  • 1. Data: 2021-03-27 20:12:00
    Temat: pompa do podnoszenia ciśnienia
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    Czołem!

    Do budynku wchodzi mi "z ulicy" woda rurą PE40, ciśnienie marne, w
    porywach 1 atm, w lato bywa nawet 0,6. Musi być hydrofor żeby się dało
    normalnie korzystać z wody, zresztą nawet w warunkach technicznych jest
    napisane, że powinien on być zainstalowany.

    Jak tu najlepiej podnosić ciśnienie? Rozważam dwie opcje:

    1. Pompa Grundfos Scala lub coś podobnego co nie potrzebuje zbiornika
    przeponowego. Ludzie po internetach piszą, że czasem, szczególnie jak
    uszczelki w kiblach niedomagają potrafi się ciągle uruchamiać żeby
    "dobić" ciśnienie i zalecają dołożyć małe naczynie przeponowe, prawda li to?

    2. Zwykły zestaw pompa + zbiornik przeponowy 100 litrów. No i teraz
    tak, wodomierz mi założyli na Qnom = 1,5m^3/h Qmax = 3m^3/h i jak sobie
    patrzę na dostępne pompki, to większość takich z silnikiem koło 1kW może
    być za mocna (za duży przepływ maksymalny - obawiam się, że w końcu
    rozwalę wodomierz). Wytypowałem sobie na razię Omnigenę WZ750 (Qmax =
    2,8) albo coś bardziej markowego - Pedrollo JSW 2AH (Qmax = 2,7). Ma to
    sens?

    Jakub Rakus

  • 2. Data: 2021-03-27 20:41:57
    Temat: Re: pompa do podnoszenia ciśnienia
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Jakub Rakus napisał:

> [...]
    > normalnie korzystać z wody, zresztą nawet w warunkach technicznych jest
    > napisane, że powinien on być zainstalowany.

    Nie mam wodociągu. Mieszkam w miejscu (Warszawa, jej wschód), pod którym
    jest pokład znakomitej wody w utworach polodowcowych, izolowanej od
    współczesności warstwami nieprzepuszaczlnymi (iły), ale dostępniej bez
    szczególnej papierologii (czyli nie głębiej, niż 30 metrów). Tak więc
    z pompowaniem niejakie doświadczenie mam.

> [...]
    > uszczelki w kiblach niedomagają potrafi się ciągle uruchamiać żeby
    > "dobić" ciśnienie i zalecają dołożyć małe naczynie przeponowe, prawda

    Prawda. Dom kupiłem jeszcze za komuny, z już wywierconą studnią, ale
    nigdy wcześniej nie uruchomioną. Poprzednicy dość głupio wiercili.
    Studnia była "abisyńska", czyli zakopana rura cal i ćwierć. Zakończona
    na dnie studni kopannej. Ale ci popaprańcy wykopali za płytko (2 m) --
    jak zmierzyłem poziom lustra wody, to wyszło, że żadną miarą pompa nie
    pociągnie. Praw fizyki pan nie zmienisz, i nie bądź pan głąb (wężykiem).
    Wkopałem się jeszcze metr, ciężko było, bo kręgi wąskie. Ale już ciągnęło.
    Na granicy możliwości, ale ciągnęło. Na początku miałem zestaw pompa plus
    zbiornik przeponowy (w latach 80 wielka rzadkość), ale znakomity, czeskiej
    produkcji. Zbiornik 15 lat wytrzymał, przepona wciąż cała, ciśnienie ani
    trchę nie spadło. Dziś już takich nie robią. Ale się zpsuły jakieś dławiki
    na pompie, czy cóś, postanowiłem wymienieć na współczesną produkcję. Pompy,
    owszem, nawet lepsze teraz robią, z nierdzewki. Ale zbiorniki -- lepiej
    nie mówić. Starego nie dało się zostawić, złączki nie pasopwały. Więc to
    nowe naczynie przeponowe padło po roku czy dwóch. Ktoś mnie namówił na
    "wirtualny zbiornik" w postaci "Automatic Pump Controll PC-10P". Na jego
    temat mogę powiedzieć jedno słowo: re-we-la-cja! Przewidwalnie włącza
    się po odkręceniu kranu, daje stabilnie ciśnienie. Ciśnienie niezbyt
    duże, bo w moich warunkach pompa głównie ssała, a tylko trochę tłoczyła.
    Ale ogólnie OK. Z tym że trzeba było dbać o uszczelki i dokręcać krany.
    I to bym doradził, zamiast dodawania naczyń przeponowych.

> [...]
    > rozwalę wodomierz). Wytypowałem sobie na razię Omnigenę WZ750 (Qmax =
    > 2,8) albo coś bardziej markowego - Pedrollo JSW 2AH (Qmax = 2,7). Ma to

    Ma. Mnie to co powyżej już nie dotyczy, bowiem jesienią tak mi się
    obniżyło lustro wody, że pompa ciągnąć przestała. Kazałem sobie pół
    metra obok tamtej abisynki wywiercić studnię głębinową z zatopioną
    pompą. I znowu mogę powiedzieć jedno słowo: re-we-la-cja! Ta tylko
    tłoczy, ssać nie musi, mając moc taką jak porzedniczka, napełnia
    zbiornik w parę sekund.

    W każdym razie poprzeniczka tej pompy to była IBO AJ 50/60. Optymalizowana
    na ssanie (na czym mi zależało), ale ogólnie bardzo cicho i kulturalnie
    pracująca. W karcie katalogowej podaje się jej maksymalną wydajnośc 1 l/s
    przy *swobodnym wypływie*. Jeśli będzie robić ciśnienie w zbiorniku, to
    na pewno zmieści się w tych 3000 l/s i wodomierza nie rozwali, a baniochę
    w trymiga napełni. Ja bym poszedł tą drogą. Może 50 litrów zamiast 100
    litrów -- wodomierz mniej się nacierpi. Omnigena to zdaje się prawie to
    samo, co IBO. Coś zbliżonego bym wybrał.

    Jarek

    --
    Zaraz już zacznę -- zacznę już za chwilę
    Straszną balladę o pewnej dziewczynie

  • 3. Data: 2021-03-27 22:11:25
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Jakub Rakus napisał:

    > To fakt, na moim data produkcji 2014, już raz membranę wymieniłem,
    > ale ogólnie to szrot, zardzewiał cały od środka, bo z oszczędności
    > od wewnątrz nie ma w ogóle zabezpieczenia, surowa stal.

    Wspomniane wcześniej czeskie naczynie miało konstrukcje zgoła odmienną
    od współcześnie spotykanych. Woda wpychała się między balon a ściany
    zbiornika. Jak było wykończone wnętrze, tego nie wiem, bo było ono
    nierozbieralne. Ale też po kilkunastu latach poszło na złom w pełni
    sprawne, z nadętym pęcherzem.

    > Ale... dzięki, że mnie naprowadziłeś, bo teraz mnie oświeciło, że
    > przecież jak pompa pcha w zbiornik, w którym jakieś ciśnienie już
    > jest, to nie osiągnie maksymalnej wydajności.

    Dość częste zaniedbanie przy szacowaniu różnych rzeczy. Żadan wstyd,
    jeśli szybko się to zauważy. Ale kika lat temu jakiś taki uwierzył,
    że dzięki pracy niewielkiej pompy ciepła do cwu będzie miał wyrzut
    powietrza o temperaturze około zera stopni, który wypełni mu całe
    poddasze w kwadrans. Po prostu nie rozróżniał warunków dynamicznych
    od statycznych. W końcu chyba nawet zaczął mięsem rzucać. Inny sobie
    wykombinował "chłód odpadowy" i przy okazji grzania basenu zaplanował
    klimatyzację tarasu (jestem pewnien, że będzie to realizował). Dla
    takich tekstów warto czytać grupę.

    > Dzięki!

    Zawsze do usług!
    Pozdrawiam.

    --
    Jarek

  • 4. Data: 2021-03-27 22:43:04
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

> [...]

    > litrów -- wodomierz mniej się nacierpi. Omnigena to zdaje się prawie to
    > samo, co IBO. Coś zbliżonego bym wybrał.

    Mam teraz w zasadzie prawie identyczną pompę (JY-1000), ale tylko
    dlatego, że poprzednią, która właśnie nie z wodociągu tylko z ujęcia
    ciągnęła rozpiździło w drobny mak i musiałem coś na szybko w markecie
    kupować.

    Ale... dzięki, że mnie naprowadziłeś, bo teraz mnie oświeciło, że
    przecież jak pompa pcha w zbiornik, w którym jakieś ciśnienie już jest,
    to nie osiągnie maksymalnej wydajności. Mówiąc krótko obecną pompę mogę
    zostawić i nie martwić się o wodomierz, a wymienić tylko zbiornik na
    nowy. Dzięki!

    Jakub Rakus

  • 5. Data: 2021-03-28 11:37:57
    Od: budynPL <b...@g...com>

    sobota, 27 marca 2021 o 20:41:59 UTC+1 Jarosław Sokołowski napisał(a):

> [...]
    > Wkopałem się jeszcze metr, ciężko było, bo kręgi wąskie. Ale już ciągnęło.

    o jakich ty prawach fizyki piszesz? cos mnie tu nie halo

    b.

  • 6. Data: 2021-03-28 12:42:55
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-03-27 o 20:12, Jakub Rakus pisze:
> [...]
    > końcu rozwalę wodomierz). Wytypowałem sobie na razię Omnigenę WZ750
    > (Qmax = 2,8) albo coś bardziej markowego - Pedrollo JSW 2AH (Qmax =

    "Prawda li to"

    Rozwiązania bez zbiornika hydroforowego zawsze związane są z chwilowym
    spadkiem ciśnienia i przepływu po odkręceniu kranu, zanim wystartuje
    pompa. Co prawda w przypadku pomp Scala jest to mniej zauważalne niż w
    przypadku pomp wyposażonych w hydrostat BRIO. Jednak przy takich
    delikatnych wypływach tego typu pompa będzie się załączać dość często.

    Dlatego lepszym rozwiązaniem będzie pompa ze zbiornikiem hydroforowym.
    Może to być nawet pompa Grundfos Scala + dołożony do instalacji
    niewielki zbiornik przeponowy np. 25l. Dzięki temu będziesz miał
    idealnie stabilne ciśnienie i niezauważalne wahania ciśnienia w
    instalacji. Ponadto sama Scala steruje płynnie obrotami pompy,
    dokładniej stabilizując ciśnienie.

    Ma to też duże znaczenie dla zasobników ciepłej wody w przypadku których
    duże skoki ciśnienia powodują szybsze ich zużycie. Jeżeli będzie to inna
    pompa z hydrostatem mechanicznym to zbiornik musi być większy, gdyż
    tutaj większe są skoki ciśnienia. Do takiej pompy do celów domowych to
    zazwyczaj trzeba zbiornik 80-100 litrów.

    W przypadku Qmax to jest to przepływ jaki zapewnia pompa bez podnoszenia
    ciśnienia, czyli przy swobodnym wypływie wody z pompy. Jeżeli pompa
    podnosi ciśnienie to jej wydajność spada, a charakterystyka pracy każdej
    pompy jest podawana na wykresach.

  • 7. Data: 2021-03-28 12:57:09
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 28.03.2021 12:42, Uzytkownik wrote:
    > Ma to też duże znaczenie dla zasobników ciepłej wody w przypadku których
    > duże skoki ciśnienia powodują szybsze ich zużycie.

    A co to są "duże skoki ciśnienia"? Praca między 2-4bar to duże skoki?

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz