  • 1. Data: 2021-10-17 20:05:37
    Temat: pasożyty w natarciu
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    kiedy świat lekko oszalał
    wraca do sprawdzonych, jaskiniowych metod zarobku

    Pakietowe wykupywanie mieszkań dotarło do Polski.

    Intensywnie pracujemy nad tym, jak zapobiec pakietowemu wykupowi
    mieszkań i problemami, z jakimi obecnie boryka się Berlin -
    poinformował sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii
    Piotr Uściński podczas czwartkowego wystąpienia w Sejmie.

    https://businessinsider.com.pl/wiadomosci/wlasciciel
    -galerii-handlowych-kupil-hurtem-ponad-600-mieszkan-
    w-dwoch-miastach/lb2xj80
    https://businessinsider.com.pl/wiadomosci/pakietowe-
    wykupywanie-mieszkan-dotarlo-do-polski-rzad-analizuj
    e-sytuacje-w-berlinie/k1w94p2

    --
    Piter

    negocjatorzy ratują samobójców z dachów wieżowców
    dlaczego nie ratują budujących domy po 40 stce

  • 2. Data: 2021-10-17 20:42:43
    Temat: Re: pasożyty w natarciu
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-10-17 o 20:05, PiteR pisze:
> [...]
    w-dwoch-miastach/lb2xj80
    > https://businessinsider.com.pl/wiadomosci/pakietowe-
    wykupywanie-mieszkan-dotarlo-do-polski-rzad-analizuj

    Należało się tego spodziewać, lokaty są nieopłacalne więc ludzie lokują
    kasę gdzie się da, więc różne fundusze srające kasą zwęszyły interes,
    kupują taniej hurtowo żeby drogo sprzedać albo wynajmować.

    --
    Janusz

  • 3. Data: 2021-10-17 22:43:10
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    niedziela, 17 października 2021 o 20:42:51 UTC+2 Janusz napisał(a):

> [...]
    > kasę gdzie się da, więc różne fundusze srające kasą zwęszyły interes,
    > kupują taniej hurtowo żeby drogo sprzedać albo wynajmować.

    Ale Wy macie szczupłe głowy. U szwabow i w Polsce inna jest struktura własności
    nieruchomości mieszkalnych. Tam cirka jebalt 20% ludzi ma wszystkie nieruchomości a
    80% wynajmuje. U nas jest dokładnie odwrotnie. Rząd doskonale zarabia na budowaniu i
    sprzedaży nieruchomości w Polsce. Pieniądze z zagranicznych funduszy to lepszy dla
    rządu prezent niż gwiazdkowy. Inwestorzy przywożą do Polski ciężarówki dewiz. Dewizy
    zostaną wymienione po kursie kupna na złotówki i zamienione na nieruchomości, czyli
    coś czego zabrać nie mozna. Połowę tych pieniędzy przejmuje rząd w formie podatków,
    opłat różnych itp. Rząd jest zarobiony zanim mieszkanie czy dom zostaną wybudowane.
    Im więcej teraz powstanie mieszkań i domów na sprzedaż albo do wynajęcia tym za jakiś
    wcale niedługi czas będą tańsze bo 80% w Polsce już ma swoje nieruchomości. Nie
    będzie komu wynajmować ani sprzedawać. Gadki rządzących że chcą coś zrobić ma
    spowodować jeszcze większe zainteresowanie budowa domów. Jeśli rynek się nasyci to
    rząd wprowadzi podatek katastralny, obstawiam że liczony metoda amortyzacji przez 50
    lat. Zrobią od jednego mieszkania stawkę bazowa 0,3%. Da to opłatę niewiele większa
    od dzisiejszych podatków od nieruchomości, a w wielu przypadkach niższa. Za drugie do
    piątego mieszkania zrobią 1,5% od każdego a powyżej pięciu mieszkań 3%. Od takiego
    nowego mieszkania co ma 50 metrów bedzie to 15 tysięcy rocznie. Miesiecznie więcej
    niż można zarobić na wynajmie. To fundusze i spekulanci sprzedadzą z dużą strata. Za
    mieszkanie za które zaplacili pół miliona dostaną 200 tysięcy. Jak ktoś kupi na
    własne potrzeby to zapłaci podatku katastralnego 600 złotych roczne. Rząd pięknie
    uknuł intrygę.

  • 4. Data: 2021-10-18 03:58:36
    Od: ptoki <s...@g...com>

    niedziela, 17 października 2021 o 15:43:11 UTC-5 4...@g...com napisał(a):

> [...]

    własne potrzeby to zapłaci podatku katastralnego 600 złotych roczne. Rząd pięknie

    Obawiam sie ze ten scenariusz sie nie zrealizuje.
    Biznesy wysla krawaciarzy z walizkami pieniedzy do paru liderow partii i struktura
    tego katastru sie zmieni. A Kowalscy nikgo nigdzie z kasa nie wysla a podczas wyborow
    partyjna wierchuszka i tak zostanie wybrana bo taka jest ordynacja wyborcza.

    Obstawiam ze jak kataster wejdzie, co nie jest jeszcze pewne, to inwestycyjne
    nieruchomosci zostana z niego wylaczone i opodatkowane podatkiem cit albo podobnym.
    W efekcie biznesy nawet jak zaplaca to bedzie to liche 20% jak nie narobia kosztow
    albo 0% jak beda reinwestowac, robic koszty.

    Biznesow rzad nie opodatkuje, szczegolnie tych duzych, zagranicznych. Dowali tym
    malym, i indywidualnym.

    Tak mi sie wydaje a jak bedzie, pozyjemy zobaczymy. Mam tylko nadzieje ze scena
    polityczna sie nieco zmieni z czasem. Oby na lepsze...

  • 5. Data: 2021-10-18 12:56:59
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    poniedziałek, 18 października 2021 o 03:58:37 UTC+2 ptoki napisał(a):

> [...]
    >
    > Tak mi sie wydaje a jak bedzie, pozyjemy zobaczymy. Mam tylko nadzieje ze scena
    polityczna sie nieco zmieni z czasem. Oby na lepsze...
    W tej chwili duże nieruchomości komercyjne są obciążone podatkiem katastralnym.
    Nazywany jest podatkiem od galerii i wynosi chyba niecałe 0,5% od wartości.
    Nieruchomości warte powyżej 10 mln złotych są nim opodatkowane. Teoria że przyjdą z
    walizkami pieniędzy do polityków się w tym przypadku nie potwierdziła. Ten podatek
    jest powszechny na całym świecie. Jest nawet w Rosji. Wygląda na to że tylko my go
    jeszcze nie mamy. Na żadne wyłączenia bym nie liczył. Co najwyżej dopłaty dla
    najbiedniejszych. Podatek katastralny stanowi dochód gmin i zastępuje wszystkie
    podatki jakie przed nim były. Zgodzę się z tym że do następnych wyborów go nie
    wprowadza, bo ci co teraz rządzą chcą wygrać trzeci raz. Ale nic nie trwa wiecznie i
    czwarty raz nie wygrają. W trzeciej kadencji go wprowadza i podrzuca tym co wygrają
    śmierdzące jajko. A jeśli nie zrobią w trzeciej kadencji albo nie wygrają trzeci raz
    to ci co wygraja wprowadza go jako pierwsza rzecz która zrobią. Zrobią to po
    pretekstem że poprzednicy źle rządzili, państwo w potrzebie itd. Już dzisiaj
    jelopozycja twierdzi że jesteśmy finansowym bankrutem. Co do sceny politycznej i
    zmian. Kasa a nie uprzedzenia się liczą. Obecna władza całkiem dobrze sobie radzi
    jeśli idzie o finanse państwa. Przewidywane przez światową finansjerę ok.5% wzrostu
    gospodarczego w przyszłym roku to niezwykle dobry wskaźnik na tle innych państw.
    Ucieczki inwestorów nie będzie bo w tej chwili francuziki chcą nam zbudować od
    czterech do sześciu elektrowni atomowych. Jak jest energia to są i inwestorzy. Na
    dodatek odgrazaja się, dzisia jest artykuł na Interii, że prąd z tych elektrowni
    będzie o połowę tańszy od tego z węglowych. Co do tego że czas pokaże masz rację. W
    tej chwili co będzie wie tylko gość z Człuchowa.

  • 6. Data: 2021-10-18 12:57:02
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Niestety coś takiego jak grunty jest dobrem policzalnym i rzadkim, więc wielkie
    inwestycje podnoszą ich cenę i to mocno.
    Wyobraźcie sobie, ze jakiś fundusz norweski ogłosi, że wybuduje 10 tys. mieszkań w
    Nowym Jorku, Berlinie i Hongkongu.
    John, Hans i Xi już pakują walizki do powrotu na wieś.

  • 7. Data: 2021-10-18 13:14:52
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    poniedziałek, 18 października 2021 o 12:57:05 UTC+2 ąćęłńóśźż napisał(a):
> [...]
    Nowym Jorku, Berlinie i Hongkongu.
    > John, Hans i Xi już pakują walizki do powrotu na wieś.
    Masz rację ale ze względu na inny podział własności nieruchomości w Polsce może być
    inaczej. Jeśli u nas w wynajmowanym mieszkało 20% ludzi i ostatnio część z nich
    kupiła sobie nieruchomość żeby w niej żyć a ci co im wynajmowali dokupili żeby
    uchronić pieniądze przed inflacja i jeszcze zarobić na najmie. To komu oni będą
    wynajmowali zwłaszcza że dane demograficzne są tragiczne i po jednym staruszku który
    umiera z przyczyn naturalnych zostaje jedno mieszkanie. Rocznie w Polsce bez wirusa
    umierało ok 300 tysięcy ludzi. Prawie wszyscy umierali ze starości. Przeceny na rynku
    nieruchomości będą straszne. Stanie się to co w USA. Ludzie ogłaszali upadłość
    konsumencka i oddawali domy i mieszkania kupione na kredyt bo wykombinowali że będą
    płacili raty w wysokości na jaką się umówili z bankami za nieruchomości warte połowę
    ceny jaką zapłacili. Z drugiej strony banki wystąpiły o uzupełnienie wkładu własnego
    bo rynkowa wartość nieruchomości nie zabezpieczała ich interesów. Reasumując. Wydaje
    mi się że na pomoc Matki Boskiej Częstochowskiej liczyć nie ma co bo ona w czasie
    najazdu szwedzkiego się wyeksploatowała i jak dopuściła do napaści niemców a po ich
    zakończonej okupacji pół wieku okupacji sowieckiej, czyli bezbożników, to znaczy że
    się jeszcze nie zregenerowała.

  • 8. Data: 2021-10-18 17:23:16
    Od: ptoki <s...@g...com>

    poniedziałek, 18 października 2021 o 05:57:01 UTC-5 4...@g...com napisał(a):

> [...]
    będzie o połowę tańszy od tego z węglowych. Co do tego że czas pokaże masz rację. W
    tej chwili co będzie wie tylko gość z Człuchowa.

    Ten podatek galeryjny w takiej postaci to niewiele sie rozni od tego co placi
    kowalski teraz.
    Wartosc tej galerii to w sumie grunt, mury i dach. Nie chce mi sie liczyc ale
    obstawiam ze per m2 wychodzi podobnie do tego co placi kowalski za domek z dzialka.
    Moze sie tu myle i jednak galeryjny wychodzi wiecej ale nie sadze ze duzo wiecej. No
    i mysle ze ten galeryjny jest nizszy od tych 24pln/m2 za nieruchomosc komercyjna.
    Tak na szybko pomierzylem jeden z marketow i wyszlo mi 13000 m2. To daje jakies
    310kpln w podatku od nieruchomosci. Jesli to mialo by byc 0.5% wartosci to ta hala
    musiala by byc warta 60mln.
    Nie sadze aby tyle kosztowala. Ale cen dokladnych takich obiektow nie znam.
    No i nie pamietam czy galeryjny placi sie dodatkowo czy zamiennie z tym od
    nieruchomosci komercyjnej dla takiej hali.

    Tak ze ja tam nie widze specjalnych ruchow zeby cos sie zmienilo. Zamiast katastru
    starczy podniesc stawki zwyklego podatku i bedzie to samo.
    A ze babinka w starej duzej ruderze zaplaci krocie, nie sadze aby kogokolwiek to
    obeszlo. A jak obejdzie to stety/niestety w druga strone, czyli opinia bedzie taka ze
    babinka ma sprzedac dzialke i sie przeniesc do mniejszego albo do rodziny bo to
    miejsce mozna lepiej zabudowac.

    BTW. Obserwuje sobie rynek amerykanski. Tam koszty stale zycia sa okrutnie wysokie.
    To ze kredyt drogi to wiadomo ale podatek od nieruchomosci to jakies 8-10-15kpln w
    przeliczeniu. Albo jako taka miesieczna wyplata. Jak jestes pod kreska to toniesz
    szybko bo walec fiskalny przyjdzie i zje delikwenta na miekko.
    Jedna z pozytywnych spraw w Polsce to fakt ze te koszty stale sa niskie. Nigdy w
    interwencjach telewizyjnych nie widzialem narzekan ze ktos poplynal bo musial podatek
    od nieruchomosci zaplacic.
    A w usa to moze nie popularny powod do utoniecia finansowego ale jeden z czynnikow
    ktory drenuje kieszen.

    No i struktura budzetow w usa tez jest pokraczna i np. 1/3 idzie na policje a 1/3 na
    utrzymanie infrastruktury. Ale to juz inna bajka. Musial bym zerknac jak to wyglada u
    nas bo i szkola i szpital i drogi ida z budzetow gminy.

  • 9. Data: 2021-10-18 17:28:35
    Od: ptoki <s...@g...com>

    poniedziałek, 18 października 2021 o 06:14:53 UTC-5 4...@g...com napisał(a):
> [...]
    zakończonej okupacji pół wieku okupacji sowieckiej, czyli bezbożników, to znaczy że

    Tak zerkam na rynek ile te domy po dziadkach beda kosztowac i spadku cen nie widze.
    Tanie nieruchomosci to zazwyczaj konkretne rudery i kosztuja polowe albo 1/3 tego co
    znosny domek.
    Zasadzalem sie na takie ale w praktyce ceny byly z sufitu i nawet osobiste pogadanie
    nie zmienialo nastawienia sprzedajacego.
    Oczywiscie czesciowo powodem jest fakt ze trzymanie takiej nieruchomosci kosztuje
    doslownie 1000pln na rok wiec starczy czekac na takiego co tyle zaplaci za dana
    rudere.
    A z drugiej strony jak takie przeceny przyjda to sie zleci emigracja czy to swojska
    czy obca i kupi. I sie spadek skoryguje.
    Drastycznych obnizek nie oczekuje. Moze lekka korekcje na zasadzie opadu o 20% z
    podwyzki o 50% ale to tyle. Inflacja tez swoje pogoni.

  • 10. Data: 2021-10-19 01:12:50
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    poniedziałek, 18 października 2021 o 17:23:17 UTC+2 ptoki napisał(a):

> [...]
    na utrzymanie infrastruktury. Ale to juz inna bajka. Musial bym zerknac jak to
    wyglada u nas bo i szkola i szpital i drogi ida z budzetow gminy.
    Sprawdziłem ile warte są dwie galerie w Łodzi. Manufaktura została sprzedana za
    1600000000zl słownie: jeden miliard sześćset milionów złotych. Druga sporo mniejsza
    nazywa się Sukcesja. Sukcesja zbankrutowała i komornik wystawił ją do licytacji za
    pierwszym razem za 160 milionów złotych. Ceny na aukcjach komorniczych sporo odstają
    od cen rynkowych. Twój sposób liczenia wartości nie jest dobry i nie mieści się w
    sposobach liczenia wartości do celów katastralnych. Wiele lat temu jak robili
    pierwsze przymiarki do katastru to brali pod uwagę dwie metody. Jedna to podatek
    liczony od wartości rynkowej ze stawką ok 10 razy niższą niż w drugiej metodzie gdzie
    wartość księgowa jest podstawą do obliczania wartości. W zasadzie obydwie metody
    powodują że po pięćdziesięciu latach zostanie zapłacone mniej więcej tyle sama. Jest
    jeszcze sposób francuski ale jego nie życzył bym największym wrogom. Za googlem
    W Belgii i Francji natomiast, podatek katastralny jest pobierany od wysokości
    potencjalnego dochodu, jaki dana nieruchomość mogłaby wygenerować na rzecz jej
    właściciela w ciągu roku, a nie od wartości nieruchomości.
    Czaisz że tam jak ktoś ma mieszkanie to odpala państwu działkę gdyby się wyprowadził
    i zamieszkał pod mostem a mieszkanie stało puste w drogej dzielnicy. Stawek nie
    znalazłem ale niskie nie będą. Przeciętna stawka bazowa dla Europy wynosi 1,5-2%.
    Gdzieś czytałem że jest w Berlinie miejsce gdzie podatek katastralny wynosi 7%. Jakiś
    kwartał w którym mieszkają najbogatsi. Chwilowo ci co rządzą twierdzą że nie prowadzą
    żadnych prac nad podatkiem katastralnym. Uważam że nie kłamią. Nie prowadzą bo gotowy
    projekt do przepuszczenia w sejmie od wielu lat leży w ministerstwie finansów na
    półce w segregatorze. Wtedy nie wprowadzili bo przeszkodą była wieczysta dzierżawa.
    Państwo musialo by gminom płacić ten podatek. Teraz wieczystej dzierżawy już nie ma i
    jest prządek w księgach wieczystych. Babinkami bym się nie przejmował bo w wersji w
    której brana jest pod uwagę wartość handlowa to w mało atrakcyjnym miejscu wysokość
    do zapłaceniu będzie niska. Może być niższ od obecnie płaconych podatków. W metodzie
    w której bierze się pod uwagę wartość księgowa pomniejszona o amortyzację po
    pięćdziesięciu latach podatku katastralnego jest zero nawet jak by w okolicy były
    same bardzo drogie nieruchomości.