    From: "qlphon" <q...@p...fm>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: recyrkulacja - przemyślenia
    Date: Tue, 26 May 2009 10:27:28 +0200

    szykuje sie u mnie mała modernizacja kotłowni,
    chcę wstawić wymiennik płytowy zamiast bojlera z wężownica,
    coby szybciej mieć ciepła wodę, ale nie o tym chciałem...

    normalnie cwu sobie krąży zasobnik, instalacja, pompka, zasobnik
    a temperatura ustawiona na zasobniku określa temperaturę w instalacji

    tak sobie kombinuję, żeby podnieść temperaturę na zasobniku
    zachowując niższą temp. na instalacji przy pomocy mieszacza
    po co? mniejsze straty na izolacji, brak ryzyka poparzenia się przez małe
    dzieci,
    większa efektywna pojemność zasobnika i mniejsze zagrożenie legionellozoą,
    mniejsze rdzewienie kotła ...

    nie mam jeszcze doświadczeń z takimi układami
    więc, czysto teoretycznie wychodzi mi, że:

    jeśli dam zwykły termostatyczny zawór mieszający (trójdrożny)
    dolewający zwu to cyrkulacja nie będzie działaś poprawnie
    więc musi być albo 4-drożny
    albo przy 3-drożnym powrót z cyrkulacji wchodzi do króćca zwu na zasobniku
    (możliwy ale niekoniecznie najlepszy układ)
    ale łącznik pomiędzy stykiem zwu/cyrkulacja a zaworem mieszającym musi być
    możliwie krótki

    mam trochę wątpliwości, np. czy termostat nadąży za zmianą stanu instalacji
    np. za stanu poboru cwu (wtedy przykładowo potrzebujemy w instalacji 50%
    wody z zasobnika cwu a 50% zwu) na stan podtrzymania (powiedzmy 99% powrót z
    cyrkulacji, 1% z zasobnika)

    jak to robią "zawodowcy" ? ;-)

    p.s.wiem, że alternatywą mogą być zawory mieszające na punktach poboru
    ale na tym etapie to rozwiązanie wydaje mi się mniej atrakcyjne