Pośrednictwo nieruchomości: zawód z przyszłością?
2013-06-14 10:30
Czy zawód pośrednika ma przyszłość? © buchachon - Fotolia.com
Przeczytaj także: Biura nieruchomości bez klientów
Przeprowadzone przez portal nieruchomości Domy.pl badanie klientów poszukujących ofert nieruchomości wykazało, że zdecydowanych na skorzystanie z usługi pośrednictwa najwięcej jest wśród klientów na zakup mieszkań. Blisko 18% tej najliczniejszej na rynku grupy popytowej chce zlecić wykonanie czynności związanych z transakcją – tj. m.in. znalezienie oferty, zgromadzenie dokumentacji i sprawdzenie stanu prawnego nieruchomości, organizację podpisania umocwy kupna-sprzedaży – profesjonalnemu pośrednikowi.Najmniej zdeterminowani do tego, by powierzyć pośrednikowi zadanie znalezienia oferty i doprowadzenia do zawarcia umowy są przyszli najemcy mieszkań. Prawdopodobnie stosunkowo duża liczba dostępnych na rynku ofert najmu takich lokali, nieskomplikowane formalności i niewielkie ryzyko niepowodzenia transakcji sprawiają, że z pomocy specjalisty chce skorzystać tylko niespełna co piętnasty klient. Jednocześnie blisko połowa klientów (45,8%) zadeklarowała, że sprawami związanymi z najmem mieszkania zdecydowanie zajmą się sami.
fot. buchachon - Fotolia.com
Czy zawód pośrednika ma przyszłość?
Największą część klientów w każdej z badanych grup popytowych stanowią jednak osoby niezdecydowane. Choć w ocenie większości z nich sprawy związane z kupnem lub wynajmem nieruchomości są skomplikowane i sprawiają wiele problemów, to jednak albo brakuje im przekonania, że skorzystanie z usług pośrednika przyniesie wymierną korzyść, albo nie wiedzą z czyich usług skorzystać. To daje szerokie pole do popisu biurom pośrednictwa, samym pośrednikom oraz organizacjom zawodowym, w których się zrzeszają. Z badania portalu Domy.pl wynika, że odpowiednio przygotowana oferta i właściwie skierowany przekaz informacyjno-reklamowy pozwoliłyby przekonać do skorzystania z usług pośredników ogromne rzesze klientów. Procentowo największą do pozyskania grupą są dla branży klienci na zakup domów – aż 62,5% z nich nie wie, czy kupować samodzielnie, czy skorzystać z fachowej pomocy. Z tym samym dylematem boryka się niewiele mniej, bo blisko 60% klientów na mieszkania i ponad 57% klientów na zakup działek. Nawet na wyróżniającym się tak dużym odsetkiem samodzielnych klientów rynku najmu mieszkań i domów aż ok. 47% stanowią ci, którzy mogą stać się klientami pośredników. Wynika z tego, że podejmując odpowiednie działania, pośrednicy mają możliwość zwiększenia swojego udziału w obsłudze transakcji na tym rynku z obecnych niespełna 7% do 50%.
fot. mat. prasowe
Potencjał rynku dla pośredników
Pośrednicy mogą osiągnąć jeszcze większy udział, a przez to zwielokrotnione zyski, skuteczniej zachęcając do skorzystania ze swoich usług klientów zainteresowanych kupnem mieszkań, domów i działek. Według obliczeń portalu Domy.pl na tych rynkach liczba transakcji zawieranych z udziałem pośredników może wzrosnąć z obecnych kilkunastu do nawet 77%.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Umowa pośrednictwa: gdy brak formy pisemnej
-
Umowa pośrednictwa w obrocie nieruchomościami
-
Umowa na wyłączność to szybsza sprzedaż mieszkania
-
Nie każdy agent to pośrednik nieruchomości
-
Pośrednik w obrocie nieruchomościami czy Internet?
-
Umowa pośrednictwa na wyłączność: plusy i minusy
-
Sprzedaż mieszkania przez pośrednika
-
Umowa pośrednictwa: ważny skutek, czy staranne działanie?
-
Umowa pośrednictwa a brak licencji
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)