    From: "Plumpi" <p...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Lakier "Przemysłowy"?
    Date: Wed, 22 Dec 2010 23:45:47 +0100

    Użytkownik "Jarek P." <j...@g...com> napisał w wiadomości
    news:ietqc9$l7a$1@inews.gazeta.pl...

    > Mam okna, drewniane, drewno jest barwione na jakiśtam kolor.
    >
    > I chcę mieć parapety oraz kilka innych elementów wykończenia, również
    > drewniane, aż się prosi, żeby były w takim samym kolorze. Niestety, póki
    > co dobranie do tego lakierobejcy z dostępnych w handlu okazało się
    > zadaniem iście syzyfowym, w związku z czym wpadliśmy na genialny, jak się
    > nam wydawało pomysł, załatwienia oryginalnego lakieru, którym były
    > lakierowane te okna, od ich producenta.
    >
    > Firma od której okna kupilismy lakier nam sprowadzi, nie ma problemu, ale
> [...]

    Oczywiście, że nałożysz, ale efekt będzie kiepski, bo będą widoczne ślady
    pociągnięć pędzla czy wałka oraz pył z drewna.
    Ponieważ projektowałem automatykę i uruchamiałem takie lakiernie to conieco
    miałem okazję poznać.
    Otóż do malowania stolarki okiennej i drzwiowej używa się lakierów
    wodorozcieńczalnych. Czy są to lakiery akrylowe, teraz nie pamiętam.

    Cały proces polega na tym, ze stolarka najpier jest przygotowywana przez
    pracowników. Używa się przy tym duzej ilości papieru ściernego, a nastepnie
    stalowej wełny, która usuwa zadziorki drewna jakie powstaja po użyciu
    papieru ściernego.
    Po tym szlifowaniu elementy sie przedmuchuje sprężonym powietrzem.
    Element trafia do lakierni, gdzie nakładany jest lakier w komorze
    natryskowej. Kilkanaście dysz po prostu natryskuje takie ilości lakieru, że
    ten po prostu spływa po elementach zabierając z sobą resztki pyłu. Lakier
    ten spływa na dno komory, skąd pompa tłoczy go ponownie do dysz poprzez
    specjalny filtr, który zatrzymuje pyły drewnna. Lakier krąży w zamknietym
    obiegu.
    Tak nałożony lakier po obcieknięciu trafia do komory nawilżąjącej, w której
    utrzymywana jest stała temperatura i stała wilgotność.
    Zadaniem tej komory jest spowodować, zeby lakier wniknął głębiej w drewno, a
    ponadto, żeby obciekł nadmiar lakieru i dokładnie się rozpłynął na
    powierzchni, tworząc bardzo równą powierzchnię. Po komorze nawilżania,
    pomalowane elementy trafiają do komory suszenia, gdzie cały proces odbywa
    się w stałej temperaturze oraz odpowiedniej wilgotności powietrza.
    Wilgotność ta utrzymywana jest na odpowiednio niskim poziomie. Powietrze
    krąży w obiegu zamkniętym oddając wilgoć do osuszacza.
    W ten sposób nakładany jest podkład oraz lakiery jednokrotnego krycia.
    W przypadku innych lakierów finałowych, nakładane są one już pistoletami w
    sposób ręczny. Po nałożeniu pistoletem, elementy znów trafiają do komory
    nawilżającej, a następnie do komory suszenia.

    Z tego co widze jesteś z Warszawy. W Warszawie znajduje się niemiecka firma
    VBH http://www.vbh.pl/ , która jest dostawcą okuć budowlanych oraz lakierów
    i środków do produkcji stolarki.