  • 1. Data: 2017-11-10 12:24:12
    Temat: jak odnowić drewniany stół ??
    Od: Fiora <f...@o...pl>

    mam stary stół drewniany kuchenny, bardzo solidny,
    cepelia sprzed 35 lat...
    niestety lakier i powierzchnia zestarzała, ciemna, nierówna.
    Stolarz mówił, że szlifowanie do odświeżenia się nie opłaca.
    Czy jest jakaś chemia, aby zmyć i polakierować na nowo?
    Aby wyglądał trochę bardziej świeżo?
    Pozdrawiam Fiora

  • 2. Data: 2017-11-10 12:38:10
    Temat: Re: jak odnowić drewniany stół ??
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Fiora ma stary stół drewniany kuchenny, bardzo solidny:

> [...]
    > Stolarz mówił, że szlifowanie do odświeżenia się nie opłaca.
    > Czy jest jakaś chemia, aby zmyć i polakierować na nowo?

    Stare powłoki lakiernicze można zmydlać wodorotlenkiem sodowym.
    Trwa to dość długo, kilka godzin. Kiedyś można było kupić do
    tego gotowy preparat, ładnie się nazywał: mordofix. Można go
    zrobić samemu z kisielu (mąki ziemniaczanej) i kreta (tego do
    przepychania rur). Papkę nakłada się na powierzchnię, czeka,
    potem zdejmuej szpachelką i szczotkuje.

    --
    Jarek

  • 3. Data: 2017-11-10 22:27:00
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Papier scierny do drewna owiniety na drewnianym klocku.

  • 4. Data: 2017-11-15 15:27:45
    Od: Miroo <b...@b...brak.i.juz>

> [...]
    > zrobić samemu z kisielu (mąki ziemniaczanej) i kreta (tego do
    > przepychania rur). Papkę nakłada się na powierzchnię, czeka,

    Ostatnio był gdzieś artykuł o filmiku, na którym gość za pomocą jakiegoś
    mazidła usuwa werniks z 400-letniego portretu, który dzięki temu zaczął
    wyglądać jak nowy.
    Może to podobny preparat - a nazwa "mordofix" by pasowała :)

    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2017-11-15 21:24:56
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Miroo napisał:

> [...]
    > dzięki temu zaczął wyglądać jak nowy.
    > Może to podobny preparat - a nazwa "mordofix" by pasowała :)

    Raczej nie. Mordofix (a właściwie wodorotlenek sodowy) świetnie
    zmydla tak werniks, jaki farbę olejną pod nim. Nic by z tego
    portretu nie zostało.

    Jarek

    --
    I w podziele tak się zwinę: