sterownika do spalania pelletu
    Od: ".:Artur:." <a...@n...spamuj.pl>

    Hej
    Mam takie pytanie mozecie mi podrzucic swoje ustawienia do spalania pelletu
    w Waszych piecach ( ja mam heiztechnika eko duo) .
    Nie mogę tego ustrojstwa wyregulować na nastawach zalecanych za mało mam
    pelettu w palniku i spala sie za nisko.
    Zgodnie z zalecenim serwisu stłumiłem trochę ciąg kominowy(ok 50% na
    wylocie) bo inaczej na pauzie prawie cały pellet mi sie wypalił.
    I nie wiem co dalej
    Sterownik jaki mam to HT-tonic 520
    Parametr zalecane ustawienie/ moje ustawienie:
    Czas pauzy podajnika 30 sek 20 sek
    czas oczekiwania 6 min 4 min
    Krotnosc podawania 1 1
    Czas przesypu 1 4
    Obroty dmuchawy 1 0
    Obroty dmuch. w podtrzymaniu 0 0
    Czas dmuchawy w podtrzymaniu 5 8
    Obroty dmuch wzrost 0 0

    Zauwazylem, ze na pauzie i tak sie jeszcze temperatura kotla za bardzo
    podnosi ok 5-10 st. od zadanej :/ ekogroszek pod tym względem był lepszym
    dla mnie paliwem. nie miałem takich zachowan
    Dzieki z kazde info bo tu sezon idzie duzymi krokami....
    --
    .:Artur:.

  • 2. Data: 2014-10-15 09:18:48
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2014-10-14 19:55, .:Artur:. pisze:
> [...]
    > dla mnie paliwem. nie mia?em takich zachowan
    > Dzieki z kazde info bo tu sezon idzie duzymi krokami....

    Kotły z podajnikiem retortowym nie nadają się do spalania samego peletu,
    ponieważ spala się zbyt szybko wydzielając przy tym dużą ilość energii w
    krótkim czasie.
    Ponadto przy choćby najmniejszej nieszczelności klapy zbiornika często
    dochodzi do zapalenia się peletu w podajniku oraz w zbiorniku.
    Firmy produkujące kotły oraz podajniki chwalą się, że można w tych
    kotłach oraz palnikach spalać pelet, wprowadzając klientów w błąd.
    Dopiero gdzieś głęboko w instrukcji jest dopisane, że pelet może
    stanowić tylko częściowy dodatek do podstawowego paliwa jakim jest
    ekogroszek czy miał węglowy.
    Weź także pod uwagę, że pelet posiada niską wartość opałową , a przy tym
    jest drogi. Tak więc palenie peletem w kotle retortowym jest nieopłacalne.
    Opłacalne jest natomiast w kotłach peletowych.

    Kotły typowo peletowe posiadają palniki o całkiem innej budowe, w
    których nie ma możliwości zapalenia się peletu w zbiorniku. Poza tym
    pelet rozpalany jest automatycznie.
    Kotły peletowe posiadają wyższą sprawność od kotłów węglowych z
    podajnikiem, ponieważ nie występuje w nich tak mocne zanieczyszczanie
    wymiennika produktami spalania. Same wymienniki przez to posiadają
    węższe kanały dymowe, w których o wiele lepiej przekazywane jest ciepło.
    Kotły peletowe "pokazują co potrafią", kiedy współpracują z dużymi
    buforami ciepła, ponieważ pracują z najwyższą możliwą sprawnością, nawet
    powyżej 90% Kiedy bufor jest już nagrzany to kocioł peletowy wygasa i
    nie ma w nim trybu podtrzymania, czyli bezmyślnego spalania paliwa z
    najniższą możliwą sprawnością rzędu 10-30% tak jak się to odbywa w
    kotłach retortowych o czym napiszę dalej.
    Sprawność każdego kotła na paliwa stałe jest najwyższa w pobliżu ich
    mocy nominalnych. Kotły takie podczas palenia z niską mocą, spalają opał
    z dużo niższą sprawnością.
    Dla przykładu kocioł np. o mocy 20kW , którego producent podaje
    sprawność 80% , podaje tą sprawność dla warunków laboratoryjnych tzn.
    czysty wymiennik i praca z mocą nominalną ok. 20kW. Już po kilkunastu
    godzinach pracy takiego kotła powoduje, że jego sprawność stopniowo
    maleje, ponieważ wymiennik pokrywa się warstwą pyłu i sadzy. Nikt nie
    czyści takiego kotła 2 razy dziennie. Poza tym kocioł taki, kiedy pali
    ze znacznie obniżoną mocą to jego sprawność jest dużo niższa, nawet jak
    jest czysty wymiennik. Sprawność takiego kotła przy mocy minimalnej
    palnika potrafi spaść nawet do 50%, a kiedy pali z obniżoną mocą to
    sprawność spalania potrafi spaść nawet do 30%

    Paląc peletem w kotle retortowym, pelet ten spalany jest ze średnią
    spawnością rzędu ok. 40% (50-75% w trybie palenia oraz 10-30% w trybie
    podtrzymania palenia)
    Pelet spalany w kotle typowo peletowym spalany jest ze sprawnością
    85-95% , ponieważ kocioł taki może pracować ze swoją mocą nominalną, a
    trybu podtrzymania nie ma

    Mam nadzieję, że łapiesz już gdzie jest haczyk i dlaczego palanie
    peletem w kotle peletowym jest tanie, a palenie peletem w kotle
    retortowym jest drogie?

  • 3. Data: 2014-10-20 23:55:33
    Od: ".:Artur:." <a...@n...spamuj.pl>

    Użytkownik "Uzytkownik" <a...@s...pl> napisał w wiadomości
    > Mam nadzieję, że łapiesz już gdzie jest haczyk i dlaczego palanie peletem
    > w kotle peletowym jest tanie, a palenie peletem w kotle retortowym jest
    > drogie?
    Co prawda to nie odpowiedz na moje pytanie - ale uwaga bardzo cenna - tone
    pelletu mam i musze ja zutylizować chciał czy nie, a wyrzucić nie wyrzucę.
    Odpowiem sobie sam ale możę komuś się przyda. Komin mam wysoki ok 8m tak w
    przybliżeniu duzym co generuje dobry ciąg kominowy. Zauważyłem że podczas
    testów mimo spalenia ok 1/4 zbiornika nie mam ani grama popiołu. Co wskazuje
    na bardzo mocny ciąg kominowy.
    Co zrobiłem kupiłem rurę z szybrem i stłumiłem na maxa ciąg kominowy. Do
    tego zakręciłem blachę od wentylatora całkiem została wąska tylko dziurka
    przez całą blachę co jak się okazuje wystarcza. Na ten moment mam opanowany
    juz piec podacz pacy jeszcze do pełni szczęscia potrzebujęgo w spoczynku
    podregulowac. Temperatura już mi siętrzyma na kotle dosłownie 1-2 st wyżej
    od zadanej a nie ponad 10 st. Jest jeszcze dym w pauzie ale to chyba za mało
    podaję powietrza w czasie. skrócę czasy między podaniamu.
    PS dzięki za techniczny wywód węgiel już w drodze :)
    --
    .:Artur:.

  • 4. Data: 2014-10-21 07:18:21
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2014-10-20 23:55, .:Artur:. pisze:
    > Co prawda to nie odpowiedz na moje pytanie - ale uwaga bardzo cenna - tone
    > pelletu mam i musze ja zutylizowa? chcia? czy nie, a wyrzuci? nie wyrzuc?.
    > Odpowiem sobie sam ale mo?? komu? si? przyda. Komin mam wysoki ok 8m tak w
    > przybli?eniu duzym co generuje dobry ci?g kominowy. Zauwa?y?em ?e podczas
    > test?w mimo spalenia ok 1/4 zbiornika nie mam ani grama popio?u. Co wskazuje
    > na bardzo mocny ci?g kominowy.
    > Co zrobi?em kupi?em rur? z szybrem i st?umi?em na maxa ci?g kominowy.

    NIE WOLNO STOSOWAĆ SZYBRÓW PRZY KOTŁACH Z NADMUCHEM!!!
    Szybry stosuje się tylko i wyłącznie w kotłach pracujących z ciągiem
    kominowym.
    Zrobiłeś niepotrzebny zakup, który teraz Ci zagraża śmiercią. Zapomnisz
    otworzyć szyber lub ktoś go zamknie go niechcący, kocioł zamiast dmuchać
    spalinami w komin zacznie wyrzucać
    czad do kotłowni. Wejdziesz, aby zobaczyć co się dzieje i dlaczego tak
    kiepsko się pali i po dwóch-trzech wdechach stracisz przytomność, a jak
    Ci nikt nie pomoże to stracisz życie.
    Skoro to była kwestia tylko zużycia tony peletu to wystarczyło kupić
    ekogroszek i mieszać pelet z ekogroszkiem. Odbyłoby się bez komplikacji
    i bezpiecznie.