  • 1. Data: 2020-10-09 13:22:04
    Temat: umocować zawias
    Od: zhbick <n...@s...pl>

    Mam w mieszkaniu (stara kamienica) drewniane drzwi mocowane zawiasami do
    drewnianych futryn/ościeżnic. Z racji wieku drewno jest już słabe i
    drzwi zaczynają wyrywać wkręty z ościeżnic i się obsuwać.

    Doraźnie zastosowałem dłuższe i ciut grubsze wkręty i w ten sposób
    rozwaliłem ościeżnicę (drewno pękło). Pytanie: czy jest jakaś szpachla /
    klej / wypełnienie, którą można zaaplikować do otworu po wkręcie i po
    utwardzeniu się w to wkręcić? Coś głęboko penetrującego, co wzmocni
    drewno i przywróci możliwość umocowania zawiasów...

  • 2. Data: 2020-10-09 16:59:20
    Temat: Re: umocować zawias
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 09/10/2020 13:22, zhbick wrote:
    > klej / wypełnienie, którą można zaaplikować do otworu po wkręcie i po
    > utwardzeniu się w to wkręcić?

    Naprawiałem kilka razy wyrwane zawiasy z mebli zalewajac otwór klejem
    a'la wikol. Niestety ta operacja trwa wiele dni (ba, tygodni nawet),
    zanim solidnie stwardnieje w całej objętości. Potem można to spokojnie
    wiercić i śruby trzymają znakomicie od wielu lat, nie widzę objawów
    zużycia. Zaznaczam jednak że drzwiczki od szafki to niekonieczie to samo
    co drzwi do pokoju. Natomiast w normalnym drewnie zalewałem żywicą, nie
    pamiętam dokładnie jaką, ale jakąś "z zestawu naprawczego do samochodu".
    Dało się potem wiercić, tylko trzeba uważać bo za silne rozpychanie
    śrubą powoduje że pęka. Rozwierciłem większy otwór, postrzępiłem go w
    środku, wcisnąłem żywicę i potem wierciłem na nowo (widziałem filmik na
    necie gdzie ktoś to gwintował ;). Wisi mi na czymś takim kilkanaście kg
    właśnie w dziurze w belce drewnianiej z której została wyrwana śruba po
    "przekręceniu gwintu". Na razie nic się nie dzieje. U mnie obciążenie
    jest jednak na wyrywanie, nie wiem jak się zachowa na ścinanie.

  • 3. Data: 2020-10-09 19:47:15
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 09.10.2020 o 13:22, zhbick pisze:

> [...]
    > utwardzeniu się w to wkręcić? Coś głęboko penetrującego, co wzmocni
    > drewno i przywróci możliwość umocowania zawiasów...

    Nie wiem czy w tym wypadku jest możliwość i się sprawdzi, ale w podobnym
    przypadku rozwiercałem wyrobiony otwór i wklejałem odpowiednio dobrany
    krążek z drewna. Krążki robiłem z pociętego w "plasterki" jakiegoś
    gotowego trzonka od młotka czy innego narzędzia. Potem w to wkręcałem
    nowe wkręty.

  • 4. Data: 2020-10-10 14:57:31
    Od: collie <c...@v...pl>

    W piątek, 9.10.2020 o 13:22, zhbick napisał:

> [...]
    > utwardzeniu się w to wkręcić? Coś głęboko penetrującego, co wzmocni
    > drewno i przywróci możliwość umocowania zawiasów...

    Kotwa chemiczna: wypełniasz nią stary otwór a po utwardzeniu wiercisz
    w niej nowy - o średnicy rdzenia wkrętu.

  • 5. Data: 2020-10-12 08:24:38
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 09.10.2020 o 19:47, nadir pisze:

> [...]
    > krążek z drewna. Krążki robiłem z pociętego w "plasterki" jakiegoś
    > gotowego trzonka od młotka czy innego narzędzia. Potem w to wkręcałem

    I to jest najlepsza metoda. Jest nawet specjalny zestaw do tego:

    https://allegro.pl/oferta/sekownik-flekownik-frez-se
    dniak-do-drewna-sekow-15-9721177667

    Jednym wycinasz kołek, drugim odpowiedniej wielkości otwór.
    Albo też jeżeli drewno zdrowe tylko otwór powyrabiany można użyć takiego
    patentu:

    https://allegro.pl/oferta/wkladka-gwintowana-nakretk
    a-m8x12x25-din-7965-8863600767

    Są w najróżniejszych rozmiarach, szybciej idzie bo nie trzeba kleić, ale
    oczywiście inny gwint, inaczej pracuje.

    Pozdrawiam

    DD

  • 6. Data: 2020-10-12 19:01:19
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    sobota, 10 października 2020 o 14:57:33 UTC+2 collie napisał(a):

    > Kotwa chemiczna: wypełniasz nią stary otwór a po utwardzeniu wiercisz
    > w niej nowy - o średnicy rdzenia wkrętu.
    >

    > --
    > Tu jest Usenet - tu się nie dyskutuje, tu się walczy.
    Ocieplił ci gospodarz budę na zimę?