  • 11. Data: 2020-05-22 20:52:52
    Temat: Re: wytrzymałość belki żelbetowej -prośba
    Od: marios <d...@f...gd>

    W dniu 22.05.2020 o 17:50, e...@g...com pisze:
    > Rzadko który architekt jest w stanie to policzyć.

    ?

    We wspomnianym programie specbudu wybieram rodzaj belki - jak podparta,
    beton, wymiary, jaka stal, z czego strzemiona, jakie grubości drutów
    chcę zastosować,
    moge dodać nacisk np. punktowy 10kN w wybranym miejscu belki

    i generuje rysunek (podobny jak w tym linku do PDF-a) z rozstawem,
    zagęszczeniem strzemion, rozkładem i ilością 'drutów',

    Może liczenie 'od tyłu' gotowej już belki nie jest proste i może nie ma
    na to gotowych programów, ale wystarczy porównać proponowane wyniki z
    programu z tym co mamy aby określić czy ma to szansę nam zwalić się na
    głowę.

    [
    choć dla mnie - na mój nos, ta belka 6.5m na czterech fi12 i z takimi
    nędznymi strzemionami - pewnie bez zagęszczenia, o takim niskim profilu
    (24) i tak jest ledwo ledwo , gdyby tam było 4x fi12 dołem, to można by
    się zastanawiać, kładzenie na to 1.5t - rozumiem, że rozłożone na całej
    długości i jakoś usztywnione w konstrukcji, wydaje mi się sporym ryzykiem
    ]

  • 12. Data: 2020-05-23 01:04:32
    Od: marios <d...@f...gd>

    W dniu 22.05.2020 o 20:52, marios pisze:

> [...]
    > się zastanawiać, kładzenie na to 1.5t - rozumiem, że rozłożone na całej
    > długości i jakoś usztywnione w konstrukcji, wydaje mi się sporym ryzykiem

    Ah, skusiłem się poszukać programu na dysku.

    https://ibb.co/pXXpZvZ
    https://ibb.co/X3ztJjH
    https://ibb.co/QryqDBP

    Niestety demo nie pozwala na zmianę wielu parametrów.
    I belka jest przęsłowa (nie mogę zmienić) - patrz bardziej na lewą
    stronę rysunku.

    Szerokość 25cm - nie mogę zmienić, wysokość mogę.
    Beton C20/25 - nie mogę zmienić
    Stal fi12, RB500
    Strzemiona fi6, St0S-b
    Usunąłem praktycznie wszystkie obciążenia - został .. styropian i ciężar
    własny belki, gdy dodam jakieś znaczące obciążenie, to program krzyczy
    abym zwiększył wysokość belki i/lub podniósł klasę betonu, bo ~"nie da
    rady ;)

    Oczywiście nie pamiętam już znaczenia wielu parametrów, więc tylko
    poglądowo traktuj, ale wygląda niepokojąco .. w stosunku do tego co masz.

  • 13. Data: 2020-05-23 08:21:56
    Od: Krzysztof Waberski <k...@h...com>

    Dzięki, Marios, sądziłem, że będzie lepiej. Sama belka wisi kilka lat i nie ma
    żadnych rys, ale jeżeli miałby być problem z dodatkowym obciążeniem no to chyba nie
    podejmę ryzyka.

  • 14. Data: 2020-05-23 10:50:27
    Od: marios <d...@f...gd>

    W dniu 23.05.2020 o 08:21, Krzysztof Waberski pisze:
    > Dzięki, Marios, sądziłem, że będzie lepiej. Sama belka wisi kilka lat i nie ma
    żadnych rys, ale jeżeli miałby być problem z dodatkowym obciążeniem no to chyba nie
    podejmę ryzyka.

    Pobawiłem się jeszcze rano programem trochę dokładniej.

    Aby położyć 1 do 2kN (do 200kg) na każdy metr bieżący tej belki
    (ograniczyłem tylko do przęsła A-B), musiałbyś mieć belkę 30cm wysoką
    (wysokość jest dosyć kluczowa) oraz mieć 4-5 fi12 dołem lub 3x fi16
    (otulina 20mm, beton C20/25). [Dla 25cm minimum to 5x fi12 dołem i
    ostrzeżenie o przekroczeniu granicznego ugięcia.]
    Wtedy udaje mi się uzyskać komunikat: "belka zaprojektowana poprawnie".
    I to wszystko liczone dla obciążenia statycznego.

    Właściwie w żadnym przypadku nie uzyskuję mniej niż 4x fi12 dołem.

    Normy obliczeniowe często sa komentowane przez wykonawców jako ~2x
    przezbrojone, ale .. to jest 6,5 metra, spora siła ugięcia.

    Bez konsultacji z architektem, choćby wpaść na taką 5 minut pogadankę,
    ja bym nie dotykał tego. Ale to już raczej rozumiesz.

    nie ma za co, pozdrawiam

  • 15. Data: 2020-05-23 17:01:00
    Od: ks <b...@b...pl>

    W dniu 2020-05-22 o 13:47, Krzysztof Waberski pisze:
    > Belka zrobiona nadprogramowo, na "nosa", wolnowisząca w poprzek garażu, żeby było
    na czym podwiesić drzwi garażowe. Ale wpadłem na pomysł, żeby teraz zrobić na niej
    drewniana antresolę na bambetle. Wytrzymałość stali ST-4 na rozciąganie wziałem z
    tablic fizycznych, 440 MPa. Masa samej belki to -myślę -ok.900 kg. Tu pytanie czy
    dodatkowe obciążenie,
    > rzędu 1500 kg to jest znaczące czy nieznaczące.

    W tym wypadku nos zawiódł moim zdaniem. Nie wiem czy mi odpowiadasz bo
    nie cytujesz ale nie podałeś jak są prety rozłozone a to kluczowe.
    440 MPa to nie jest 40 ton tylko 4. Ta belka nie ma prawie zadnego
    zapasu wytrzymałości. Wg mnie jakbys na srodku tej belki powiesił około
    500kg to ta belka sie złamie.
    Nie jestem konstruktorem ale przy pewnnych upraszczajacych zalozeniach
    potrafie oszacować naprezenia.

    K.S.

    --
    Ta wiadomość e-mail została sprawdzona pod kątem wirusów przez oprogramowanie AVG.
    http://www.avg.com

  • 16. Data: 2020-05-24 12:50:13
    Od: Krzysztof Waberski <k...@h...com>

    dziękuję wszystkim za opinie. Myślałem, że z wytrzymałością będzie lepiej. Jak
    wcześniej wspomniałem, ta belka była dodana "ad hoc" w trakcie budowy, żeby było na
    czym podwiesić rolowane drzwi garażowe, bo do dachu było zbyt wysoko, a architekt
    pierwotnie przewidział drzwi typu "stodołowego".
    Murarze wykorzystali zbrojenie typu "wieńcowego", zalali wszystko z gruszki
    no i tak jest - swoją role spełnia, ale na nic więcej - jak wyszło - nie można
    liczyć.

  • 17. Data: 2020-05-24 14:48:22
    Od: e...@g...com

    Idź do konstruktora, za kilka złotych ci fachowo policzy, teraz to wróżenie z fusów.

  • 18. Data: 2020-05-24 23:17:27
    Od: Kadar <o...@g...com>

    A zrobić czegoś nowego nie możesz?
    K.

  • 19. Data: 2020-06-03 23:50:06
    Od: marios <d...@f...gd>

    W dniu 24.05.2020 o 14:48, e...@g...com pisze:
    > Idź do konstruktora, za kilka złotych ci fachowo policzy, teraz to wróżenie z
    fusów.

    Proszę traktować interpersonalnie ;)

    @ebbe
    Starałem się grzecznie i powoli uświadomić, że to co jest
    - 6,5m na praktycznie (belka wolno-podparta) 2x fi12,
    to i tak trochę strach się bać,
    Beton podejrzewam - standard - "Panie - B20 daj" albo
    - co będzie zalewane?
    - strop
    - aha, dobrze, na kiedy przyjechać

    popiołowy (sole! - Zenek wypowiesz się?) "jak się uda" - jak chciałem
    "B25" z symboliczną dopłatą (5-7zł dopłaty do kubika), to od razu widać
    było(*), że jest dużo lepiej - na mrozie nie rusza/ło go zimą - taki z
    dialogu, to uff, żre go lód jak trzeba, na fundamenty zamówiłem
    'standard'+'panie coś mocniej daj' a na drugi raz kierowca betoniarki
    spacerując z nudów po budowie dziwił się, że to beton od nich ("to od
    nas beton?") - łupał się twardo/kawałkami przy przekuciach, jakiś B50
    wyszedł im przypadkiem - operator przy zasypie zasnął? :)

    Kilka lat temu przedstawiałem na tej grupie wyliczenia/spis stali z
    projektu lat '70'-'80' gdzie stal była często gładka i max.3/4 klasy
    wytrzymałości obecnych, beton z betoniarki (za to cement bardziej
    'czysty' - portlandzki) i te domy jakoś tak nadal zazwyczaj stoją -
    - Czasem czuć jak strop drga -czego kiedyś doświadczyłem na osiemnastce
    jakiejś dziewczyny chętnej mnie zbałamucić (teraz jestem już brzydki i z
    długimi włosami ;) ),
    aby było śmieszniej - tata - architekt z upr. kontruktora (chyba dobry
    'sponsor' byłby, nie?). Wtedy nie znałem się, ale trochę peniałem tego
    'tańczącego pogo' z nami stropu.

    * inwestor (chyba) świadomy, więc zrobimy lepiej, bo może jakiś ku*as z
    komisją i nakręcony internetem

  • 20. Data: 2020-06-06 00:25:31
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    A co ja mam do tej belki? Mnie uczyli automatyzować procesy produkcyjne a nie liczyć
    belki betonowe.