  • 1. Data: 2009-06-23 20:07:21
    Temat: "Liczniki wody" wodomierze 1,0 1,5 2,5
    Od: BartekK <s...@N...org>

    Wiem że może dziwna grupa na takie pytanie, ale może jakiś
    hydraulik-monter może mi pomóc

    Potrzebuję mierzyć (kontrolnie raczej, nie do celów
    fiskalno-rozliczeniowych z dostawcą) przepływ wody, w formie
    elektronicznej.
    Dawno temu doszedłem do tego, że "zwykłe wodomierze" typu takiego z
    przeźroczystą pokrywką i mechanizmem liczydłowym
    http://www.instalpiast.pl/galerie/w/wodomierz-metron
    -3-4-js_8.jpg po
    zdemontowaniu mechanizmu liczącego (przeźroczystej puszki) i zastąpieniu
    jej przyczepionym na środku halotronkiem (z dowolnego wentylatora
    komputerowego "brushless fan") dają genialny przetwornik przepływ >
    impulsy.
    Widać w tym akurat wodomierzu - na środku kółeczko, kręci się ono z taką
    samą prędkością jak wirnik w wodzie, sprzężone to jest magnesami, i
    napędza liczydło. Po zastosowaniu halotronu - każdy obrót wirnika w
    wodzie daje 2 impulsy elektryczne na wyjściu (w formie zwarcia, otwarty
    kolektor, ale nie istotne).

    Pytanie - czy takie wodomierze mają jakąś "stałą" - tzn czy niezależnie
    od typu/modelu jest jakiś konkretny przelicznik liczba obrotów wirnika >
    objętość wody? Dla danego konkretnego to nie problem - policzyć ile
    trzeba razy pokręcić tym środkowym kółkiem by osiągnąć 1m^3 - ale czy
    jest na to jakiś standard/norma?
    Jeśli tak - to czy ta stała, przelicznik - jest niezależny od wersji
    przeznaczonej na nominalny przepływ (wyróżnik?) 1,0 1,5 2,5 m^2/h (a
    ostatnio nawet 0,6 się zdarzają)?
    Jak to się ma do wielo/jednostrumieniowych?

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 2. Data: 2009-06-24 06:23:15
    Temat: Re: "Liczniki wody" wodomierze 1,0 1,5 2,5
    Od: Rafal <r...@o...pl>

    > Pytanie - czy takie wodomierze mają jakąś "stałą" - tzn czy niezależnie
    > od typu/modelu jest jakiś konkretny przelicznik liczba obrotów wirnika >
    > objętość wody?

    Na logikę biorąc to nie.
    Średnica w miejscu pomiaru jest zależna od wydajności wodomierza.
    A ten wirnik mierzy raczej prędkość przepływu niż objętość.
    Dopiero znając oba parametry można policzyć objętość przepływającej wody.
    Nigdy nie rozbierałem takiego wodomierza, ale zastanawia mnie czy:
    1. Wirnik szczelnie (w miarę) wypełnia kanał przepływowy?
    2. Czy dodając dodatkowe elementy w pobliżu wirnika (haltron), oraz
    usuwając inne obecne (przekładnie sprzężone magnesami z wirnikiem) nie
    wpływasz zbytnio na opory obrotu tego wirnika, co z hipotetycznym pkt 1.
    w przypadku nieszczelnego wirnika znacząco wpłynie na wynik pomiaru.

    Pozdrawiam
    Rafał

  • 3. Data: 2009-06-24 06:30:56
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    BartekK wrote:
> [...]
    > zastąpieniu jej przyczepionym na środku halotronkiem (z dowolnego
    > wentylatora komputerowego "brushless fan") dają genialny przetwornik

    a może sie wykosztuj i kup wodomierz z wyjsciem impulsowym.

  • 4. Data: 2009-06-24 07:14:00
    Od: "Misiek" <p...@o...pl>

    Użytkownik "BartekK" <s...@N...org> napisał w wiadomości
> [...]
    > jej przyczepionym na środku halotronkiem (z dowolnego wentylatora
    > komputerowego "brushless fan") dają genialny przetwornik przepływ >
    (ciach)

    Powiem tak - jestem akurat z "branzy" i zadam Ci proste pytanie - z jaka
    kwota chcialbys sie rozstac instalujac wodomierz?
    Jesli pieniadze nie graja wielkiej roli polecil bym przeplywomierz
    elektomagnetyczny :-)
    jaka srednica Cie interesuje? Niestety maja jedna wade... Cene.
    DN 32 z wykladzina do wody spozywczej (tarflen z dopuszczeniem do kontaktu
    ze spozywka) kosztuje 4.950 netto
    DN 50 - 5.350
    DN 65 - 5.600
    Tyle ze nie masz zadnych "wirujacych" czesci w srodku... czujnik montujesz
    na rurociagu (np. pionowej czesci z kierunkiem przeplywu cieczy "w gore), a
    przetwirnik (czyli czesc na ktorej odczytujesz przeplyw) np. na scianie w
    odleglosci nawet do 1000 m od rurociagu.

  • 5. Data: 2009-06-24 07:46:32
    Od: "news.dialog.net.pl" <m...@g...pl>

> [...]
    > razy pokręcić tym środkowym kółkiem by osiągnąć 1m^3 - ale czy jest na to

    Jeżeli chcesz miec takie urzadzzenie to zbuduj. Potem odmierz 10L wody i
    podziel przez impulsy.

  • 6. Data: 2009-06-24 09:52:23
    Od: "kogutek" <k...@o...pl>

> [...]
    > ostatnio nawet 0,6 się zdarzają)?
    > Jak to się ma do wielo/jednostrumieniowych?

    173
    Zamiast hallotronu dałem tarczę ze szczelinami i transoptor szczelinowy. Błąd
    pomiaru wyszedł w okolicach 1%. Od jakiś 5 lat używają tego do napełniania 5
    litrowych baniaków.

  • 7. Data: 2009-06-24 10:15:30
    Od: Olo500 <j...@w...pl>

    Misiek pisze:

    > Powiem tak - jestem akurat z "branzy" i zadam Ci proste pytanie - z jaka
    > kwota chcialbys sie rozstac instalujac wodomierz?

    Jak jesteś z branży to mam pytanie: czy jest coś takiego do nabycia jak
    elektroniczny wodomierz na rurę 3/4 cala i ile kosztuje. Potrzebuje
    odczytywać wodomierz ale jest tak zabudowany, że każdorazowe jego
    odczytanie wymaga rozebrania połowy łazienki.

    Grześ

  • 8. Data: 2009-06-24 11:28:10
    Od: "Misiek" <p...@o...pl>

    Użytkownik "Olo500" <j...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > odczytywać wodomierz ale jest tak zabudowany, że każdorazowe jego
    > odczytanie wymaga rozebrania połowy łazienki.

    Podalem przykladowe ceny przeplywomierzy...
    NIe operujemy wyrazeniami "rura 3/4" " poniewaz nie sa one precyzyjune
    niestety hehehe
    wg jakiej normy moglbym teraz spytac...
    wg PN 3/4" = 26,67
    wg DIN 3/4" = 25,0
    wg ISO 3/4" = 26,9
    wg DN 3/4" = 20 (inaczej mowiac rura 3/4" to rura DN 20 - w dalszym ciagu
    niewiele nam to mowi heh)
    Metrycznie 3/4" = 23

    ale nie zmienia to faktu ze w przyblizeniu mozemy przyjac przeplywomierz
    elektgromagnetyczny DN 25
    W takiej samej cenie sa rowniez przeplywomierze DN 20 i DN 32 - cena 4.950
    zaznaczam - nie sa to przeplywomierze do uzytku domowego - zabudowa
    miedzykolnierzowa, wymiary - dlugosc 200 mm, srednica zewnetrzna ok. 140 mm.

  • 9. Data: 2009-06-24 11:34:04
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Misiek wrote:
> [...]
    > wg DIN 3/4" = 25,0
    > wg ISO 3/4" = 26,9
    > wg DN 3/4" = 20 (inaczej mowiac rura 3/4" to rura DN 20 - w dalszym

    ty jesteś fachowiec hydraulik czy wykładowca na uniwersytecie?

    bo dla 99% fachowców powiedzenie osprzęt na rurę 3/4'' jest jednoznaczne i
    nei budzi wątpliwości.

    Możliwe że sprzęt dla celów jakiś tam wyrafinowanych technologii ma
    nietypowe gwinty (np metryczne a nie calowe).

> [...]
    > 4.950 zaznaczam - nie sa to przeplywomierze do uzytku domowego -
    > zabudowa miedzykolnierzowa, wymiary - dlugosc 200 mm, srednica

    no i teraz widzisz że twoje doktoryzowanie sie ze średnic było nie potrzebne
    bo wystarczy dobrać do nich kołneiże z odpowiednim gwintem

  • 10. Data: 2009-06-24 13:29:08
    Od: Qwerty <k...@j...pl>

    BartekK pisze:
> [...]
    >
    > Potrzebuję mierzyć (kontrolnie raczej, nie do celów
    > fiskalno-rozliczeniowych z dostawcą) przepływ wody, w formie

    Metron do swoich wodomierzy JS 1,0÷2,5 ma przystawki z kontaktronem
    gdzie 1imp.=1litr
    http://www.metron.torun.pl/prod_woda.html