  • Data: 2011-08-02 08:05:43
    Temat: Re: Ogrzewanie podłogowe Pilne !
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik Marek Dyjor napisał:

    > no i mały problem co robić z wielkim nadmiarem energii :)
    >
    > bo kotła stałopalnego sie nie da modulować ani sterować w trybie włacz
    > wyłącz.
    >
    > na dzisiaj to podłogówka potrzebować będzie kilka kilowatów mocy w
    > porywie a kocioł minimum poewnei daje z 10 kW :)

    Kaszpir kiedyś pisał, że chce kocioł automatyczny ogniwo eko na
    ekogroszek 15 kW.
    Pamiętać trzeba, że te 15 kW to w czasie pracy na pełnej mocy.

    Sam mam kocioł stałopalny i nieco wiem na temat tej mocy...
    Po pierwsze sprawność nie jest taka, jak deklarują producenci, bo oni
    swoje pomiary robią w warunkach laboratoryjnych, a w domu są warunki
    inne, zatem i te moce to trochę fikcja...

    Po drugie kocioł pracuje w trybie 'włącz-wyłącz' i częstotliwość tych
    załączeń zależy od obciążenia po stronie odbioru.

    W praktyce kiedy jest ostry mróz, to kocioł załącza się regularnie i
    często, na zasadzie podgrzewania do zadanej temperatury i po jej
    osiągnięciu się wylącza - przechodzi w tryb czuwania.

    Kiedy odbiór ciepła jest mniejszy, to kocioł działa tak samo, ale
    rzadziej się załącza, bo woda w nim wychładza się wolniej. Można wtedy
    mówić o znaczącym spadku sprawności, bo tryb podtrzymania też pochłania
    pewne ilości opału tylko dla podtrzymania żaru, ale o zjawisku nadmiaru
    mocy nie ma raczej mowy, bo skoro działa podłogówka, to ona moc z kotła
    pobiera, a ten nie pracując ciągle nie ma jej znaczących nadwyżek.

    Tu problemu nie ma, oprócz tego, że jak kocioł pracuje w dużej mierze na
    podtrzymaniu, to się szybciej zasyfia... i trzeba go częściej czyścić.

    Taki kocioł można wykorzystywać nawet tylko do podgrzewania CWU latem,
    kiedy nie ma innego odbiornika ciepła, a do tego wystarczy ok 7-10 kWh
    na dobę, co powoduje, że taki kocioł pracuje na full przez raptem pół
    godziny na dobę, a reszta to podtrzymanie. Nie obserwuje się tu nadmiaru
    mocy - po prostu jest on tylko co jakiś czas przedmuchiwany i w razie
    spadku temperatury załącza się dla jej podniesienia do zadanego poziomu.

    pozdr
    Robert G.