    From: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: abisynka - zasada działania
    Date: Wed, 13 May 2009 23:39:07 +0200

    Mustafa <M...@b...xx> wrote:

    > aaaa - być może nieprecyzyjnie sie wyraziłem :)
    > jak jest z pompami to wiem - mnie chodziło tylko o to, czy filtr
    > abisynki dostaje wodę z ziemi na skutek swobodnego napływu, czy
    > jest
    > swego rodzaju podziemną ssącą "pipetą" której napędem jest pompa u
    > góry :)

    Teoria (sprawdzalna w dowolnej encyklopedii) mówi, że studnia
    abisyńska, to taka studnia, z której woda wypływa sama, bo ta sa
    ułożone warstwy geologiczne, że ciśnienie wody wystarcza do jej
    wypływu.
    Praktyka ludowa saś jest taka, że "abisynką" jest określana każda
    studnia, która składa się z małej średnicy dziury w ziemi
    (najczęściej jest to odwiert 50mm) oraz stojącej na górze pompy
    ssącej.
    Żeby było fajniej, jest jeszcze coś, co ludowa tradycja określa
    mianem "pmpa abisynka" - to jest taka klasyczna pompa, jak kiedyś w
    każdym szanującym się parku miejskim stała: żeliwna kolumna, z boku
    wylot wody, a u góry długa wajcha, którą trzeba było majtać
    góra-dół, żeby woda poleciała.

    J.