    From: "Grzegorz" <n...@g...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Lutowanie rynien.
    Date: Sun, 22 Sep 2013 12:57:33 +0200

    Użytkownik "Jacek" <s...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:523d77dc$0$17967$65785112@news.neostrada.pl...

    > Wczoraj i dziś w nocy padało, to się wymyło samo ;-)
    > Na przyszłość spróbuję chlorek cynku (w pracy mam do niego dostęp, więc
    > poproszę o parę deko).
    > Jacek

    Kup kwas solny w sklepie z farbami i rozpuszczalnikami
    (kilka zł/0,5l).
    Odlej część do osobnej małej solidnej butelki z dobrym
    zamknięciem.
    Do butelki wrzucaj małe skrawki cynku.
    UWAGA ! ! !
    Płyn się pieni i wydziela się wybuchowy wodór ! ! !
    Cynk dodaje się aż do czasu ustania reakcji i gdy na dnie
    pozostanie część nieprzereagowanego metalu.
    I to wszystko.

    ps
    Sam kwas solny w lutowaniu jest zbyt agresywny.
    Wyjada cynk z blachy i odsłania żelazną blachę.
    Sam kwas nie obniża napięcia powierzchniowego lutu
    i lut się nie rozpływa po spoinie.
    Proszę nie przeceniać możliwości topnika i nie lutować elementów
    zaolejonych, brudnych i skorodowanych,
    Wskazane jest przetarcie lutowanego miejsca szczotką
    drucianą lub czyścikiem do rur miedzianych.
    Po lutowaniu spoinę trzeba umyć wodą z resztek kwasu.
    g.