  • 1. Data: 2016-09-12 13:58:19
    Temat: trzmiele w kompostowniku
    Od: mirek <m...@o...eu>

    zauwazylem trzmiele w kompostowniku, maja tam gniazdo...jak sie ich
    pozbyc? czy zostawic ?

  • 2. Data: 2016-09-12 14:48:17
    Temat: Re: trzmiele w kompostowniku
    Od: "abn140" <a...@g...com>

    Użytkownik "mirek" <m...@o...eu> napisał w wiadomości
    > zauwazylem trzmiele w kompostowniku, maja tam gniazdo...jak sie ich
    > pozbyc? czy zostawic ?

    zostawic!
    ja nawet szerszenie co byly dwa razy w drzewach tez zostawilem....
    przyszedl dziadek mroz w pazdzierniku i sprawe zalatwil.
    trzmiele sa podobno pozyteczne.

  • 3. Data: 2016-09-12 15:24:34
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 12.09.2016 o 14:48, abn140 pisze:
    > zostawic!
    > ja nawet szerszenie co byly dwa razy w drzewach tez zostawilem....
    > przyszedl dziadek mroz w pazdzierniku i sprawe zalatwil.
    > trzmiele sa podobno pozyteczne.
    Pożyteczne i pod ochroną. Poza tym nie słyszałem, aby trzmiel komuś
    zrobił krzywdę w przeciwieństwie do szerszeni, czy os.
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Trzmiel_ziemny
    Jacek

  • 4. Data: 2016-09-12 15:33:49
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Jacek napisał:

    > Pożyteczne i pod ochroną. Poza tym nie słyszałem, aby trzmiel
    > komuś zrobił krzywdę w przeciwieństwie do szerszeni, czy os.

    Czy ktoś wie na czym polega *częściowość* ochrony jednego
    trzmiela i *całkowitość* ochrony drugiego? Bo zdaje się,
    że Bombus lapidarius objęty jest całkowitą ochroną, podczas
    gdy Bombus terrestris zasłużył sobie tylko na częściową.
    Jeśli czegoś nie pokręciłem i nie jest odwrotnie.

    Kiedyś już o to tutaj pytałem, ale nikt nie wiedział.
    Jednak ludzie z czasem mądrzeją, więc jest uzasadnienie,
    by po czasie zapytać jeszcze raz.

    --
    Jarek

  • 5. Data: 2016-09-12 15:39:23
    Od: Jacek <k...@a...com>

> [...]
    >
    > Kiedyś już o to tutaj pytałem, ale nikt nie wiedział.
    > Jednak ludzie z czasem mądrzeją, więc jest uzasadnienie,

    Z tego, co czytam w Wikipedii, to oba wymienione przez Ciebie są pod
    częściową ochroną.
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Zwierz%C4%99ta_obj%C4%
    99te_cz%C4%99%C5%9Bciow%C4%85_ochron%C4%85_gatunkow%
    C4%85_w_Polsce_(od_2014)#Owady_.28Insecta.29
    Jacek

  • 6. Data: 2016-09-12 16:17:15
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Jacek napisał:

> [...]
    99te_cz%C4%99%C5%9Bciow%C4%85_ochron%C4%85_gatunkow%
    C4%85_w_Polsce_(od_2014)#Owady_.28Insecta.29

    Czyli pokręciłem. A może od czasu, kiedy się tym interesowałem,
    lapidarius (lub ten drugi) podpadł i przesunęli go za karę do
    sekcji ochrony częściowej.

    Tak czy inaczej, pytanie jest wciąż zasadne -- na czym polega owa
    częściowość ochrony wielu owadów? Trzmielojad (Pernis apivorus)
    objęty jest ochroną ścisłą, ale to raczej nie przez wzgląd na
    niego uczęściowione zostały wszystkie trzmiele.

    --
    Jarek

  • 7. Data: 2016-09-12 17:04:54
    Od: Jacek <k...@a...com>

    > Czyli pokręciłem. A może od czasu, kiedy się tym interesowałem,
    > lapidarius (lub ten drugi) podpadł i przesunęli go za karę do
    > sekcji ochrony częściowej.
    Tak właśnie było. Był pod ochroną całkowitą (bodajże do 2006), a
    przesunęli go do częściowej.

    > Tak czy inaczej, pytanie jest wciąż zasadne -- na czym polega owa
    > częściowość ochrony wielu owadów?
    Definicja ochrony częściowej jest taka:
    "ochrona gatunków roślin, zwierząt i grzybów dopuszczająca możliwość
    redukcji liczebności populacji oraz pozyskiwania osobników tych gatunków
    lub ich części"
    Jacek

  • 8. Data: 2016-09-12 20:33:09
    Od: "Dirko" <j...@w...pl>

    > Kiedyś już o to tutaj pytałem, ale nikt nie wiedział.
    > Jednak ludzie z czasem mądrzeją, więc jest uzasadnienie,
    > by po czasie zapytać jeszcze raz

    Hejka. To może ja to zagadnienie spróbuję wyjasnić na przykładzie
    sportowym. Taki na przykład bokser jest chroniony częściowo tzn ma chronione
    genitalia przez suspensorium i ochraniacz na zęby a w resztę można walić jak
    w bęben.
    Pozdrawiam całkowicie Ja...cki

  • 9. Data: 2016-09-12 21:12:04
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Dirko napisał:

> [...]
    > sportowym. Taki na przykład bokser jest chroniony częściowo tzn ma
    > chronione genitalia przez suspensorium i ochraniacz na zęby a w resztę

    I to mi sie podoba, taka odpowiedź! Tu jest wszystko jasne. Jednak
    w przypadku przyrodniczej ochrony gatukowej znam ledwie kilka takich
    przypadków, gdzie otwarcie napisano, co można roślince urwać i kiedy,
    a czego nie można. Albo w jakich miejscach i okolicznościach zwierz
    jest wyjęty spod prawa. Ale jak to jest z takim trzmielem na przykład?
    "Zredukowć liczebność populacji" -- dobre sobie, ale kto może do
    tej redukcji przystąpić, i kto ma ocewnić, że liczebność nadmierna?
    Mnie nawet trudno sobie wyobrazić nadmiernie zatrzmieloną okolicę!
    Albo jak odnieść do trzmiela "pozyskiwania osobników tych gatunków
    lub ich części"? Czy w związku z częśćową ochroną można takiemu wyrwać
    skrzydełko, czy nóżkę? Kto to ma wiedzieć?

    Jarek

    --
    Gdy zaś przyjdzie to, co jest doskonałe, zniknie to, co jest tylko częściowe.