    From: robercik-us <r...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Folia kubełkowa
    Date: Thu, 02 Sep 2010 08:34:47 +0200

    Użytkownik m. napisał:

    > Ze ścian ? Chodzi Ci o styropian tudzież styropian ekstrudowany jako
    > ostatniej warstwy fundamentu ?
    > A gdzie ta wilgoć ma uciec ? Do gruntu ? Czy w powietrze ? Bo jeśli to
    > drugie to pewnie trzeba zostawić jakieś przerwy wentylacyjne w górnej
    > części ? Czy ta ucieczka wilgoci z zewnętrznej warstwy styropianu
    > ekstrudowanego jest taka ważna ? Nie wystarczy, że jest przysypana
    > piaskiem ?

    No właśnie...
    Ja się tam nie znam, ale... zdrowy rozsądek mówi, że woda, jak się
    dostanie gdzieś w szczelinę, to ujdzie raczej w dół - spłynie i musi
    mieć gdzie spłynąć. Jak ma wyschnąć, to musi być swobodny przepływ
    powietrza - coś podobnego do kanału wentylacyjnego, gdzie powietrze w
    sposób ciągły wchodzi z jednej strony a wychodzi z drugiej owiewając
    zawilgocone miejsce. Wtedy i tylko wtedy to ma sens.

    Obkładanie folią z bąbelkami styropianu na ścianie fundamentowej jest
    jak dla mnie co najmniej bez sensu, bo woda jak się już dostanie między
    folię a styro, to może jedynie spłynąć w dół, bo czarno widzę to
    wysychanie :-) - brak przewiewu za folią.

    Moim zdaniem lepiej jest zadziałać na przyczynę zamakania a nie na
    skutek - po prostu odwodnić teren wokół domu tak, by wody gruntowe nie
    podchodziły na wysokość gdzie chcemy mieć sucho - zrobić drenaż poniżej
    tego właśnie poziomu i woda nawet jak nazbiera się z powodu opadów, to
    odpłynie.

    Ściany zamiast obkładać jakąś tam folią kubełkową, lepiej obsypać jakimś
    kruszywem/piaskiem, które będzie tą wodę przepuszczać i ona sobie sama
    odpłynie. O wysychaniu czegoś, co jest z każdej strony zabudowane należy
    zapomnieć - prędzej się tam pojawi pleśń, niż to wyschnie.

    Takie są prawa fizyki i biologii :-).

    pozdr
    robercik-us