    From: robercik-us <r...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Pytanie o koszty podpiwniczenia
    Date: Mon, 16 Nov 2009 19:08:37 +0100

    Tomek pisze:

    > Trochę
    > inaczej wygląda to jak masz skarpę na działce, tzn. koszt piwnicy jest
    > podobny, ale dom niepodpiwniczony na skarpie kosztuje więcej niż na płaskiej
    > działce, więc różnica między piwnicą a bez piwnicy maleje.

    Ja mam właśnie niepodpiwniczony na pochyłej działce... I koszty jak na
    razie wyglądają tak, że:

    Za sam stan zero zapłaciłem o ok 5 - 6 tys więcej, niż zapłaciłbym za
    niski fundament na płaskim terenie - liczyłem to sobie dokładnie :-) wg
    cen obowiązujących w mojej okolicy.
    Do tego na pewno dojdzie koszt ocieplenia ścian fundamentowych - będzie
    tego ciut więcej...
    Będzie jeszcze taras, który w zamyśle projektantów miał być na gruncie,
    ale teraz nie będzie - będę musiał zrobić konstrukcję żelbetową na
    wymurowanych słupach... Będzie to wprawdzie trochę droższe, niż taras na
    gruncie, ale... nie ma to nic wspólnego z piwnicą, czy jej brakiem :-))).
    Można zatem powiedzieć, że w związku ze spadkiem terenu stan zero
    wyszedł mnie drożej o jakieś 25 procent w stosunku do tego samego
    projektu, ale na płaskiej działce...

    Gdybym natomiast chciał się szarpnąć na piwnicę...

    Musiałbym robić większe wykopy i wyższe ściany fundamentowe - więcej
    pracy koparki, więcej betonu i szalunków oraz desek, albo więcej
    bloczków, cementu, piachu i pracy majstrów - tu już doliczyłbym ze 3 - 4
    tys minimum - licząc w stosunku do projektu dla płaskiej działki.

    Solidne izolacje fundamentów - przeciwwodne u mnie, ocieplenie od samych
    ław - co u mnie teraz nie jest konieczne - wystarczy, że ocieplę
    najgłębiej kilkadziesiąt cm poniżej terenu :-). Chudziak na dnie wykopu
    - mówimy o stanie surowym... Strop i schody. Z grubsza można przyjąć, że
    o ile teraz strop wyszedł mnie ok... 15 - 16 tys razem z lanymi
    schodami, to i tu, może mniej byłoby tych schodów, ale ze 13 tys trzeba
    liczyć.

    Mamy na razie tylko stan surowy :-))) i już wyszło drożej o jakieś 16 -
    17 tyś. Jak doliczymy kominy - sam materiał, to znowu będzie więcej o
    jakiś tysiąc - wychodzi 18 w stosunku do wersji podstawowej - dom na
    płaskiej działce.

    Dla wyjaśnienia dodam, jak laliśmy chudziak, to wyliczyliśmy z majstrem
    ok 90 m2, zatem można przyjąć taką powierzchnię stropu i w ogóle piwnicy.

    Mamy dopiero stan surowy i wyszło o 18 tys drożej niż wersja podstawowa
    i o ok 11 - 12 drożej niż mnie wyszło... Doliczyć teraz trzeba samo
    wykończenie i urządzenie tej piwnicy, co może wyniść drugie tyle co stan
    surowy, a ja - bez piwnicy już tych kosztów nie ponoszę :-). Rzecz jasna
    nie mam piwnicy, ale nie żałuję, bo w mokrej glinie nie byłby to
    najlepszy pomysł :-))).

    Podsumowując... uważam, że piwnica jest dobrym rozwiązaniem tylko w
    specyficznych warunkach gruntowo-terenowych - sucho i w sytuacji, kiedy
    ma się małą działkę. Budowanie wzwyż jest raczej droższe, niż budowanie
    wszerz :-))).

    pozdrawiam
    robercik-us