    From: Przyjazny <p...@n...tld.invalid>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Zaśmierdła CWU, anoda magnezowa, legionella...
    Date: Mon, 25 Sep 2017 22:03:43 +0000 (UTC)

    On 2017-09-25 18:56, Irek.N. <t...@j...taki.jest.pl> wrote:
    > Mam parę pytań, jako że ostatnio przyszło mi walczyć z tematami.
    >
    > Jak często przegrzewacie zbiornik z powodu Legionelli i do jakiej
    > temperatury grzejecie?

    Mój głupi piec robi to średnio raz na dobę (głupi, tzn. z wypasionym
    sterowaniem, ale mi się nie podobają szczegóły działania tego
    sterowania).

    > Czy puszczacie pompę wody obiegowej non stop, czy też sterujecie nią
    > (obieg wystudza szybciej zbiornik)?

    Hmm... jak miałem starą instalację, to jak było lato to mały obieg do
    zasobnika był grawitacyjny, a w zimie zbiornik był podgrzewany cały czas
    bo był na powrocie z kaloryferów. Nowy "mądry" piec puszcza tam obieg
    tylko jak chce grzać zbiornik.

    > Jeżeli w zbiorniku (stalowy) nie ma elektrody magnezowej (anoda
    > magnezowa), to czy należy się liczyć z innymi niż korozyjne objawami?

    Nie.

    > Czytałem, że można dać większą elektrodę niż oryginalnie producent dał
    > bez żadnej szkody. Mnie zastanawia jaką elektrodę powinienem dać do
    > swojego, 300 litrowego zbiornika.
    >
    > Są elektrody izolowane i .. chyba nie izolowane, przynajmniej nie piszą
    > że są izolowane (nie wyglądają też na takie). Czy to ma znaczenie, co
    > powoduje izolowanie elektrody?

    Google!

    > Pojawiły się w handlu elektrody tytanowe, zasilane z gniazdka przez
    > dedykowany zasilacz. Czy to jest istotnie lepsze rozwiązanie niż magnez?

    Za drogo.

    > Całkiem niedawno zaśmierdła mi woda. Myślałem, że to ze studni (były z
    > nią problemy wcześniej), następnie że tylko zbiornik CWU "zaglonił", a
    > okazało się, że tylko nitka obiegu zaśmierdła. Całość przeczyszczona,
    > odkażona i jest cacy... ale przy okazji odkryłem, że mam błąd w PLC w
    > sterowaniu pompą wody obiegowej, że może się wyłączyć automatyka dla
    > Legionelli i tak dalej. Co potrafiłem, naprawiłem, ale samemu nie
    > zaprogramuję automatyki zbyt dobrze jak widzę. Dlatego pytam jakie
    > macie doświadczenia/wiedzę.

    Kolega obok mówiący o uzdatnianiu ma rację. Jeżeli grzejesz CWU do
    normalnej tempertury (tzn. najniższej rozsądnej) i w wodzie coś żyje to
    może żyć dalej.