    Subject: Re: PLC a elektrozawory
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    <a...@n...neostrada.pl>
    <20200915124221.065f7def@mateusz>
    <a...@n...neostrada.pl>
    From: Uzytkownik <a...@s...pl>
    Date: Tue, 15 Sep 2020 17:44:39 +0200

    W dniu 2020-09-15 o 13:35, Marek pisze:

    > Jasne, nie pytasz z ciekawości tylko prowokacyjnie bo głęboko uważasz,
    > że problemu nie ma. Ale zignoruję tą prowokację i odpowiem przykładem.
    > Pierwszy z brzegu przykład to podłączenie modułu sygnalizacji
    > obecności napięcia, np taki:
    >
    > https://elektro-hurt.com/zamel-exta-wskaznik-zasilan
    ia-lampka-kontrolka-3f-230v-400v-led-czerwona-zielon
    a-zolta-tn-lkm-01-40,id12225.html

    > Taki moduł ma zaciski max 1.5mm2. Chcę mieć sygnalizację napięcia w
    > przewodzie 10mm2 który dochodzi do łącznika a sygnalizacja na być
    > przed tym łącznikiem. Pod zacisk łącznika oprócz tego 10mm2 podejdzie
    > 1.5mm2 z tego modułu ale albo w ogóle nie złapie (bo zacisk oprze się
    > o grubszy) a jak spróbuje się go ułożyć tak, żeby zacisk oba ścisnął
    > to tak je sprasuje że ten 1.5mm2 się "wyciśnie". A jak się nie dokręci
    > to ten 10mm2 może dostać luz i będzie się grzał.

    Nie pytam, bo mnie to nie ciekawi, ponieważ zbyt często się z tym
    spotykam, żeby mieć wątpliwości jak to zrobić. Właśnie pół godziny temu
    podłączałem tego typu kontrolki w tablicy.

    Podłączanie takich kontrolek przed zabezpieczeniem to proszenie się o
    pożar w rozdzielnicy. Jeżeli już się upierasz kontrolować napięcie w
    przewodach 10mm2 które zabezpieczone są zabezpieczeniami o dużych
    wartościach to podłącz te kontrolki poprzez zabezpieczenie (wyłącznik
    nadmiarowo-prądowy, albo jeszcze lepiej bezpiecznik topikowy - są takie
    na szynę o typowym rozmiarze eSów) np. o małej wartości 0,5 do kilku A.
    Zabezpieczenie podłączasz do pierwszego aparatu przy pomocy grzebienia.
    Za zabezpieczeniem możesz podłączyć przewodami 1 czy 1,5mm2 do kontrolki.

    Takie podłączenie w ogóle nie wpływa na obciążalność połączenia przewodu
    10mm2 ponieważ w zacisku znajduje się tylko jeden przewód 10mm2 i tylko on.

    > Jeśli mamy do podłączenia kilka przewodów to faktycznie blok
    > rozwiązuje problem. Ale problem jest, gdy się chce monitorować
    > napięcia w pojedynczych punktach jednym przewdoem i gdzie mamy tylko
    > jeden przewód o wiele większym przekroju niż przewód "kontrolny. Jeśli
    > mam 16 punktów ( pojedynczych)  do monitorowania to mam zakładać 16
    > bloków? Absurd.

    Obwody kontrolek bezwzględnie powinny się znajdować za zabezpieczeniami
    dopasowanymi do przekrojów przewodów, aby prąd przetężeniowy nie
    spowodował, że przewody się zaświecą jak żarówka.