    From: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Przyłącze wody z rury PE - how to?
    Date: Wed, 20 May 2009 22:29:14 +0200

    Udało mi się wynegocjować z moimi wodociągami rezygnację z
    kretynizmu pt.: "przyłącze musi być z rury stalowej, KWASOODPORNEJ",
    będzie po bożemu, znaczy się PE fi40mm.

    Jedno pytanie jednak mam, w kwestii praktycznej. Przejdzie mi ta
    rura pod ławą fundamentową. I od razu, na tej ścianie, wzniesionej
    na tejże ławie ma być wodomiar. Jak to ma wyglądać w praktyce? Rura
    od wodociągu ułozona poziomo, za ławą kolanko, odcinek pionowy i
    wodomiar? Czy w grubości między ławą a wylewką (150cm u mnie)
    wyrobiony łuk, jakimś minimalnym promieniem gięcia takiej rury?
    Pierwszy sposób jest elegantszy instalacyjnie (ostry zakręt zaraz za
    ławą i pionowo wystająca spod ziemi rura), drugi zaś lepszy pod
    kazdym innym względem (jedno awaryjne miejsce mniej, brak ostrego
    zakrętu), jednak niepokoi mnie to, czy da się tą rurę ułożyć tak,
    żeby spod ziemi wystawała pionowo. Ten łuk by musiał być więcej niż
    o 90 stopni, bo rura pętlą musiałaby "zawracać" spowrotem do ściany
    i tam delikatnie skręcać na powrót do pionu, o jak się odwróci do
    góry nogami znak zapytania i wyprostuje mu dodatkowo jego górną (po
    odwróceniu dolną) część , to będzie akurat to, o co mi chodzi.
    Rysunek poglądowy (odwrócić posiłkując się wyobraźnią, kropka to
    będzie wodomiar, kreska to ława fundamentowa): "-?"

    I przy okazji: jak wyprowadzenie takiego przyłącza z PE wygląda w
    praktyce dalej? Rura w końcu jest trochę elastyczna, mocuje się ją
    do ściany uchwytami, czy może mocowanie dotyczy już dalszych
    elementów, z natury sztywnych (zawór główny, wodomiar, reszta
    instalacji)?

    J.