    From: "Plumpi" <p...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Osuszacz? - Grzyb w piwnicy
    Date: Sun, 1 Aug 2010 12:34:14 +0200

    Użytkownik "JK" <j...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:i33ek4$jrh$1@news.task.gda.pl...

    > Dom wybudowany ok. 7 lat temu, piwnice użytkowe (wykafelkowane podłogi):
    > pralnia, druga tzw. brudna kuchnia, kotłownia i pomieszczenia schowki,
    > problem pojawił się w zeszłym roku latem kiedy to ściany w kuchni (mowa
    > cały czas o piwnicy) zaczęły pokrywać się grzybem/pleśnią, ale wystarczyło
    > zmyć co jakiś czas lekko wilgotną szmatą i nie było nawet śladu na
    > ścianie, potem zaczęło się pojawiać na meblach i w 1 schowku obok kuchni
    > na wszystkim co było w nim schowane (głównie na butach), jesienią cała
    > sprawa ucichła, ani śladu grzyba, zimą było grzane dosłownie kilka razy w
> [...]

    Wietrzyć, wietrzyć i jeszcze raz wietrzyć. Zamykanie okien i drzwi to bardzo
    zły pomysł.
    Najlepiej zamontuj wentylatory wyrzucające powietrze z piwnicy na zewnątrz i
    niech pracują 24 godziny na dobę.
    Pomyśl też o wykonaniu porządnej izolacji ścian wokół domu, a jeżeli jest to
    możliwe to zrób opaskę odwodniającą. Wykonaj też przy samym domu pas z
    betonu, który uniemożliwi wnikanie wody w glebę przy samej ścianie. Pas ten
    powinien mieć lekki spad, aby odprowadzać wodę do gleby dalej od domu.
    Sprawdź też czy rynny są sprawne i postaraj się, aby woda z rynnien była
    odprowadzana do gleby jak najdalej od domu lub do rowu czy kanału burzowego.
    W celu wykonani zewnętrznej izolacji sciany będzie potrzeba wykonani wykopu
    wokół domu. Być może będzie też potrzebne wykonanie poziomej izolacji ścian
    tzw. metodą injekcyjną. Być może będzie potrzeba wykonania porządnej
    izolacji ścian i podłóg od wewnątrz, aby odsepatrować się od wody
    znajdującej się pod posadzką oraz w ścianach i fundamentach. Dużo zależy od
    tego skąd pochodzi ta wilgoć. Poczytaj też o środkach "penetron"
    www.penetron.pl i pooglądaj filmy instruktażowe.
    Wszystko jest do zrobienia, ale trzeba znać źródło problemów, aby znaleźć
    dobre rozwiązanie na ten problem. Dlatego najlepiej skonsultuj się z kimś,
    kto zajmuje się odwodnieniami budynków.
    Pamiętaj też, że musisz coś z tym zrobić, bo grzyb to najgorsze skur.....wo,
    które rujnuje zdrowie i może być też powodem nowotworów.
    Piszę to z własnego doświadczenia, bo sam się borykałem z takim problemem.
    W moim przypadku za doradcę miałem gościa, który pracował w firmie ratującej
    starówki w Pradze i Wiedniu i to właśnie on mi polecił Penetron. Wykonałem
    izolację ścian od zewnątrz, wykonałem izolację poziomą injekcyjną i pionową
    wewnątrz, wentylatory od kilku lat pracują 24 godziny na dobę, a w okresie
    letnim okna są pootwierane i piwnice są intensywnie wietrzone. Samego grzyba
    pozbywałem się środkami grzybobójczymi ogólnie dostępnymi w sklepach oraz
    lampami ultrafioletowymi (generującymi twardy ultrafiolet UVC), których
    używa się w szpitalach do sterylizacji pomieszczeń.