  • 1. Data: 2018-05-17 19:43:33
    Temat: pytanie do Liściastego
    Od: pilocik <p...@t...pl>

    Witam
    prund_z_dachu - dobrze kojarzę ? :)

    za kilka dni montuję instalację PV, na pvmonitor wypatrzyłem że masz 20
    paneli i growata 5000

    ja montuję 20 paneli ale wybrałem poli i taki sam falownik jak Ty, można
    zapytać dlaczego wybrałeś podłączenie paneli w dwa stringi ?

    Instalator twierdzi, że 20 paneli w jednym stringu zadziała ociupinkę
    lepiej, przy wyższym napięciu DC falownik ponoć będzie miał 1-2% lepszą
    sprawność.

  • 2. Data: 2018-05-17 20:50:59
    Temat: Re: pytanie do Liściastego
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 17 May 2018 19:43:33 +0200, pilocik

    > prund_z_dachu - dobrze kojarzę ? :)

    Prunt kwa! ;)

    > za kilka dni montuję instalację PV,

    Jakie konkretnie panele i jakie koszty?

    Ja już na poważnie muszę się zainteresować panelami,
    bo auto (prawie)elektryczne już zaklepane do zakupu
    (w zasadzie to już nim jeżdżę) -- trzeba będzie
    słoneczkiem ładować żeby być w pełni EKO. :P

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 3. Data: 2018-05-17 21:06:49
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu czwartek, 17 maja 2018 19:43:34 UTC+2 użytkownik pilocik napisał:
    > Witam
    > prund_z_dachu - dobrze kojarzę ? :)

    Tak to wygląda ;)

    > ja montuję 20 paneli ale wybrałem poli i taki sam falownik jak Ty, można
    > zapytać dlaczego wybrałeś podłączenie paneli w dwa stringi ?

    Bo ja wiem, nie było w tym jakiejś ideologii. Tak mi poleciły mietki
    sprzedające falownik, a ja jakoś nie miałem podstaw kombinować
    inaczej, skoro są 2 dziury to je podłączyłem.
    20 szeregowo to w szczycie prawie 700V, nie za wiele?

    > Instalator twierdzi, że 20 paneli w jednym stringu zadziała ociupinkę
    > lepiej, przy wyższym napięciu DC falownik ponoć będzie miał 1-2% lepszą
    > sprawność.

    Może i tak, nie mam pojęcia... Może trzeba słuchać instalatora a nie
    handlarza falownikami? Albo napisać prosto do producenta.
    2% więcej brzmi dobrze :>

    L.

  • 4. Data: 2018-05-17 21:15:51
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu czwartek, 17 maja 2018 20:50:58 UTC+2 użytkownik Myjk napisał:
    > bo auto (prawie)elektryczne już zaklepane do zakupu
    > (w zasadzie to już nim jeżdżę) -- trzeba będzie
    > słoneczkiem ładować żeby być w pełni EKO. :P

    A co to za padaka finalnie?
    Ja ostatnio widziałem liście (leafy) za 60-70 koła
    z małym przebiegiem, powoli to się staje osiągalne dla
    przeciętnego zjadacza działalności jednoosobowej gospodarczej ;)

    L.

  • 5. Data: 2018-05-17 21:28:27
    Od: pilocik <p...@t...pl>

    W dniu 17.05.2018 o 21:06, Lisciasty pisze:

    > 20 szeregowo to w szczycie prawie 700V, nie za wiele?

    z karty katalogowej tego inwertera wynika, że U DC Max to 800V
    mam tylko taką zagwozdkę, że optymalne napięcie to ok 580-600V, czyli
    15-16 paneli, a co z pozostałymi czterema ?

    mam jeszcze taki pomysł by zrobić dwa stringi a później je testować we
    wersji dwóch i jednego stringa łacząc je w szereg, dopiero wtedy moża
    ocenić która opcja jest lepsza.
    Z drugiej strony różnica rzędu 1% to mała chmurka na niebie i cały
    teoretyczny większy uzysk idzie w diabły

  • 6. Data: 2018-05-17 21:34:15
    Od: pilocik <p...@t...pl>

    W dniu 17.05.2018 o 20:50, Myjk pisze:

    > Jakie konkretnie panele i jakie koszty?
    20x280W polikrystaliczne, co prawda za niewiele większą kasę miałem
    oferty na panele mono, ale te tak jakoś mnie nie przekonują

    koszt całości czyli panele, falownik, konstrukcja i montaż to ok 22k +8%VAt

  • 7. Data: 2018-05-17 22:24:29
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Lisciasty pisze:

    > Bo ja wiem, nie było w tym jakiejś ideologii. Tak mi poleciły mietki
    > sprzedające falownik, a ja jakoś nie miałem podstaw kombinować

    Mietek to panele sprzedawał, jak dobrze pamiętamy.

    --
    Jarek

  • 8. Data: 2018-05-17 22:30:03
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 17 May 2018 12:15:51 -0700 (PDT), Lisciasty

    > A co to za padaka finalnie?

    Zaczęło mi niestety się sypać "auto rodzinne" (Mazda6 w sensie, po 10
    latach od nowości), a ponieważ drugie dziecko w drodze, postanowiłem
    sprzedać trupa zamiast go reanimować, co jednoznacznie przekreśliło
    możliwość zakupu auta w pełni elektrycznego. Po pierwsze ze względu na
    gabaryty, po drugie ze względu na zasięg.

    Zatem jest Outlander PHEV. Właśnie dzisiaj zamówiłem v-box, który blokuje
    startowanie ICE (celem grzania kabiny), i odblokowuje "żelazną rezerwę"
    akumulatorową dzięki czemu będzie dostępne całe 12kWh akumulatorów (w
    standardzie jest dostępne tylko 8kWh a resztę trzyma jako rezerwę na
    wspomaganie przy ruszaniu, offroad czy inne podjazdy pod górkę).

    Po tym 50-60km w trybie kapelusza (znaczy 16s do setki, czyli jak miev
    hehe) można przejechać na samym prądzie, co mnie wielokrotnie absolutnie
    zadowoli na codzień. Jak prądu braknie to jest normalnie benzynowy ICE
    120KM podpinany pod przednią oś + oczwyiście 2x60KM elektryki po jednym na
    każdą oś, stąd 4x4 w "standardzie". Jeździ się tym bardzo przyjemnie, auto
    jest bardzo dobrze wyciszone, nie ma też hałasu ze spaliniaka, ponadto
    świetnie się prowadzi.

    Ma też to co misie lubiooo najbardziej, a czego po Mazdzie z Webasto nie
    mogło zabraknąć -- grzanie, a także chłodzenie kabiny uruchamiane ze
    smarkfona. :> No i działa to błyskawicznie, zarówno klima jak i grzanie w
    porównaniu ze spalinowym webasto. Jak auto jest podpięte do druta, to
    naturalnie nie zużywa prądu z aku.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 9. Data: 2018-05-18 08:24:20
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 17 May 2018 21:34:15 +0200, pilocik

    > 20x280W polikrystaliczne, co prawda za niewiele większą kasę miałem
    > oferty na panele mono, ale te tak jakoś mnie nie przekonują
    > koszt całości czyli panele, falownik, konstrukcja i montaż to ok 22k +8%VAt

    To tanio, ja dostałem taką ofertę:

    °montaż generatora fotowoltaicznego o łącznej mocy 4,50 kWp,
    °liczba zastosowanych modułów fotowoltaicznych - 15 sztuk,
    Selfa GE S.A. 300W, czarne (Polska) ,
    °inwerter solarny Fronius Symo 4.5-3-M, 7 lat gwarancji,
    WIFI w standardzie (Austria),
    °prognozowane uzyski energii z instalacji - 4293 kWh/rok.

    Cena netto: 21 145,50 zł
    Cena brutto: 22 837,14 zł

    Czyli 5000 per 1kWp vs 4200 u Ciebie.
    Jakaś lokalna firma u Ciebie sprzedaje?

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 10. Data: 2018-05-18 08:36:50
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 17 maja 2018 21:34:55 UTC+2 użytkownik pilocik napisał:

    > 20x280W polikrystaliczne, co prawda za niewiele większą kasę miałem
    > oferty na panele mono, ale te tak jakoś mnie nie przekonują
    >

    > koszt całości czyli panele, falownik, konstrukcja i montaż to ok 22k +8%VAt

    Mógłbyś z ciekawości sprawdzić ile podobny zestaw wyjdzie w IKEA?
    https://ikea.geo-solar.pl/