    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Mon, 25 Oct 2021 11:36:54 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Sterowanie kotłem - AI ;-)
    From: WS <L...@c...pl>

    poniedziałek, 25 października 2021 o 18:06:27 UTC+2 ToMasz napisał(a):
    > napisz proszę (niezależnie od tego wątku) jaka powierzchnia i ile
    > płacisz za ciepło. nie że nie musiałeś dopłacać

    Już z rok temu (?) wklejałem poprzednie rozliczenie. Nie twierdzę, że ma za free,
    czy nie muszę "dopłacać", tylko u mnie sąsiedzi na tyle mocno grzeją, że nie
    włączyłem kaloryfera ani na sekundę w sezonie grzewczym. Akurat jestem na wsi i nie
    mam przy sobie...
    Ale oczywiście płacę, mam podzielniki, wg odczytu z nich zużycie ZERO, średnia temp.
    sezonu grzewczego ~19 (o ile pamiętam). Spółdzielniao liczy to sensownie, tzn. jest
    tyle współczynników ;) , że odczyt z podzielnika ma stosunkowo niewielki wpływ (ta
    średnia temp. w mieszkaniu, część zależna od powierzchni itp). Uważam to za całkiem
    sensowne, bo wg aktualnych wymagań (licznik ciepła) nic bym nie płacił, a jest ciepło
    (aż za bardzo) ;) - a podzielniki trochę wpływają na oszczędzanie u sąsiadów (co ma
    wpływ na moje opłaty).
    Pisząc o mieszkaniu vs domu chciałem pokazać róznicę w wymaganiach dla ogrzewania...
    w takim mieszkaniu jak moje jest to trochę "pic na wodę", temp. zewnętrzna ma
    minimalny wpływ na zapotrzebowanie Mieszkanie prostokąt, ciepła - podłoga, sufit ~20
    stopni, jedna ściana wspólna z sąsiadem, też ~20, druga oddziela od korytzrza, gdzie
    nigdy temp. nie spada poniżej +10, dwie zewnętrzne...
    W domu mam wokół temp. jak na polu, czyli zimno zimą ;), od gruntu troszkę grzeje w
    zimie, w lecie chłodzi, ale to piwnica... tak więc układ grzewczy w domu a w
    mieszkaniu ma całkiem inne warunki pracy i wymagania... do grzania domu (przy
    porządnych mrozach) potrzeba ~10kW, taki kocioł w mieszkaniu (a raczej większe się
    montuje) grzeje w każdych warunkach błyskiem... Jak się wyłączy na amen, to poniżej +
    kilkunastu temp i tak nie spadnie, u mnie poniżej 20 nie chce (muszę chłodzić
    wietrzeniem, bo 20+ to za dużo)
    Na wsi czasem przyjeżdżaliśmy zimą w piątek i było ~10, 19kW kocioł grzał to do
    normalych warunków ze 2 doby, ale po kilku godzinach dało się spać, bo powietrze było
    już nagrzane... ;)