    Date: Wed, 01 Sep 2010 03:42:52 +0200
    From: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: [OT] studnia i zbyt duzo zelaza w wodzie

    Użytkownik Tornad napisał:

    > Bardzo dobrze, ze o to zapytale i bardzo dobrze, ze ja co nieco na ten temat
    > wiem.
    > Fakt, ze zdajesz sobie sprawe z tego, ze zelazo jest dla zdrowia bardzo,
    > bardzo niebezpieczne to juz polowa sukcesu.
    > Bez wdawania sie w szczegoly sa dwie metody pozbywania sie go; pierwsza
    > wymienniki jonowy. Jest to 100 litrowa (okolo) beczoleczka, w ktorej roztwor
    > soli jest elektronicznie dozowany do wody i ta sol dodana w odpowiedniej
    > ilosci powoduje przejscie zelaza z postaci jonowej (niewiedocznej,
> [...]

    Wymiennik jonowy musiałby być dosyć selektywny (nie zwyczajny układ
    kationit - anionit) żeby wybrać żelazo a zostawić resztę nie powodując
    nadmiernej demineralizacji wody (na dłuższą metę ciut niezdrowo jest
    używać nisko zmineralizowanej wody do celów spożywczych). Zwykły
    wymieniacz nieselektywny kosztuje, selektywny zapewne więcej. Aeracja
    jest tańsza - smoczek na hydroforze, beczka z drobnym żwirkiem/grubym
    piaskiem (no, nie takim zwykłym piaskiem - żeby zaraz po zainstalowaniu
    odżelaziacz pracował to piasek pokrywa się warstwą wodorotlenków żelaza
    i manganu) i jazda - reakcja wytrącania żelaza jest niejako
    autokatalityczna czyli póki osadów wodorotlenku nie ma to idzie marnie
    ale jak już się stosownie rozwinięta powierzchnia wodorotlenku pojawi to
    sprawa przyspiesza, Cała robota to od czasu do czasu przemyć złoże z
    nagromadzonego szlamu - odwraca się przepływ w złożu, piasek zostaje bo
    grubszy, drobiny szlamu są wymywane i kierowane do ścieków. Raz zapłacić
    i tylko konserwować, żadnej dodatkowej chemii, wapnia i magnezu nie
    rusza. A że i do tego beczka swoje wymiary posiada to niestety - inaczej
    się nie da.

    --
    Darek