    From: "kogutek" <k...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Czym wiercić w Porothermie?
    Date: Wed, 14 Apr 2010 18:59:18 +0200
    Sender: n...@n...onet.pl

    > Użytkownik "kogutek" <k...@o...pl> napisał w wiadomości
    >
    > Być może masz racje.
    > Ale tak na chłopski rozum:
    > -wiercimy w scianie otwory fi2mm
    > -w wywiercone otwory wkładamy patyczki drewniane- np wykałaczki
    > -na tych wykałaczkach wieszamy szafke
    > Szafka oczywiście spadnie, ale wykałaczki raczej zostana ściete niż wyrwane
    > ze ściany
    >
    > Takie są moje praktyczne przemyślenia
    >

    > --
    > Pozdrawiam
    >
    > Krzysiek

    Chłopski rozum ma to do siebie ze posługują się nim prości nie wykształceni
    ludzie. W realu mam rację. Podałeś skrajny przypadek i nie uwzględniłeś ważnych
    zjawisk jakie zajdą przy wieszaniu szafki na wykałaczce. Chciałeś coś udowodnić
    na chłopski rozum i chłop przyzna Ci rację. Zamiast wykałaczek weź dwa stalowe
    gładkie gwoździe i niech szafka ma stalowe uchwyty do powieszenia. Gwoździe
    muszą być obsadzone w ścianie prostopadle do niej i mają być bez łebków. Powieś
    na takich gwoździach szafkę. Gdyby siła była skierowana do dołu to szafka by nie
    spadła. Ale ona spadnie. Odsunie się góra szafki od ściany. Im bardziej będzie
    odsunięta tym siła tarcia na dolnej krawędzi szafki będzie mniejsza. Większa
    siła na gwoździach spowoduje ich zgięcie i szafka spadnie. Jak zamiast gwoździ o
    średnicy 2mm zamocować pręty grubości palca to się nie zegną. A szafka i tak się
    odsunie od ściany. I jak pręty będą dostatecznie krótkie to z nich spadnie. Pręt
    grubości palca na odcinku 1 centymetra nie ma szansy tak się zgiąć żeby dało
    się to zauważyć. Tam nie ma ścinania. Ścinanie to szczególny przypadek.
    Występuje tylko wtedy gdy para sił ścinających działa w jednej płaszczyźnie.
    Ścinane są połączenia nitowane i niektóre skręcane śrubami. Połączenia pracujące
    na ścinanie trzeba specjalnie projektować. Przypadkowo bardzo rzadko daje się je
    zrobić.