    Subject: Re: Projektor ciag dalszy.
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    <e...@g...com>
    <5b37d555$0$602$65785112@news.neostrada.pl>
    <3...@g...com>
    <5b388f04$0$620$65785112@news.neostrada.pl>
    <0...@g...com>
    <5b38c20a$0$605$65785112@news.neostrada.pl>
    <4...@g...com>
    <5...@g...com>
    <d...@g...com>
    From: Uzytkownik <a...@s...pl>
    Date: Mon, 2 Jul 2018 14:04:37 +0200

    W dniu 2018-07-02 o 11:27, Kris pisze:

    > Ile za Siebie w ostatnim miesiącu zapłaciłeś zdrowotnego?

    Pracownik zatrudniony na umowę o pracę, płacą procentowo. Dla przykładu
    osoba, która ma przychód miesięczny brutto na poziomie średniej krajowej
    4886,56zł (wg GUS 2018r) zapłaci ok. 4 tys. zł składek zdrowotnych za
    cały rok. Jak pracownik zarabia mniej to zapłaci mniejsze składki
    zdrowotne. Niestety obecnie większość pracowników pracuje za najniższą
    krajową 2100zł brutto lub niewiele więcej. Czyli jest to połowa średniej
    krajowej. Taki etatowiec wtedy nie zapłaci ok. 4000zł składek
    zdrowotnych, lecz połowę mniej, czyli ok. 2000zł.

    Niestety przedsiębiorca nie ma takiej możliwości. Musi zapłacić
    niezależnie od tego czy ma dochód czy stratę minimum 319,94zł/mies. od
    każdej działalności, co daje 3839,28zł rocznie.
    Osoba, która prowadzi swoją działalność i ma np. jeszcze udziały w
    spółce, zapłaci 2 razy tyle, czyli 7678,56zł rocznie.
    Jeżeli przedsiębiorca ma kilka działalności to od każdej działalności
    musi zapłacić oddzielnie składki zdrowotne.

    Osoba, która pracuje na etacie za najniższą krajową, prowadzi swoją
    działalność indywidualną i udziały w spółce musi zapłacić więc rocznie
    prawie 10000zł. składek zdrowotnych.
    Z tego tytułu nie ma żadnych, lepszych świadczeń od etatowca.

    Co gorsza jak pracodawca etatowcowi zalega z jakimikolwiek składkami to
    etatowcowi należą się wszelkie świadczenia ZUS.
    Jak przedsiębiorca się spóźni z zapłaceniem składek to ZUS mu nie wypłaci.

    Uważasz, że jest to w porządku?