  • 151. Data: 2019-07-08 11:06:47
    Temat: Re: Panele FV
    Od: Sir_Robak <s...@o...pl>

    W dniu 2019-07-08 o 11:01, Lisciasty pisze:
    > Zawsze można zrobić bruzdę w styro, wsadzić barachło a potem zatynkować :]

    NIE! ;) Oczywiście pod warunkiem że nie ma ocieplenia jeszcze.

    Robak

  • 152. Data: 2019-07-08 11:14:35
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu poniedziałek, 8 lipca 2019 10:56:27 UTC+2 użytkownik Myjk napisał:
    > Mon, 8 Jul 2019 01:10:31 -0700 (PDT), Lisciasty
    > No dobrze, ale jak mi zacieni połać wschodnią a w południową i zachodnią
    > będzie walić z pełną mocą to nie będzie skuchy? W takim razie te
    > optymalizatory w lepszym falowniku nadal będą działać na jednym drucie
    > ogarniającym wszystkie połacie?

    Właśnie po to jest optymalizator. To w zasadzie taki mikrofalownik
    z własnym MPPT, tyle że pracujący na napięcie DC ;) Czy falownik bez
    falowania. Może trzeba wymyślić jakąś polską nazwę. Bezfalownik
    brzmi wystarczająco dobrze? :>

    Połączone jest to wszystko szeregowo i jak dany klamot produkuje energię
    to się dorzuca z prądem do wspólnego koryta. Jak nie produkuje to reszcie
    nie przeszkadza. Dodatkowo po drutach prądowych leci transmisja danych
    z głównego falownika do wszystkich klamotów w szeregu, tak że jest podgląd
    praktycznie na każdy panel.

    L.

  • 153. Data: 2019-07-08 11:15:14
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu poniedziałek, 8 lipca 2019 11:00:20 UTC+2 użytkownik Sir_Robak napisał:
    > No dobra jaką powierzchnie potrzebuję na dachu żeby przy powiedzmy
    > optymalnym kącie 22 całości poustawiać?

    A jaki to dach?

    L.

  • 154. Data: 2019-07-08 11:23:51
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Lisciasty napisał:

    > Jak pierun to może nie. Jakieś 8 stów za mikro który ogarnia 2 moduły.
    > Jak ktoś chce sobie postawić tylko kilka paneli to jest to pomysł
    > do zaakceptowania. Tak do 2,5kW ma sens.

    Można prosić jakiś namiar na te mikrowynalazki? Bo widzę, że teraz ja
    nie jestem na bieżąco.

    --
    Jarek

  • 155. Data: 2019-07-08 11:27:33
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu poniedziałek, 8 lipca 2019 11:23:52 UTC+2 użytkownik Jarosław Sokołowski
    napisał:
    > Można prosić jakiś namiar na te mikrowynalazki? Bo widzę, że teraz ja
    > nie jestem na bieżąco.

    Ja mam akurat takie. O innych się nie wypowiadam bo nie mam ;)

    https://sklep.asat.pl/pl/p/Mikroinwerter-560W-Envert
    ech-EVT560-kabel-AC-/664

    L.

  • 156. Data: 2019-07-08 11:42:02
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Lisciasty napisał:

    > Ja mam akurat takie.

    Dzięki. Poprzyglądam się tamu tematowi.

    > O innych się nie wypowiadam bo nie mam ;)

    Jakoś tak nie po usenetowemu.

  • 157. Data: 2019-07-08 11:57:27
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 8 Jul 2019 02:01:26 -0700 (PDT), Lisciasty

    > Końcówka będzie, bo wylezie ponad dach
    > i będzie leżeć pod modułami.
    > Oczywiście tylko fragment będzie narażony, ale jednak.

    To właśnie widziałem że w peszle chowają i co jakiś czas wymieniają peszel
    jak się zdegraduje. I ponoć lepszego sposobu jeszcze nikt nie wymyślił.

    > Lepiej na zimne dmuchać, niż pewnego dnia mieć 800V
    > napięcia stałego na blachodachówce ;P
    > Zresztą UVodporność to tylko jedna z cech tych przewodów.

    Może dzięki temu komarów nie będzie. ;)

    > Montuje fotowoltaikę na przewodach instalacyjnych? To niezły geniusz...
    > A może montuje panele podłogowe? Albo do grzania wody? :>

    Śmiej się śmiej, dla mnie też drut to drut -- jak wystarczający prąd może
    przejść to się powinno nadać. A tu niespodzianki widać jak u audiofili że
    na drucie za 5k zł cyfrak lepiej gra niż takim za 50 zł. :P Ostatnio ktoś
    na grupie fejsbuniowej kupił sobie przewód "link" za 3 koła -- a to
    wyglądało zwykła skrętka kat 6 tylko w fikuśnym oplocie. No i oczywiście
    słyszał różnicę! :P

    > Tego nie kupisz w warzywniaku. Ale na alledrogo czy gdzieś w hurtowni
    > wysyłkowo bez problemu.

    Polecisz konkretnego sprzedawcę, żeby nie kupić badziewia?

    > Z peszlem to nie wiem czy wyjdzie. Wpychanie trzech przewodów do peszla
    > luźnego jest czasem problematyczne. A jak taki pozaginany i schowany
    > gdzieś pod ociepleniem to może być jeszcze trudniej.

    Zawsze do peszla pakuję sznurek i całkiem sensownie się potem druta
    ciągnie. Tylko trzeba krawędzie frontowe druta odpowiednio zabezpieczyć aby
    nie haczyły.

    > Zawsze można zrobić bruzdę w styro, wsadzić barachło a potem zatynkować :]

    Jednak bym wolał tego uniknąć, skoro jeszcze mogę.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 158. Data: 2019-07-08 12:13:21
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu poniedziałek, 8 lipca 2019 11:57:29 UTC+2 użytkownik Myjk napisał:
    > To właśnie widziałem że w peszle chowają i co jakiś czas wymieniają peszel
    > jak się zdegraduje. I ponoć lepszego sposobu jeszcze nikt nie wymyślił.

    Że łot? Przyłazi koleś na dach, rozpina instalację i peszle wymienia?
    Kto Ci takich głupot nagadał? :]
    Zresztą ja stosuję też peszle UVodporne, jak masz peszel odporny
    na UV a w środku przewód też odporny to już lepiej chyba nie da się
    zrobić. Chyba żeby to jeszcze zabetonować :]

    > Może dzięki temu komarów nie będzie. ;)

    Albo teściowa zatańczy. Różnie może być...

    > Śmiej się śmiej, dla mnie też drut to drut -- jak wystarczający prąd może
    > przejść to się powinno nadać. A tu niespodzianki widać jak u audiofili że
    > na drucie za 5k zł cyfrak lepiej gra niż takim za 50 zł. :P

    Tu nie chodzi o śmianie się i voodoo, tylko odporność izolacji na napięcie.
    A przewód PV to żaden kosmos cenowy, 2,5 zeta ma mb przewodu 4mm2.

    > Ostatnio ktoś
    > na grupie fejsbuniowej kupił sobie przewód "link" za 3 koła -- a to
    > wyglądało zwykła skrętka kat 6 tylko w fikuśnym oplocie. No i oczywiście
    > słyszał różnicę! :P

    Ja też słyszę różnicę między 2 a 4kW. Falownik inaczej mamrocze ;)

    > Polecisz konkretnego sprzedawcę, żeby nie kupić badziewia?

    W Asacie co zalinkowałem są dosyć sprawni. Ale na alledrogo jak będzie
    taki przewód 4mm2 za jakieś 2,5 zeta za metr to też nie powinien być
    badziewiem, a może szybciej wyślą?

    L.

  • 159. Data: 2019-07-08 12:56:04
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Lisciasty napisał:

    > Że łot? Przyłazi koleś na dach, rozpina instalację i peszle wymienia?
    > Kto Ci takich głupot nagadał? :]

    I to pewnie tak bez owijania w bawełnę!

    > Zresztą ja stosuję też peszle UVodporne, jak masz peszel odporny
    > na UV a w środku przewód też odporny to już lepiej chyba nie da się
    > zrobić. Chyba żeby to jeszcze zabetonować :]

    Zabielić cynkowo. Tlenek cynku (ZnO) jest dobrym blokerem ultrafioletu.

    --
    Jarek

  • 160. Data: 2019-07-08 13:00:35
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 8 Jul 2019 03:13:21 -0700 (PDT), Lisciasty

    > Że łot? Przyłazi koleś na dach, rozpina instalację i peszle wymienia?
    > Kto Ci takich głupot nagadał? :]

    Czytałem na fejsbuniu na grupie instalatorów fotowotlaicznych. :>

    > Zresztą ja stosuję też peszle UVodporne, jak masz peszel odporny
    > na UV a w środku przewód też odporny to już lepiej chyba nie da się
    > zrobić. Chyba żeby to jeszcze zabetonować :]

    No właśnie, a jak takiego druta się wyciąga spod dachu? U podstawy dachu
    czy na szczycie? Tego druta od falownika zostawić z naddatkiem na cały
    dach, czy potem się dalej sztukuje?

    > Albo teściowa zatańczy. Różnie może być...

    W życiu tam teściowej nie wpuszczę, jeszcze spadnie,
    połamie i będzie trzeba się opiekować. :P

    > Tu nie chodzi o śmianie się i voodoo, tylko odporność izolacji na napięcie.
    > A przewód PV to żaden kosmos cenowy, 2,5 zeta ma mb przewodu 4mm2.

    Dobrze to kupić miedziany za 2,20
    https://allegro.pl/oferta/kabel-przewod-sloneczny-so
    larny-4mm-pv-miedziany-7811984999
    czy ocynkowany za 2,65
    https://allegro.pl/oferta/przewod-kabel-solarny-slon
    eczny-panel-pv-mc4-4mm2-6734401308

> [...]

    > W Asacie co zalinkowałem są dosyć sprawni. Ale na alledrogo jak będzie
    > taki przewód 4mm2 za jakieś 2,5 zeta za metr to też nie powinien być

    Dzięki, za porady wystaw mię fakturę. ;)

    --
    Pozdor
    Myjk