  • 1. Data: 2009-11-25 11:51:21
    Temat: Re: Osuszanie ściany, problem z rynną
    Od: "Tornad" <t...@o...net>

    > Witam Wszystkich,
    >
    > Chciałbym prosić o poradę na temat problemu, który mnie ostatnio
    > bardzo zaskoczył.
    ciach
> [...]
    > była czysta. W ostatnich tygodniach dużo padało, dlatego domyślam się,
    > że woda spływająca na balkon, wsiąkła w mur i przesiąkła do
    > pomieszczeń.
    > Proszę o poradę doświadczonych kolegów czy po zainstalowaniu rynien
    > problem zniknie, czy może powinienem próbować jakoś osuszyć ścianę i
    > usunąć.
    > Pokój, w którym pojawił się problem służy nam, jako sypialnia. Śpimy
    > tam z małym dzieckiem a wiem, że pleśń na ścianie jest bardzo
    > niezdrowa, dlatego chciałbym się zająć tym tematem jak najszybciej.

    Ciekawy problem.
    Wiec kilka zdan co z tym fantem zrobic. Zawilgocenia scian moze byc przyczyn
    kilka ale najprawdopodobniej najwiekszym winowajca jest tu kapilarnosc. Ale
    nie w betonie balkonu ani w styropianie tylko na styku tych dwu materialow.
    Styropian jakis czas od jego odlania jeszcze nieznacznie sie kurczy, zatem
    jest bardzo prawdopodobne, ze miedzy powierzchnia betonu a warstwa ocieplajaca
    powstala cwierc milimetrowa szczelina, ktora w czasie deszczu wypelnia sie
    woda i ta, pod ta blacha zabezpieczajaca, ma kontakt z zaprawa muru, ktorym
    tez kapilarnie wedruje przez sciane do wewnatrz. Potem dluugo musi parowac aby
    ten mur wysechl a w tym czasie plesn ma doskonale warunki do rozwoju no bo w
    sypialni jest cieplo.
    Tak to widze. Ale to tez trudno przewidziec co sie tam stalo. Na pewno ojciec
    okuwajc ten styk blacha nie zastosowal silikonu bo go wtedu jeszcze nie bylo.
    Byc moze ociplacze naruszyli te blache a nawet jesli byla miedziana to cichcem
    zdemontowali i zamienili na procenty.

    Problem jest o tyle trudny, ze wstrzykniecie w te szczeline pianki moze nie
    pomoc z uwagi na to, ze to ciagle jest mokre i ona sie "galwanicznie" nie
    zwiaze ani z betonem ani ze styropianem. Powstana dwie szczeliny kapilarne...
    Wiec trzebaby to wczesniej wysuszyc a tu idzie zima...
    Wiec moze zrobic tak; zabezpieczyc to czasowo przed deszczem np. przez
    ustawienie na balkonie jakichs plyt i oparcie ich skosnie o sciane, wtedy woda
    opadowa nie bedzie pryskac na styropian, nie nawilzy betonu, nie wejdzie w te
    szczeline i nie bedzie to wiecej namakac. Tam pomiedzy tymi plytami a sciana
    wiatr bedzie hulal i troche to osuszy. Na noc ustawilbym tam wentylator.
    Wtedy mozna pomyslec jak to uszczelnic.
    Probowalbym pianka ale trzeba przewidziec, ze pianka moze odsadzic styropian
    bo te placki czy "obwodki" klejowe tez wskutek nawilgocenia muru, mogly
    popuscic.
    Wiec nalezaloby na styku styropianu i betonu balkonu przebic, czy lepiej
    jakims dluzszym wiertlem w styropianie nawiercic otworki, przez ktore
    wstrzykiwac maloekspansywna pianke, co powiedzmy 20 cm i natychmiast na
    balkonie, na styk ze styropianem ustawic ciezkie pustaki, ktore zabezpiecza
    styropian przed odksztalceniem czyli odsadzeniem od sciany.
    Na drugi dzien zrobic to samo; nawiercic otworki pomiedzy tymi wczorajszymi i
    zagescic iniekcje tak, aby miec pewnosc, ze powstala izolacja ciagla. Po kilku
    dniach nawisy, gasienice pianki nalezy sciac ostrym nozem lub szpachelka, moze
    wyrownac klejem do styro i dopiero wtedy styk tego ocieplenia i betonu balkonu
    uszczelnic bezbarwbym silikonem.
    Teraz co zrobic od wewnatrz. Przede wszystkim jakims dobrym odkurzaczem zebrac
    te plesn lub w masce na pysku, ja umyc na mokro. Absolutnie nie zmiatac bo to
    potem wszystko bedziecie mieli w plucach. Potem nalezy kupic jakis preparat,
    plyn zawierajacy chlor - moze to byc plyn, ktory stosuje sie do likwidacji
    czarnych fug w lazience. Tu w Hameryce jst popularny blix, chloraks i inne,
    ktore smierdza chlorem i skutecznie plesn, szczegolnie te czarna, wypalaja.
    Wiem to bo sam to robilem; pewna pani majaca uczulenie i cienki nos o
    ksztalcie hamulca od karuzeli, potwierdzila jego skutecznosc, tyle, ze
    musialem robic to trzy razy; dopiero przestala kichac i smarkac.
    Nastepnego dnia nalezy to mokrymi szmatami dokladnie jeszcze raz umyc i
    kolejnego dnia zagruntowac, moze sniezka? aby zatkac pory w scianie i potem
    zamalowac.
    No i jaknajszybciej zainstalowac te, jak moj z kolei "stary" powiadal - rynwy.
    Mysle, ze to Ci pomoze w podjeciu decyzji a na pewno nie zaszkodzi.
    Powodzenia.
    Tornad

  • 2. Data: 2009-11-25 12:08:23
    Od: Robert <r...@a...com.pl>

    On 25 Lis, 12:51, "Tornad" <t...@o...net> wrote:

> [...]
    > Mysle, ze to Ci pomoze w podjeciu decyzji a na pewno nie zaszkodzi.

    Dziękuje Koledze Tornad za tak obszerną odpowiedź.

    Operacja jest dość skomplikowana, ale jak by miała pomóc to trzeba
    będzie tak zrobić.

    Zastanawia mnie jeszcze fakt czy oprócz izolowania styku styropian/
    ściana, nie trzeba by w jakiś sposób zaizolować powierzchnie balkonu
    przed wodą żeby dać mu szansę wysknąć.

    Pozdrawiam
    Robert

  • 3. Data: 2009-11-25 12:26:27
    Od: Krzemo <p...@g...com>

    On 25 Lis, 13:08, Robert <r...@a...com.pl> wrote:

    > Zastanawia mnie jeszcze fakt czy oprócz izolowania styku styropian/

    Przecież to ewidentna bzdura.
    ;-)
    Z tego co mówiłeś obróbka blacharska jest na ścianie a dopiero do tego
    jest naklejony styropian, tak że tej blachy w odcinku pionowym nie
    widać. Woda wdziera się pod blchę i dlatego ściana namaka, a nie
    dlatego że styropian kapilarnie przenosi tą wodę. Nie ma izolacji od
    góry i to jest prawdziwy problem. Najlepiej zrób zdjęcie i je nam
    pokaż.

    I niczego nie ruszaj (nie myj itp) do czasu jak tego nie spryskasz
    preparatem do usuwania pleśni (ze spryskiwaczem - kilka zł do kupienia
    w każdym większym markecie). Żaden odkurzacz itp. Najpierw spryskujesz
    a POTEM czyścisz!

    Sprawdź też czy ta woda nie podcieka od spodu płyty. Jeżeli nie ma
    takich specjalnych rowków, to woda przelewając się z górnej
    powierzchni płyty balkonowej niejako przyklej się do spodu płyty i ,
    jeżeli płyta nie jest odpowiednio wyprofilowana, ścieka na ścianę.

    Pozdrawiam,
    Krzemo.

  • 4. Data: 2009-11-25 14:25:37
    Od: "Tornad" <t...@o...net>

> [...]
    >
    > Zastanawia mnie jeszcze fakt czy oprócz izolowania styku styropian/
    > ściana, nie trzeba by w jakiś sposób zaizolować powierzchnie balkonu

    Przeczytalem jeszcze raz to co Ci napisalem i to podtrzymuje. I nie jest to
    jakas skomplikowana operacja, w sumie zajmie to kilka godzin tyle, ze w ciagu
    kilku dni. Koszt tez minimalny, tuba pianki 17 zl, silikonu podobnie i nieco
    tego chlorowego fluidu. Jakies plyty czy w ostatecznosci kartony i balast do
    podparcia ocieplenia, sa materialami pomocniczymi, ktore od sasiada czy
    znajomego na kilka dni mozesz pozyczyc wiec tych kosztow nie licze.
    Pytasz o zaizolowanie powierzchni balkonu przed woda. Wiec tego robic nie
    trzeba; beton zatarty nie nasiaka gleboko i praktycznie wysycha po paru
    godzinach. Ale jesli chcesz to zrobic na wieki to bedzie dosc drogie i
    pracochlonne. Jest dobry srodek, plyn silikonowy, ktorym kilkakrotnie nasyca
    sie powierzchnie materialow porowatych: woda wysycha a silikon w tych
    mikroporach zostaje i je zatyka. A poniewaz on jest ze wszystkich materialow
    najbardziej elektroujemny wiec jest hydrofobowy i nie przepusci juz w
    strukture betonu, sciany, czy fugi w lazience ani kropelki wody ani pary. Tu w
    Hameryce kwarta tego silikonu w plynie, czyli 0.9 l kosztuje 30 dolarow. I
    wymaga co najmniej trzykrotnego nasycenia nim powierzchni ale to juz jest
    zabezpieczenie na dziesiatki lat. Woda na takiej powierzchni nie rozlewa sie
    tylko pozostaje w postaci kropelek, ma menisk wypukly, tak samo jakbys jej
    nalal na zatluszczona patelnie.
    Oczywiscie mozna go tez pomalowac odpowiednim do betonu gruntem i pokryc
    farba, korzystnie na bazie oleju i to tez znaczaco pomoze.
    Ale uwazam, ze to jest zbedne; jesli fachowo styk tynku na styropianie z
    betonem balkonu uszczelnisz silikonem i namoczonym w wodzie palcem go z
    czuciem wcisniesz, to na kilkanacie lat wystarczy, nie powinno z tym byc
    problemow.
    Pzdr.
    Tornad