    From: "Jarek P." <j...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Instalacja wody- rodzaj tworzywa
    Date: Fri, 14 Oct 2011 17:38:13 +0200

    Użytkownik "Dominik & Co" <d...@c...invalid> napisał w
    wiadomości news:j79160$eeg$1@news.onet.pl...

    > i wychodzi mi, że to PB (polibutylen), a to dlatego, że był odwijany
    > (jeden odcinek- bez łączeń od studzienki do zaworu tuż przed
    > wodomierzem), a połączenia były bezklejowe (ani nie zgrzewane),
    > prawdopodobnie skręcone.

    Co prawda trudno opiniowac bez znajomości żadnych faktów, ale niemal na
    pewno nie był to polibutylen, a niemal na pewno był to polietylen.

    > Czy mogę bezpiecznie przyjąć, że instalacji (rura do zaworu przed
    > wodomierzem-wodomierz-zawór kulowy) nie grozi zmarznięcie, czy lepiej
    > profilaktycznie zakręcać wodę w studzience lub/i ocieplać (coś to
    > w ogóle da w nieogrzewanym budynku)?

    Jeśli dom jest nieogrzewany, to zamarznięcie grozi z całą pewnością. Żadne
    ocieplenie tu nic nie da, bo ilebyś nie ocieplił, przemarznie i tak.
    Ocieplenie rury nie ogrzeje, niestety.

    > A może to jednak inne tworzywo?

    Tworzywo nie ma znaczenia, bo rura jako taka wytrzyma (powinna). Szlag trafi
    ci natomiast wodomierz i ten zawór kulowy.
    Wyjścia masz dwa:

    1) spuszczac wode na zimę, zakręciwszy wodę "w ulicy"
    2) dorobić tam instalację podgrzewająca samą instalację wodociągową, chocby
    przewód grzejny do terrarium kupiony w najbliższym sklepie zoologicznym.

    J.