    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Ogrzewanie nadmuchowe zamiast klasycznego
    Date: Sun, 21 Jan 2018 16:03:58 +0100

    Pan Adam Sz. napisał:

    > Pozwól że wyjaśnię :)
    >
    > Po pierwsze - ten dyskomfort jest odczuwany przede wszystkim przez
    > grzejących kalafiorami - bo chodzenie spać przy nagrzanym klocku
    > przy głowie jest mocno niekomfortowe. Dlatego wolą ustawić niższą
    > temperaturę (w domyśle - wyłączyć grzanego klocka).

    Mieszanie w to dylematu "kaloryfery vs. ogrzewana podłoga" tylko
    zaciemnia rozważania. Wszystko zależy od źródła ciepła, możliwości
    jego włączania kiedy trzeba i wyłączania kiedy nie trzeba. Prawdziwy
    dyskomfort to dopiero mogą mieć ci, co muszą przed snem nawalić węgla
    do dziury, a do rana płomień im wygasa.

    > Po drugie - ten problem nie dotyczy podłogówki grzanej w tanich taryfach.
    > Jak pewnie wiesz - inne jest odczucie (samo odczucie! bo termometr zwykle
    > ani nie drgnie) ciepła kiedy podłoga jest nagrzana, a inne kiedy jest
    > "wygasła". Po nagrzaniu - promieniuje i ogrzewa wszystkie przedmioty,
    > w tym człowieka. I teraz odpalając grzanie podłóg w godzinach 22-6
    > powodujesz, że podłoga rano jest nagrzana najbardziej (dlatego wstając
    > - odczuwasz większy komfort cieplny), a wieczorem - wychłodzona (dlatego
    > kładąc się nie czujesz uczucia gorąca które powoduje dyskomfort przy
> [...]

    To tylko próba dopasowania się do warunków zastanych (prąd dwutaryfowy
    i narzucone godziny zmiany taryfy). Inaczej mówiąc dorabianie ideologii.
    Wcale nie musi być dla wszystkich fajne, gdy chłodniej (nawet tylko
    "odczuwalnie") jest w momencie włażenia do wyra, a przez noc już grzeje
    tyle, by na cały dzień starczyło. W idealnej sytuacji służba powinna
    napalić w piecu na godzinę przed przebudzeniem się państwa. Z braku
    służby może być jakiś automat -- tu się okazuje, że kaloryfer w sypialni
    bywa lepszy od podłogówki (przynajmniej niektórym bardziej odpowiada).

    W niesypialnych pomieszczeniach tym bardziej -- w nocy służba kominkowa
    mogłaby mieć wolne, ale w dzień palić trzeba, szczególnie na sam wieczór.
    Tu już nie da się dorobić ideologii do tanich taryf -- najwyżej można
    stwierdzić, że dokuczliwość jest niewielka, oszczędności finansowe ją
    jakoś rekompensują.

    > Uprzedzając - siedząc wieczorem w salonie przy TV nie czuję dyskomfortu,
    > bo w salonie grzeję do wyższych temperatur niż w sypialni.

    A jednak udało mi się być pierwszym. Dla mnie dyskomfort związany ze
    zbyt wysoka temperaturą jest takim samym dyskomfortem jak każdy inny.
    Większy może spowodować tylko odczucie "temperatura wciąż spada, choć
    powinna się podnosić" (dyskomfort spowodowany przebywaniem przy TV na
    razie pominę).

    Oczywiście, że się czepiam. Ja rozumiem, że tanie grzanie może być
    dobre. Nie wykluczam, że gdybym teraz miał coś budować, to też bym
    zdecydował się na pompowanie ciepła w beton pod podłogą, i to po
    najniższych możliwych kosztach. Działa to nienajgorzej. Ale żeby
    szukać w tym jakichś dodatkowych zalet?

    Aha, jescze jedno: jak to w końcu jest z tym włażeniem do łóżka
    i wstawaniem z niego w odrębnych, specjalnie do tego przeznaczonych
    pomieszczniach? Wciąż mnie to intryguje.

    --
    Jarek