  • 131. Data: 2019-07-07 23:08:38
    Temat: Re: Panele FV
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu niedziela, 7 lipca 2019 13:36:02 UTC+2 użytkownik Myjk napisał:
    > zróżnicowali w ofercie tego, czyli chyba cena taka sama (aczkolwiek to
    > dziwne, bo chyba na płasko więcej elementów potrzeba).

    I to zupełnie innych elementów :> Tak że chińczyk pewnie daje tylko
    na dachy skośne.

    L.

  • 132. Data: 2019-07-07 23:11:58
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu niedziela, 7 lipca 2019 13:57:57 UTC+2 użytkownik Sir_Robak napisał:
    > Do tego pytanie akurat twa budowa i mam 2 tyg. czasu żeby położyć kable
    > ew peszle. Co potrzebuję dodatkowo? Jakie kable i ile?

    5x2,5mm2 z rozdzielni do miejsca gdzie będzie wisiał falownik.
    Potem fotowoltaiczne 4mm2 od falownika na dach (ile ich to zależy
    od dachu, można dać 4 sztuki (2 czerwone 2 czarne), do tego PE 6mm2
    lub 16mm2 jeśli jest odgromówka na dachu.

    > Pytanie dodatkowe w stacji off grid do zasobnika CO i CWU dodatkową
    > grzałkę dorzucać zasilaną bezpośrednio z instalacji PV czy raczej wybić
    > sobie z głowy off grid?

    Grzałkę najlepiej trójfazową prosto do gniazdka i tyle.

    L.

  • 133. Data: 2019-07-07 23:14:40
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu niedziela, 7 lipca 2019 16:02:00 UTC+2 użytkownik Janusz napisał:
    > Instalację PV podłącza się pod instalację odgromową, koniec, kropka.

    Nie zawsze.

    L.

  • 134. Data: 2019-07-07 23:16:55
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu niedziela, 7 lipca 2019 20:12:34 UTC+2 użytkownik Myjk napisał:
    > Co więcej ja też mam pytanie. :P Jak mam trzy dachy, główny z połaciami we
    > wszystkie strony (koperta), niski z połacią na wschód, niski z połaciami na
    > południe i zachód (gdzie niskie dachy będą przesłaniane przez bryłę budynku
    > wraz z wędrówką słońca) to czy stosować należy dla dachów/połaci niezależne
    > inwertery? Mikroinwertery?

    Na taką ciapaninę to tylko Solaredge z optymalizatorami.
    Mikroinwertery są fajne (mam 4 sztuki na dachu i 2 na kręciole), ale drogo
    wychodzi taka zabawa z nimi. Wrzuciłem sobie experymentalnie, teraz bym
    to inaczej rozwiązał.

    L.

  • 135. Data: 2019-07-07 23:44:39
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2019-07-07 o 16:01, Janusz pisze:
    > Odezwał się burak, gdzie wykład z uziemienia instalacji? nie
    > przepisałeś tym razem pół internetu czy czasu nie miałeś? albo pewnie
    > się okazało że jednak mam rację więc zaczynasz wycieczki osobiste bo
    > na nic innego cię nie stać.

    Póki co to ty pierwszy zacząłeś mi ubliżać.

    > Instalację PV podłącza się pod instalację odgromową, koniec, kropka.

    Ale nie w celu zabezpieczenia ogniw fotowoltaicznych czy współpracującej
    z nimi elektroniki przed uszkodzeniami.

    > A gdzie skłamałem, to na razie ty się popisujesz głupotą i nieuctwem.

    Synku! Ja na elektryczności to zęby zjadłem. Zawodowo poza
    projektowaniem i serwisowaniem automatyki, zajmuję się badaniami i
    pomiarami ochronnymi (przeciwporażeniowymi i odgromowymi) instalacji i
    obiektów do których nie ma wstępu normalny elektryk, bo poza
    świadectwami kwalifikacyjnymi elektrycznymi Eksploatacja i Dozór +
    pomiary, trzeba jeszcze mieć uprawnienia Urzędu Dozoru Technicznego.

    Ty nie skłamałeś, bo kłamstwo jest świadome, a Ty po prostu piszesz
    głupoty, bo nie masz w tym zakresie żadnej wiedzy.

    Co prawda z Zenkiem Kapelinderem (Kogutkiem) często wymieniamy między
    sobą "uprzejmości", ale przeczytaj to co on napisał pod twoją
    wcześniejszą wypowiedzią. Przeczytaj to i wkuj na pamięć i nie pieprz
    już więcej głupot na publicznych forach.

  • 136. Data: 2019-07-08 07:48:47
    Od: A S <a...@e...pl>

    W dniu 2019-07-07 o 14:22, Janusz pisze:

    > I jak widać dalej głupi jesteś, poczytaj o pv i dlaczego mają być uziemione

    Przy okazji - dlaczego mają być uziemione? Niekiedy coś tam piszą
    o korozji. Używam małej 2-panelowej instalacji do pompki wodnej. W ub.
    r. panele się degradowały, puchły. Może były niskiej jakości.
    Uziemiałem kombinowałem i niewiele to dawało. W tym roku niczego nie
    uziemiam a wszystko działa wręcz idealnie i bezobsługowo.

    Proszę o trochę światła. Jak to ma być zrobione? Przy samym panelu?
    W jednym punkcie? Masa szpilką do ziemi? Po co i dlaczego?

    pozdr
    --
    A S

  • 137. Data: 2019-07-08 09:03:09
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2019-07-08 o 07:48, A S pisze:

> [...]
    >
    > Proszę o trochę światła. Jak to ma być zrobione? Przy samym panelu?
    > W jednym punkcie? Masa szpilką do ziemi? Po co i dlaczego?
    Na wielu stronach jest to poruszane np:
    https://soltec.pl/aktualnosci/10-aktualnosci/140-bez
    pieczna-instalacja-fotowoltaiczna.html

    --
    Janusz

  • 138. Data: 2019-07-08 09:05:17
    Od: Janusz <j...@o...pl>

> [...]
    >
    > Proszę o trochę światła. Jak to ma być zrobione? Przy samym panelu?
    > W jednym punkcie? Masa szpilką do ziemi? Po co i dlaczego?

    Tu masz jeszcze ciekawą dyskusję
    http://www.forumbudowlane.pl/kolektory-sloneczne/uzi
    emienie-instalacji-pv-czyli-ile-jest-fachowca-u-fach
    owca-t57132

    --
    Janusz

  • 139. Data: 2019-07-08 09:06:49
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Synku!
    Chłopcze, zluzuj z tą agresją, chcesz robić za fachowca tutaj to się
    zachowuj jak fachowiec a nie rozdarta baba na targu,

    --
    Janusz

  • 140. Data: 2019-07-08 09:37:44
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sun, 7 Jul 2019 14:16:55 -0700 (PDT), Lisciasty

    > Na taką ciapaninę to tylko Solaredge z optymalizatorami.

    I wtedy każda połać musi mieć swoje
    oddzielne kable z dachu do falownika?

    > Mikroinwertery są fajne (mam 4 sztuki na dachu i 2 na kręciole), ale
    > drogo wychodzi taka zabawa z nimi. Wrzuciłem sobie experymentalnie,
    > teraz bym to inaczej rozwiązał.

    Właśnie czytałem że to drogie jak pierun.

    --
    Pozdor
    Myjk