    From: janusz_kk1 <j...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Pytanie o konstrukcję dachu
    Date: Wed, 15 Dec 2010 10:40:53 +0100

    Dnia 14-12-2010 o 20:40:12 hk <h...@k...pl> napisał(a):

    > Witam i pytam:
    >
    > Mam w projekcie dach "krokwiowo-jętkowy z płatwiami w miejscu połączenia
    > krokwi z kleszczami" (cokolwiek to znaczy).
    to znaczy że te krokwie są połączone kleszczami i pracują parami dzięki
    temu
    zwieksza się ich wytrzymałość a przez to nie potrzebują słupów,
    też tak mam na mniejszym dachu, na wiekszym są słupy bo rozpiętość większa.

    Do tych kleszczy możesz przez wieszaki przykręcić stelarz i sufit gk tylko
    muszą te kleszcze
    być na odp wysokości, acha i pilnuj aby ścianki działowe murowane były do
    spodu kleszczy i ani cm wyżej bo będziesz miał mostki przez ścianki.

    W każdym razie na dachu
    > "typu stodoła" nie ma słupów, choć ma 9,5m rozpiętości. A w projekcie
    > jest karpiówka. I ten dach opiera się na ścianach kolankowych
    Aby pewnie się trzymał na ściankach kolankowych wylej pionowe słupy aż do
    stropu
    co max 3m, bo pustak czy cegła są za słabe i ścianki ci się 'rozjadą'
    Jak powiesz o słupach to budowlańcy będą wiedzieć o co chodzi.

    > i szczytowych, a na szczytowych jest wylany ukośny wieniec.
    Paranoja, a co on ma tam robić? pod te belki (płatwie) ja miałem
    w projekcie 'poduszkę' betonową ale że one wychodzą nad oknem które i tak
    potrzebuje wieniec to mam wieniec i na nim opierają się płatwie bez żadnych
    wynalazków typu skośne wieńce :)

    > Wiem, ze takie coś się robi, bo dwie różne ekipy wspomniały, że za ten
    > wieniec biorą ekstra kasę, ale tu na grupie pisaliście, że taka ściana
    > szczytowa z wieńcem to zły pomysł ze względu na ocieplanie.
    Ze tak powiem słyszałeś coś ale nie do końca.

    > Projekt jest dla ściany jednowarstwowej z bloczka gaz-bet 36cm z wieńcem
    > ocieplonym 12cm styropianu. Na ścianie szczytowej (na wieńcu) mają być
    > oparte krokwie - ktoś pisał, że od nich przemarzają ściany.
    Ściany przemarzają od odsłoniętego wieńca a nie od krokwi, drzewo suche
    jest w miarę dobrym izolatorem.
    Po prostu jak ci będą murować te ściany szczytowe to tak aby doszli do dołu
    krokwi i stop, potem murują do góry i jak dojdą do płatwi czyli belek co
    się będą opierać
    na tej ścianie to wieniec zrobic poziomy pod obie belki, założyć belki
    czyli zrobić
    dach i potem domurować ścianę do szczytu oczywiście pamietając aby murowć
    do dołu krokwi, potem ocieplić ja styro z zewn od środka dać na ścianę
    wełnę aż po dachówkę i
    pasek membrany paroprzepuszczalnej i ocieplić styro od środka.

    > Ale jak to jest - robią tak ludzie bo "nie wiedzą że źle czynią"?

    Niestety nie wiedzą, nawet ekipy nie wiedzą, moi górale którzy jak się
    chwalili
    od 30 lat budują domy byli mocno zdziwieni aby szczytów nie murować pod
    samą
    dachówkę czy ścianek działowych jak im pustak wychodzi, czyli powyżej
    krokwi.

    --
    Pozdr
    JanuszK