  • 1. Data: 2010-08-05 22:20:23
    Temat: Układanie instalacji z AL/PEX - pytankia
    Od: "Bartek" <b...@o...pl>

    Witam
    Podpowiedzcie mi w kilku kwestiach bo mam wątpliwości przed układaniem
    instalacji.
    Całą instalacje bede robił na elementach firmy KISAN.
    Wszystkie podejścia do odbiorników robię rurą 16 mm, a piony i wyjście z
    kotła to 20 mm. Oczywiście w systemie trójnikowym.
    I teraz moje pytania.
    1. Których rur KISAN urzyć do wody zimnej i ciepłej?
    2. W których otulinach dawać rury te co będą szły w podłodze? Pytam bo raz
    mówią że w czerwonych a raz że w szarych - no i jaka grubość?
    3. Czy w ścianach rury trzeba prowadzić w peszlu (czerwony i niebieski) tak
    żeby rury mogły się swobodnie tam przemieszczać, czy nie ma takiej potrzeby,
    po prostu rurę zatynkować?
    4. Na jakiej wysokości powinny być zamontowane kolanka podejściowe?
    (zlewozmywak, umywalka, idt. - wszystkie podejścia będą oczywiście ukryte)?
    5. Czy 16 mm wystarczy wszędzie czy warto dać 20 mm np. prysznic?
    6. Jakie przewody wyprowadzić do kotła i gdzie, żeby potem instalator kotła
    mógł bez problemu się podpiąć?
    7. Czy jest sens robić cyrkulacje jeśli łazienki są obok kotłowni i nad
    kotłownią? Tylko kuchnia jest trochę dalej.

    Pozdrawiam
    Bartek

  • 2. Data: 2010-08-06 08:16:46
    Temat: Re: Układanie instalacji z AL/PEX - pytankia
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    Użytkownik "Bartek" <b...@o...pl> napisał w wiadomości

    Akurat na PEXach się nie znam, ale ...

    > 2. W których otulinach dawać rury te co będą szły w podłodze? Pytam bo raz
    > mówią że w czerwonych a raz że w szarych - no i jaka grubość?

    Czerwone, zbrojone są raczej do miedzi, tu nie powinno miec znaczenia,
    które.

    > 3. Czy w ścianach rury trzeba prowadzić w peszlu (czerwony i niebieski)
    > tak żeby rury mogły się swobodnie tam przemieszczać, czy nie ma takiej
    > potrzeby, po prostu rurę zatynkować?

    Zatynkować - broń boże. Ciepła powinna być zaizolowana (po co masz grzać
    ściany ciepłą wodą), zimną też wartozaizolować, żeby w miejscu prowadzenia
    rury ściana się nie rosiła, a jeśli bardzo nie chces zizolacji, bo nie wiem,
    nie mieści ci się czy co, to obowiązkowo choć peszle.

    > 4. Na jakiej wysokości powinny być zamontowane kolanka podejściowe?
    > (zlewozmywak, umywalka, idt. - wszystkie podejścia będą oczywiście
    > ukryte)?

    Umywalka - wylot kanalizy 50cm nad podłogą (docelową), kolanka wody
    minimalnie nad kanalizą. Zlew w kuchni - daj to wszystko 10cm niżej, bo bywa
    dość głeboki i można miec potem problem ze zmieszczeniem się.

    > 5. Czy 16 mm wystarczy wszędzie czy warto dać 20 mm np. prysznic?

    Spokojnie wystarczy na podejściach. Natomiast jak gdzieś dwa podejścia ci
    się zbierają do kupy, to dalej leć już 20mm

    > 6. Jakie przewody wyprowadzić do kotła i gdzie, żeby potem instalator
    > kotła mógł bez problemu się podpiąć?

    Rura ciepłej, rura zimnej, recyrkulacja, zasilanie i powrót z CO. Wyprowadź
    je razem w miejscu, które przewidujesz na kocioł, instalator sobie potem z
    tym poradzi. tak, żeby odpowiednie rury trafiały wprost do pieca i tak nie
    dasz rady sam zrobić, więc nawet nie próbuj.

    > 7. Czy jest sens robić cyrkulacje jeśli łazienki są obok kotłowni i nad
    > kotłownią? Tylko kuchnia jest trochę dalej.

    Zrobić warto, to tylko koszt paru(nastu) metrów rury więcej i paru
    kształtek, a potem najwyżej nie będziesz jej uruchamiał. Jesli nie zrobisz,
    a potem stwierdzisz, że jednak trzeba było, bo w kuchni na ciepłą wodę się
    czeka długo, będzie już za późno. Tylko zrób to z głową, recyrkulacja nie
    może być w formie "drabiny".

    J.

  • 3. Data: 2010-08-09 08:45:34
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

    Użytkownik "Jarek P." <j...@g...com> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "Bartek" <b...@o...pl> napisał w wiadomości
    >
    > Akurat na PEXach się nie znam, ale ...

    Dla samej rury nie ma znaczenia bo jest z tworzywa więc może być otulina
    szara bo tańsza. Jeżeli jednak w wylewce miałyby być metalowe kształtki -
    dałbym otulinę foliowaną bo ona zabezpiecza przez przesączaniem wilgoci z
    wylewki lub tynków. W ten sposób ochronisz kształtki przed korozją
    spowodowaną przez minerały (cementy, gipsy, wapno itp) - metale się z nimi
    nie kochają.

    Jeżeli chodzi o grubość, to generalnie im grubsza tym lepsza
    (skuteczniejsza). Jeżeli odcinki są krótkie to standardowe 6-9 mm grubości
    powinno wsytarczyć. Zresztą i tak warunki jaki masz w jakiś sposób mogą tą
    grubość ograniczyć.

    > Umywalka - wylot kanalizy 50cm nad podłogą (docelową), kolanka wody
    > minimalnie nad kanalizą. Zlew w kuchni - daj to wszystko 10cm niżej, bo
    > bywa dość głeboki i można miec potem problem ze zmieszczeniem się.

    I pamiętaj: ciepła po lewej stronie, zimna po prawej - to standard określony
    przepisami. Cyrkulacja, jeżeli robisz to w środku pomiędzy ciepłą a zimną.

    Jeżeli kocioł gazowy to ta sama reguła:
    "ciepłe rury" czyli CWU (jeżeli jest rosto z kotła) i zasilanie CO po lewej
    zimne (powrót z CO i ZW) po prawej.

    Przy kotłach węglowych zasilanie CO jest u góry, powrót na dole.
    Przy bojlerach CWU:
    - pionowych: wylot CWU po lewej , ZW po prawej
    - poziomych: wylot CWU u góry, ZW na dole
    przyłącze do cyrkulacji zazwyczaj u góry bojlera.

    Jackare

  • 4. Data: 2010-08-10 06:58:40
    Od: "Bartek" <b...@o...pl>

> [...]
    > powinno wsytarczyć. Zresztą i tak warunki jaki masz w jakiś sposób mogą tą

    W scianach też zatynkowywać te rury w otulinach?

    > I pamiętaj: ciepła po lewej stronie, zimna po prawej - to standard
    > określony przepisami. Cyrkulacja, jeżeli robisz to w środku pomiędzy
    > ciepłą a zimną.

    A to ma takie znaczenie jeśli i tak wszystko bede miał pod szafką albo pod
    wanną? Oczywiście pytam z samej ciekawości.

    Pozdrawiam
    BArtek

  • 5. Data: 2010-08-10 15:51:48
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    Użytkownik "Jackare" <j...@i...pl> napisał w wiadomości

    > I pamiętaj: ciepła po lewej stronie, zimna po prawej - to standard
    > określony przepisami. Cyrkulacja, jeżeli robisz to w środku pomiędzy
    > ciepłą a zimną.

    Cyrkulację też wyprowadzasz ze ściany???? Na diabła?

    J.