  • 1. Data: 2011-11-11 13:55:50
    Temat: Podstawy wiedzy o zbiornikach CWU :) Ekocell 100-W
    Od: "mlody" <m...@o...pl>

    Witam,
    posiadam podrzewacz Ekocell 100-W (95l)
    http://www.voila.pl/021/cvkfj/index.php?get=1&f=1 będzie to podłączone do
    Viessmanna Vitodens 100-W.

    Proszę o nie bicie mnie za ten temat. Człek chce się czegoś nauczyć i coś
    zrobić. Całość i tak przyjdzie sprawdzić fachowiec, ale myślę, że mogę
    spokojnie sporo zrobić ;) Jeżeli czegoś nie zrozumiem w 100% to nie będę
    tego robił, ale mam nadzieję, że ktoś poświęci swoje 5 minut i spróbuje mi
    biednemu pomóc :)

    Dokumentacja Viessmanna dostępna tutaj
    http://www.viessmann.com/web/poland/PDF-90.nsf/68BC7
    EBE219DCD1FC12578440076591B/$FILE/IO%20Ekocell%20100
    -W.pdf?OpenElement

    No i niestety, ale ta dokumentacja mnie laikowi za wiele nie pomogła.
    Tutaj podlągowo opis techniczny

    A: http://www.voila.pl/025/a8sqw/index.php?get=1&f=1
    B: http://www.voila.pl/026/h7dew/index.php?get=1&f=1

    Przejrzałem dokumentację i myślę, że zbiornik działa po prostu na zasadzie
    takiej, że ma wbudowany w siebie "kaloryfer", czyli wężownicę, która jest
    zamkniętym obiegiem dostarczającym ciepło i podgrzewającym wodę. Wodę ciepłą
    pobiera się z górnej części zbiornika, bo tam oczywiście zbiera się
    najcieplejsza woda, zimną wodę dostarcza się na sam dół zbiornika. Dodatkowo
    mamy przewód do cyrkulacji i do spustu wody.

    Tak wydedukowałem, po ujrzeniu pierwszy raz na oczy tego urządzenia :) Mam
    nadzieję, że się nie mylę. (nie bić)

    Moje pytania:
    1. Gdzie podłączyć zasilanie wężownicy, a gdzie powrót?
    2. Cyrkulację można zwyczajnie zaślepić, jeśli się jej nie używa?
    3. Jak napełnić ten "kaloryferek", czyli wężownicę? Do zestawu dołączony
    jest tylko zaworek do spustu i prawdopodobnie zawór bezpieczeństwa.
    4. J.w. prawdopodobnie dołączony jest zawór bezpieczeństwa - tak to wygląda
    http://www.voila.pl/027/8mg40/index.php?get=1&f=1 na pokrętle pisze 6-bar. I
    przekakuje nagle przy przekręceniu :) Gdzie to podłączyć, ze schematu
    wynika, że na wejściu zimnej wody, ale jest tam jeszcze "Widoczny wylot
    przewodu wyrzutowego". Jak ten wylot połączyć z zaworem?
    5. Zasilanie podłącza się w kostkach pod klapą. Intryguje mnie jeszcze jedna
    sprawa: po co na zbiorniku jest pokrętło ustawienia temperatury 0-60*?
    Kocioł ma podłączony czujnik temperatury wody, który jest umieszczony w
    zbiorniku, dodatkowo na kotle można ustawić jaka ma być temperatura wody w
    zbiorniku 0-60*, więc po co to samo na zbiorniku? Dodatkowo, jeżeli już jest
    drugie na zbiorniku to przecież jaki to ma sens, gdy zbiornik nie jest
    sprzężony w ząden sposób z zasilaniem wężownicy? Pod klapą poza samym
    zasilaniem są jeszcze 3 wejścia w kostce 1-2-3
    1- lampka zielona (czyli chyba woda OK)
    2-lampka pomarańczowa (czyli chyba woda się podgrzewa)
    3-nie wiem do czego, ale to by mogło służyć do włączania podgrzewania w
    wężownicy (?)
    W dokumentacji kotła Viessmann Vitodens 100-W jest tylko mowa o podłączeniu
    czujnika temperatury z zasobnika. Nie ma nic o sprzężeniu i połączeniu
    zbiornika z pompką (po co te drugie pokrętło :):):)

    Z góry dziękuję jeśli komuś sie chciało przeczytać, a jeszcze bardziej
    dzięki jak ktoś coś odpisze.

  • 2. Data: 2011-11-11 14:18:56
    Od: "Bogdan" <b...@p...onet.pl>

    Użytkownik "mlody" <m...@o...pl> napisał w > posiadam podrzewacz Ekocell
> [...]
    > Viessmanna Vitodens 100-W.
    >

    > Moje pytania:
    > 1. Gdzie podłączyć zasilanie wężownicy, a gdzie powrót?

    Instrukcja podgrzewacza na stronie 5 kieruje do instrukcji pieca gdzie
    bedzie objaśnione do których miejsc w piecu podłączyć oba końce wężownicy.

    Bogdan

  • 3. Data: 2011-11-11 15:26:41
    Od: "mlody" <m...@o...pl>

    Użytkownik "Bogdan" <b...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    >
    > Instrukcja podgrzewacza na stronie 5 kieruje do instrukcji pieca gdzie
    > bedzie objaśnione do których miejsc w piecu podłączyć oba końce wężownicy.

    No tak, w kotle jest jasne, gdzie wejście zasilania do wężownicy, a gdzie
    wyjście. Natomiast w instrukcji zbiornika nie jest to określone (dla
    zbiornika). Nie wiem czy ma to jakieś duże znaczenie dla krążenia i
    ogrzewania wody w zbiorniku, w instrukcjach innych zbiorników V. zazwyczaj
    góra wężownicy stanowi wejście.

  • 4. Data: 2011-11-12 11:22:56
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 11-11-2011 o 14:55:50 mlody <m...@o...pl> napisał(a):

> [...]
    > zamknietym obiegiem dostarczaj?cym ciep?o i podgrzewaj?cym wode. Wode
    > ciep??
    > pobiera sie z górnej cze?ci zbiornika, bo tam oczywi?cie zbiera sie
    > najcieplejsza woda, zimn? wode dostarcza sie na sam dó? zbiornika.
    > Dodatkowo
    > mamy przewód do cyrkulacji i do spustu wody.
    >
    > Tak wydedukowa?em, po ujrzeniu pierwszy raz na oczy tego urz?dzenia :)
    > Mam
    > nadzieje, ?e sie nie myle. (nie biae)
    >
    > Moje pytania:
    > 1. Gdzie pod??czyae zasilanie we?ownicy, a gdzie powrót?
    Zasilanie podłączasz do górnego przyłącza z boku baniaka
    a powrót na dole z tego samego boku tam masz wyprowadzoną wężownicę, oba
    są 1".
    Odpowietrzysz to zaworkiem w piecu, taki tam powinien być w najwyższym
    punkcie na wężownicy.

    > 2. Cyrkulacje mo?na zwyczajnie za?lepiae, je?li sie jej nie u?ywa?
    Tak należy zaślepić, to jest dziura z boku baniaka środkowa 3/4" (pomiędzy
    przyłączami wężownicy)

    > 3. Jak nape?niae ten "kaloryferek", czyli we?ownice? Do zestawu do??czony
    > jest tylko zaworek do spustu i prawdopodobnie zawór bezpieczenstwa.

    Zawór bezpieczeństwa masz do zimnej wody, skręcasz to wg rysunku
    na stronie 6, ciepłą wodę do kranów podłączasz do wyjścia na szczycie
    baniaka po prawej
    jak będziesz patrzył na baniak od strony przyłączy wężownicy.
    A zimną po lewej. i skręcasz po koleji, śróbunek 3/4", nipel trójnik,
    nipel, zawór zwykły
    nipel, zawór zwrotny strzałką w kierunku baniaka, nipel zawór, zimna woda.
    Do trójnika wkręcasz zawór bezpieczeństwa, ja bym tam jeszcze do tego
    schematu dołożył
    naczynie wyrównawcze min 5l wtedy zawór bezp nie będzie ciekł, podczas
    grzania wody,
    dajesz wtedy go pomiędzy trójnik i zawór, jeszcze jeden trónik z niplem i
    do tego trójnika
    podłączasz to naczynie.

    > 4. J.w. prawdopodobnie do??czony jest zawór bezpieczenstwa - tak to
    > wygl?da
    > http://www.voila.pl/027/8mg40/index.php?get=1&f=1 na pokretle pisze
    > 6-bar. I
    > przekakuje nagle przy przekreceniu :) Gdzie to pod??czyae, ze schematu
    > wynika, ?e na wej?ciu zimnej wody, ale jest tam jeszcze "Widoczny wylot
    > przewodu wyrzutowego". Jak ten wylot po??czyae z zaworem?

    Kupujesz 25 lub 32 rurę kanalizacyjną białą i nasuwasz ją na wylot tego
    zaworu,
    rury prowadzisz nad umywalkę lub kratkę ściekową, możesz podłączyć do
    kanalizacji
    ale musisz dać po drodze syfon aby nie śmierdziało, albo zrobić go z
    kolanek.

    > 5. Zasilanie pod??cza sie w kostkach pod klap?. Intryguje mnie jeszcze
    > jedna
    > sprawa: po co na zbiorniku jest pokret?o ustawienia temperatury 0-60*?
    > Kocio? ma pod??czony czujnik temperatury wody, który jest umieszczony w
    > zbiorniku, dodatkowo na kotle mo?na ustawiae jaka ma byae temperatura wody
    > zbiorniku 0-60*, wiec po co to samo na zbiorniku? Dodatkowo, je?eli ju?
    > jest
    > drugie na zbiorniku to przecie? jaki to ma sens, gdy zbiornik nie jest
    > sprze?ony w z?den sposób z zasilaniem we?ownicy?
    Jak to nie jest :) a co go grzeje? :) oczywiście że jest sprzężony.
    Elektrykę zostaw fachowcowi.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 5. Data: 2011-11-12 15:56:53
    Od: "mlody" <m...@o...pl>

    >Dnia 11-11-2011 o 14:55:50 mlody <m...@o...pl> napisał(a):

    CYK

    >--
    >Pozdr
    >JanuszK

    Bardzo dziękuję Ci JanuszK za udzielenie szczegółowej odpowiedzi. W zasadzie
    mógłbym zrobić już co niego, ale mam jeszcze dwa pytania:

    1. Wcześniej zadane, ale bez odpowiedzi :( Jak napełnia się wężownicę do
    CWU? Czy podczas napełniania układu grzejników + rozdzielaczy woda jest
    wlewana również do wężownicy zbiornika CWU? Czy może trzeba zrobić trójnik z
    zaworkiem na wężyk, w celu napełnienia tego obiegu? Czyli podsumowując,
    wężownicę napełnia się osobno czy razem z grzejnikami?

    2. Zawór bezpieczeństwa wygląda podobnie jak ten
    http://www.vrsinsky.cz/obrazky/produkty/pojistny-ven
    til-pro-bojler-s-vypoustenim_1253617866.jpg
    czyli nie trzeba już stosować żadnego trójnika, tylko bezpośrednio wpiąć w
    zimną wodę, a wystający wentylek wpiąć wężykiem do kanalizacji?

  • 6. Data: 2011-11-12 18:30:15
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 12-11-2011 o 16:56:53 mlody <m...@o...pl> napisał(a):

    > CYK

    > Bardzo dziekuje Ci JanuszK za udzielenie szczegó?owej odpowiedzi. W
    > zasadzie
    > móg?bym zrobiae ju? co niego, ale mam jeszcze dwa pytania:
    >

    > 1. Wcze?niej zadane, ale bez odpowiedzi :( Jak nape?nia sie we?ownice do
    > CWU?
    Sama się napełnia.
    Czy podczas nape?niania uk?adu grzejników + rozdzielaczy woda jest
    > wlewana równie? do we?ownicy zbiornika CWU?

    Tak

    Czy mo?e trzeba zrobiae
    > trójnik z
    > zaworkiem na we?yk, w celu nape?nienia tego obiegu?
    Zbędne.

    Czyli podsumowuj?c,
    > we?ownice nape?nia sie osobno czy razem z grzejnikami?
    Razem z CO.

    > 2. Zawór bezpieczenstwa wygl?da podobnie jak ten
    > http://www.vrsinsky.cz/obrazky/produkty/pojistny-ven
    til-pro-bojler-s-vypoustenim_1253617866.jpg
    > czyli nie trzeba ju? stosowaae ?adnego trójnika, tylko bezpo?rednio wpi?ae
    > zimn? wode, a wystaj?cy wentylek wpi?ae we?ykiem do kanalizacji?
    Może to i jest zawór bezp ale wg mnie nie nadaje się tutaj bo ma za mały
    odpływ,
    zawór ma być taki
    http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSGQSJGwI3CW
    r9ljG3teQDdv0enOIyUWdmmriFL4Fj7qFZlp8ag
    i wkręcasz go do trójnika patrząc aby strzałka wskazywała na zewn z
    trójnika.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 7. Data: 2011-11-13 09:44:34
    Od: "nom" <n...@u...gazeta.pl>

    >Może to i jest zawór bezp ale wg mnie nie nadaje się tutaj bo ma za mały
    >odpływ,

    Zawór bezpieczeństwa ma dobry, z tego nie leje się woda litrami. :-)
    Na koniec zaworu może dać wężyk i do kanalizacji, czy gdzie tam chce
    (wiaderko, itp).
    Powinieneś mieć na zimnej wodzie reduktor ciśnienia na ok. 3 atm a zawór
    bezpieczeństwa jest na 6 atm, więc tak szybko nie będzie puszczać wody.
    Ja bym zrobił tak zasilanie zimną wodą zbiornika:
    - zawór wody, potem zawór zwrotny (żeby ciepła woda nie cofała się do
    instalacji wodnej) następnie naczynko wzbiorcze (na 5 litrów starczy, koszt
    nie duży ok. 80zł ma za zadanie przyjąć wahania ciśnienia w zbiorniku i
    zawor bezpieczeństawa nie będzie się otwierał), potem zawór bezpieczeństwa
    na 6 atm.

    Pewnie masz kocioł jednofunkcyjny, czyli taki, który w danym momencie grzeje
    albo ciepłą wodę użytkową (CWU) albo centralne ogrzewanie (CO). Kocioł ma
    zawór trójdrogowy, który steruje przepływem wody grzewczej, puszczając ją na
    obieg CO albo wężownicę w zbiorniku CWU.

    Pokrętło temperatury na zbiorniku sugerowałoby, że masz w nim grzałkę
    elektryczną. :-)

  • 8. Data: 2011-11-14 14:23:36
    Od: "mlody" <m...@o...pl>

    Użytkownik "nom" <n...@u...gazeta.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > puszczając ją na obieg CO albo wężownicę w zbiorniku CWU.
    >
    > Pokrętło temperatury na zbiorniku sugerowałoby, że masz w nim grzałkę

    Sporo już zrobione i raczej wszystko OK :)
    Zbiornik to Viessmann Ekocell 100-W 95l. W instrukcji nie ma mowy o grzałce
    elektrycznej, więc nie wiem skąd te pokrętło i światełka grzania, gotowości.
    Za parę dni przychodzi instalator zobaczymy co powie.