  • 1. Data: 2020-05-20 08:19:20
    Temat: stary komin jako kanał wentylacyjny. jaki tani wkład?
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    witam
    Mamy w budynku pełno kominów spalinowych, nie używanych, po piecach
    kaflowych. natomiast przewodów wentylacyjnych jest za mało. chciałbym
    przekwalifikować stary przewód kominowy na wentylacyjny. kominiarze się
    zgadzają, o ile zostanie.... zamontowany wkład nierdzewny lub tunel,
    fartuch ze specjalnej folii aluminowej. obydwa rozwiązania drogie. czy w
    opisywanym przypadku mogę zrobić wkład z czegoś tańszego? Zwykła
    aluminiowa rura spiro jest duuużo tańsza.
    ToMasz

  • 2. Data: 2020-05-20 09:47:50
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu środa, 20 maja 2020 08:19:22 UTC+2 użytkownik ToMasz napisał:
    kominiarze się
    > zgadzają, o ile zostanie.... zamontowany wkład nierdzewny lub tunel,

    Zmień kominiarza na takiego który zgodzi się na wykorzystanie kanału spalinowego do
    wentylacji bez wkładu
    U mnie jesienią zdemontowałem śmieciucha, zamontowałem gazowy kocioł a komin
    spalinowy od śmieciucha śluzy teraz jako wentylacja w kotłowni
    Za zgoda kominiarza. Zresztą on sam to mi zaproponował.

  • 3. Data: 2020-05-20 12:15:30
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 20.05.2020 o 09:47, Kris pisze:
> [...]
    > Za zgoda kominiarza. Zresztą on sam to mi zaproponował.
    > mój kominiarz powiedział ze jak będzie "cofka" to mi stare sadze wdmucha
    do mieszkania. zaproponował 1500zł za wyłożenie teraz już kanału
    wentylacyjnego rękawem foliowym
    Dla tego pytam jakie są przepisy.
    ToMasz

  • 4. Data: 2020-05-20 12:24:21
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu środa, 20 maja 2020 12:15:32 UTC+2 użytkownik ToMasz napisał:

    > do mieszkania.

    Zmień więc kominiarza
    >zaproponował 1500zł za wyłożenie teraz już kanału
    > wentylacyjnego rękawem foliowym

    To już się domyślasz o co chodziło
    Ps
    https://allegro.pl/kategoria/klimatyzacja-i-wentylac
    ja-kratki-wentylacyjne-256067?string=ANTYCOFKA&bmatc
    h=baseline-product-eyesa2-engag-dict45-hou-1-5-0513

  • 5. Data: 2020-05-20 12:28:21
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 20.05.2020 o 08:19, ToMasz pisze:
> [...]
    > przekwalifikować stary przewód kominowy na wentylacyjny. kominiarze się
    > zgadzają, o  ile zostanie.... zamontowany wkład nierdzewny lub tunel,
    Pytanie zasadnicze do kominiarza:
    na jakiej podstawie prawnej?
    U mnie mam kanał spalinowy (po gazowym "junkersie") używany, jako
    wentylacyjny i kominiarz nie widział problemu.
    Jeżeli jest przepis określający jak zamienić kanał spalinowy na
    wentylacyjny to trzeba się będzie dostosować. Ja takiego przepisu nie
    znam (co nie znaczy, że nie istnieje).
    Jacek

  • 6. Data: 2020-05-20 12:59:48
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2020-05-20 o 12:15, ToMasz pisze:

    > do mieszkania. zaproponował 1500zł za wyłożenie teraz już kanału
    > wentylacyjnego rękawem foliowym
    > Dla tego pytam jakie są przepisy.
    > ToMasz

    Nie ma przepisu, który zmusza do stosowania jakichkolwiek wkładów w
    przypadku kanału wentylacyjnego, pod warunkiem, że kanał jest szczelny.

    Jeżeli kanał jest szczelny, wystarczy tylko go przeczyścić i zmienić
    zakończenie kominowe.

    Istnieje jednak druga strona medalu. Bywa, że kanałami wentylacyjnymi
    czasami jest wtłaczane powietrze do wewnątrz. Wtedy w mieszkaniu przez
    wiele lat będzie czuć smród.

    Dlatego trzeba rozważyć co będzie lepsze.

    Spiro aluminiowe to zły pomysł. Po pierwsze trudno będzie je wsadzić bez
    uszkodzenia, a po drugie aluminium w kontakcie ze związkami chemicznymi
    osadzonymi w kominie, szybko skoroduje.

  • 7. Data: 2020-05-22 08:39:16
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Spiro aluminiowe to zły pomysł. Po pierwsze trudno będzie je wsadzić bez
    > uszkodzenia, a po drugie aluminium w kontakcie ze związkami chemicznymi
    > osadzonymi w kominie, szybko skoroduje.

    w takim razie co być polecił taniego? czy może być plastik?

  • 8. Data: 2020-05-22 15:10:23
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2020-05-22 o 08:39, ToMasz pisze:

    > w takim razie co być polecił taniego? czy może być plastik?

    Jeżeli jest tam gaz to absolutnie nie wolno stosować wkładów
    wentylacyjnych z tworzyw sztucznych.

    Można stosować tylko i wyłącznie wkłady z materiałów niepalnych oraz
    materiałów, które się nie elektryzują. Można też kanał rozwiercić
    usuwając zgorzelinę i/lub wyszlamować. Można też zastosować specjalny,
    elastyczny rękaw rozprężny. Rękaw ten po napompowaniu wypełnia kanał i
    twardnieje. Niestety są to wszystko drogie rozwiązania.

    Z wszystkich znanych mi rozwiązań, najtańszym jest wsadzenie wkładu
    stalowego z nierdzewki.

  • 9. Data: 2020-05-22 15:53:51
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2020-05-22 o 15:10, Uzytkownik pisze:
    > W dniu 2020-05-22 o 08:39, ToMasz pisze:

    P.S.

    Znam jeszcze jedno rozwiązanie.

    Jeżeli kanał jest szczelny to można go wyczyścić samodzielnie zbijając
    cały ten syf. Ale smrodu do końca się nie da pozbyć. Wymaga to trochę
    pracy oraz zakupu odpowiednich narzędzi.

    Obejrzyj sobie: https://www.virra.pl

    Oczywiście taki zestaw kosztuje sporo, ale można go sobie samemu wykonać
    w cenie 200-500zł.

    Kupujesz odpowiednio długą sprężynę do przepychania kanalizacji,
    najtańszą rurę AluPex oraz kawałek łańcucha. Sprężynę przerabia się tak,
    aby z jednej strony zamocować głowicę z łańcuszkami, a z drugiej strony
    musi być dospawany w środek sprężyny kawałek pręta, aby móc kręcić
    wkrętarką. Niestety trzeba wykonać kilka spawów.

    Aby sprężyna nie wysuwała się z rury, trzeba założyć jakieś ograniczenia
    w formie podkładek i zwykłych opasek zaciskowych na śrubę.

    Sam z resztą w taki sposób czyściłem kanały kominowe przed wsadzeniem
    wkładu kominowego, a wykonanie tego przyrządu zajęło mi może z pół
    godziny z tych materiałów, które miałem akurat pod ręką :)

    Na upartego po takim wyczyszczeniu komina możesz sobie samemu wykonać
    szlamówkę. Jest to czynność niezbyt skomplikowana

    https://www.youtube.com/watch?v=5mMMTcNoLh0

    https://www.youtube.com/watch?v=1536BGZd-10

  • 10. Data: 2020-05-22 15:57:57
    Od: marios <d...@f...gd>

    W dniu 20.05.2020 o 12:59, Uzytkownik pisze:

    > Istnieje jednak druga strona medalu. Bywa, że kanałami wentylacyjnymi
    > czasami jest wtłaczane powietrze do wewnątrz. Wtedy w mieszkaniu przez
    > wiele lat będzie czuć smród.

    Ostatecznie zastosować ZZ (zawór zwrotny) np. taki membranowy (na folii)
    jak stosuje się często przy wentylatorach.
    W markecie zazwyczaj sa takie zawory gdzieś obok wentylatorów (typowych
    ~łazienkowych), o średnicach 100,125. One są dosyć ciche, czasem lekko
    stuka ta folijka, skrzydełeka bardzo łatwo się odchylają = otwiera się
    już przy niedużej różnicy ciśnień.

    Oczywiście nie wnikam w zasadność wsadzania jakiegoś plastiku w kanał
    (typu kuchnia gazowa ciągnie nieprawidłowo tędy powietrze), po prostu
    zwracam uwagę że może to być rozwiązaniem.