    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Sun, 12 Jul 2020 16:45:51 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Brak drogi dojazdowej do działki
    From: j...@g...com

    W dniu poniedziałek, 26 czerwca 2017 19:01:52 UTC+2 użytkownik Maciej napisał:
    > Witam wszystkich.
    > Zamierzam kupić pewną działkę z zabudowaniami.
    > Gdy dostałem wyrys działki to zauważyłem że na mapce nie ma żadnej drogi
    > dojazdowej.

    Ewidencja gruntów i budynków to nie ewidencja dróg tylko gruntów a grunty klasyfikuje
    się do różnych grup użytków gruntowych, w tym także do użytków gruntowych o nazwie
    "drogi" (dr). Grunt w pasie drogowym drogi wewnętrznej (czyli nie gminnej ani
    powiatowej ani wojewódzkiej ani krajowej - czyli nie publicznej) zalicza się do
    użytków gruntowych o nazwie "drogi" tylko wtedy,
    jest odrębnym pasem gruntu wydzielonym wyłącznie w celu zapewnienia dostępu tej
    działki do drogi publicznej (czyli osobną działką ewidencyjną z własnym numerem).
    Taka działka widnieje w ewidencji z naniesionym oznaczeniem "dr".
    Patrz:Rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001
    r.w sprawie ewidencji gruntów i budynków (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz 393, Załącznik nr
    6 Zaliczanie gruntów do poszczególnych użytków gruntowych, poz 18 Tereny
    komunikacyjne.
    Grunty w pasie drogowym drogi wewnętrznej nie wydzielonej w osobną działkę włącza
    się do przyległego użytku rolnego, jeżeli wchodzą w skład gospodarstwa rolnego lub
    odpowiedniego użytku z grupy użytków zurbanizo-wanych i zabudowanych, jeżeli wchodzą
    w skład działki budowlanej. Takie grunty nie są wyodrębniane w ewidencji gruntów, w
    ogóle ani tym bardziej jako drogi.

    > Ale faktycznie jest droga gruntowa, przecież nią dojechałem do właścicie- >la,
    mieszkającego na tej działce całe życie. Więc droga faktycznie jest i >była,
    natomiast na mapach nie ma
    >Kto zajmuje się umieszczaniem na mapach geodezyjnych drogi dojazdowej do
    > działki?

    Nie ma bo być nie może, skoro nie jest wyodrębnioną działką gruntu i nie może być
    zaliczona do użytku gruntowego o nazwie "droga". Ale jest i musi być na mapie
    sporządzonej przez uprawnionego geodetę (tzw. dla celów projektowych gdy chodzi o
    warunki zabudowy czy pozwolenie na budowę).

    > a w urzędzie paniusia za biurkiem przez godzinę tłumaczyła mi że tutaj żadnej drogi
    nie ma, pukając palcem na monitor z mapą działki.

    Od pukania twoja droga się nie pojawi, bo nie jest użytkiem drogowym o nazwie "droga"
    więc jej nie ma i być nie może w ewidencji gruntów.

    Na dostęp do drogi publicznej składa się dostęp faktyczny (fizyczna możliwość
    dotarcia do drogi publicznej - masz ją drogą przez działkę sąsiada) i dostęp prawny
    (prawo korzystania z dostępu faktycznego). To prawo powinno być jakoś udokumentowane.
    Paniusia będzie pewno żądała notarialnego ustanowienia służebności albo sądowego
    ustanowienia drogi koniecznej. Najłatwiej i najszybciej można załatwić sprawę u
    notariusza: właściciel działki przez którą dojeżdżasz do swojej oświadczy, że
    ustanawia służebność przejazdu, przejścia i przegonu (np bydła) obciążającą jego
    działkę na rzecz działki którą zamierzasz kupić i że czyni to nieodpłatnie.
    Wprawdzie droga istnieje od 100 lat, i można zabiegać o sądowe ustalenie zasiedzenia
    służebności przejazdu - ale to jest droga i długa i skomplikowana (sąd jest potrzebny
    w wypadkach gdy właściciel gruntu przez który przejeżdżasz nie chce dobrowolnie
    potwierdzić prawa do tego).

    Piszę, bo mimo upływu lat nadal w gminach uważają, że jak w ewidencji gruntów nie ma
    działki "dr" przez którą można się dostać do drogi publicznej, to nie ma drogi w
    ogóle czyli nie ma dostępu do drogi publicznej.