    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Sat, 29 Jan 2022 09:42:45 -0800 (PST)
    Subject: Re: Co pierwsze, różnicówka czy bezpiecznik?
    From: ptoki <s...@g...com>

    wtorek, 25 stycznia 2022 o 04:46:43 UTC-6 GreDi napisał(a):
    > Cześć,
    >
    > mam taki przypadek że najpierw jest bezpiecznik 3P 20C a dopiero
    > następnie szeregowo jest wpięty wyłącznik RCD 4P 40A 30mA AC. Czy to
    > będzie działać?
    >
    > Rozumiem że w domach instaluje się różnicówkę a za nią stado
    > bezpieczników. W ten sposób jedną różnicówką, zabezpiecza się kilka
    > obwodów. Ale w przypadku gdy mamy dedykowaną różnicówkę za dedykowanym
    > bezpiecznikiem to w czymś przeszkadza, taka dosyć nietypowa kolejność?

    Nie nie przeszkadza.
    Koledzy tu nizej sie kloca tak jakby jeden drugiego nie czytal ale z grubsza maja
    racje, w praktyce to nie jest duzy problem o ile nie robi sie jakichs innych dziwnych
    polaczen dalej w instalacji.

    Chodzi glownie o polaczenia mas.
    W sytuacji gdy masz jedna roznicowke na caly dom to tylko jak pojawi sie znaczacy
    uplyw do ziemi poza instalacja (do kaloryfera przez czlowieka albo do kaloryfera bo
    ktos ma uszkodzony sprzet lezacy na tymze kaloryferze) to roznicowka zadziala i
    odetnie doplyw energii.

    Bezpieczniki wtedy sa "przezroczyste" z tego punktu widzenia.

    Ale jak podepniesz roznicowke za bezpiecznikami co oznacza ze np. ochraniasz piwnice
    ale nie magazynek i w tym magazynku masz serwerek i po skretce laczysz sie z
    switchykiem w piwnicy i po ich masie plynie jakis prad to wtedy taka roznicowka
    bedzie sie wylaczac mimo ze w przypadku gdyby byla zainstalowana na glownym, wspolnym
    zasilaniu to by nie reagowala.

    W skrocie: Roznicowki sa statystycznbie bardziej czule (choc nie w kazdym przypadku)
    kiedy sa instalowane na dedykowanych odgalezieniach niz na glownym/wspolnym doplywie
    zasilania.

    W dobrej instalacji gdzie pracuje sprawny sprzet to obojetne, tam gdzie pracuje cos
    co moze miec problemy z masa roznicowki na dedykowanych obwodach beda czulsze.