  • 1. Data: 2016-05-22 13:30:45
    Temat: wykorzystanie ciepła ze splita
    Od: ddddddddd <d...@f...pl>

    Witam,
    tak się zastanawiam - mam w domu dwa splity - latem chłodzą dwa
    pomieszczenia. Może by wykorzystać ciepło w jednostce zewnętrznej do
    ogrzewania wody w basenie? basen ma 30m3 - warto w ogóle nad tym myśleć?
    Akurat czas dogrzewania basenu pokrywa się z czasem chłodzenia, pytanie
    tylko czy od strony basenu będzie to miało jakikolwiek sens- a jeśli
    tak, to jak się do tego zabrać?

    Łukasz

  • 2. Data: 2016-05-22 14:41:29
    Temat: Re: wykorzystanie ciepła ze splita
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu niedziela, 22 maja 2016 13:30:47 UTC+2 użytkownik ddddddddd napisał:
> [...]
    > Akurat czas dogrzewania basenu pokrywa się z czasem chłodzenia, pytanie
    > tylko czy od strony basenu będzie to miało jakikolwiek sens- a jeśli

    w układzie splita trzeba dac wymiennik ciepła i bezposrednio wode basenowa tam pchac.
    Tyle ze moce masz za małe zeby to mialo sens. Trzeba policzyc ale ogrzenia basenu o 2
    stopnie nie ma najmniejszego znaczenia.

    b.

  • 3. Data: 2016-05-22 23:44:23
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

> [...]

    > pomieszczenia. Może by wykorzystać ciepło w jednostce zewnętrznej do
    > ogrzewania wody w basenie? basen ma 30m3 - warto w ogóle nad tym myśleć?

    Zalozmy, ze kazdy z nich chodzi z moca 3kW przez 8h, to masz do dyspozycji
    ~48kWh energii. Na wymiennikach beda straty wiec powiedzmy bedzie tego
    40kWh.

    30m3 "miesci" w kazdym 1stC ok 35kWh wiec taka moca podgrzejesz wode o jakis
    1,1stC :) W nocy raczej szybko sie to wychlodzi.

    Moim zdaniem - instalacja nie warta swieczki.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 4. Data: 2016-05-22 23:45:57
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 22 maja 2016 23:44:25 UTC+2 użytkownik Adam Sz. napisał:

    > Zalozmy, ze kazdy z nich chodzi z moca 3kW przez 8h, to masz do dyspozycji
    > ~48kWh energii. Na wymiennikach beda straty wiec powiedzmy bedzie tego
    > 40kWh.

    Tak sobie mysle ze nie uwzglednilem COPa, w rzeczywistosci tej energii bedzie
    jeszcze 2-3 x mniej.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 5. Data: 2016-05-23 18:53:52
    Od: ddddddddd <d...@f...pl>

    W dniu 22.05.2016 o 23:45, Adam Sz. pisze:

    > Tak sobie mysle ze nie uwzglednilem COPa, w rzeczywistosci tej energii bedzie
    > jeszcze 2-3 x mniej.
    > pozdr.

    no i spoko :)
    teraz więc zastanawiam się nad rozłożeniem dowolnego węża na dachu (dach
    płaski, papa, najlepiej na połówce czyli ok 50m2), pomalowanie na czarno
    (i przyklejenie punktowe smołą czy co tam znajdę w garażu) i załączanie
    pompki (mam jakiegoś starego junkersa, mogę wykręcić) przy wzroście
    temperatury do zadanej gdzieś na końcu "solara"

    p.s. W sobotę wlałem wodę, w niedzielę Tzewn=27C (około) Twody=19C
    (wskoczyłem ;), dzień później (czyli dziś) Twody=22C - już całkiem miło

    Łukasz

  • 6. Data: 2016-05-23 20:18:09
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Sun, 22 May 2016 14:45:57 -0700 (PDT), Adam Sz. napisał(a):

    > Tak sobie mysle ze nie uwzglednilem COPa, w rzeczywistosci tej energii bedzie
    > jeszcze 2-3 x mniej.

    To jakbyś liczył pobór prądu w gniazdku, a nie oddawane ciepło.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 7. Data: 2016-05-23 22:04:51
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 23 maja 2016 20:17:59 UTC+2 użytkownik Borys Pogoreło napisał:

    > To jakbyś liczył pobór prądu w gniazdku, a nie oddawane ciepło.

    Racja - energia po obu stronach wymiennika jest mniej wiecej taka sama
    (nawet ciepla bedzie troche wiecej :)

    Tak czy inaczej - to troche malo do grzania basenu :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 8. Data: 2016-05-24 08:28:54
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu poniedziałek, 23 maja 2016 18:53:55 UTC+2 użytkownik ddddddddd napisał:
> [...]
    > pompki (mam jakiegoś starego junkersa, mogę wykręcić) przy wzroście
    > temperatury do zadanej gdzieś na końcu "solara"

    to jest mniej wiecej dobra droga - liczy sie powierzchnia a nie jakosc kolektora.
    Z tym ze rurki albo będą połozone gęsto, albo powierzchnia na której leżą znośnie
    przewodzi ciepło. Jeśli nie to miejsca miedzy rurkami nie bedą oddawały ciepła.

    Znakomicie sobie poprawisz sprawnosc wynalazku jesli całosc nakryjesz chociażby folią
    ogrodniczą.

    b.

  • 9. Data: 2016-05-24 08:40:16
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu wtorek, 24 maja 2016 08:28:55 UTC+2 użytkownik Budyń napisał:

> [...]
    > Znakomicie sobie poprawisz sprawnosc wynalazku jesli całosc nakryjesz chociażby
    Wąż 1/2 czy może z jakiś względów lepszy będzie 3/4?

  • 10. Data: 2016-05-24 09:14:08
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu wtorek, 24 maja 2016 08:40:17 UTC+2 użytkownik Kris napisał:

    przewodzi ciepło. Jeśli nie to miejsca miedzy rurkami nie bedą oddawały ciepła.
    > Wąż 1/2 czy może z jakiś względów lepszy będzie 3/4?

    używałem 1/2 na blaszanym dachu, tak z 500m poszło :) I po 2 latach umarł od ciepła i
    słońca. Ale działał.

    b.