    From: "Darek" <d...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: dachówka czy blachodachówka
    Date: Sun, 31 Jan 2010 19:19:15 -0000

    Zaznaczam na poczatku ze jestem laikiem, ktory planuje budowe
    domu i to co napisze to bardziej domysly, wiedza zaczytana.
    Mam natomiast troche doswiadczenia w samej pracy przy samodzielnych
    remontach mojego starego domu i tu moge troche wiecej powiedziec,
    jezeli chodzi pozornie niby prosta prace do wykonania, ktora czasami
    potrafi byc czasochlonna a co za tym idzie drozsza.

    > Trafiłem dzisiaj na wg mnie ciekawy projekt domu:
    > http://www.dobreprojekty.pl/projekt_BW01.html
    > i zastanawiam się jakie byłyby róznice w kosztach przy kryciu dachu
    > blachodachówką w porównaniu do dachówki.

    co do blachodachowki, to ja tez sie napalilem na blache bo taniej
    i mnie sie podoba, ale...

    jak troche poczytalem i po rozmowie z architektem, okazalo sie
    ze pod blacha temperatura potrafi dochodzic do sporych wartosci,
    ktore z folii paro. moga po jakims czasie zostawic siatke.
    W takim przypadku lepiej dach deskowac - dodatkowy koszt tarcicy,
    robocizny, ktory trzeba odjac od zysku na blachodachowce.
    Nie wiem moze to brednie... ale mnie skutecznie zniechecily do
    blachodachowki.
    Nie chce za kilkanascie lat sciagac pokrycia i wymieniac.

    >Z tego co już się doczytałem w
    > sieci już sama konstrukcja dachu pod blachę będzie delikatniejsza, czyli
    > tańsza.

    no to prawda (blacha ok. 5-7kg na m2, dachowka 40-60kg/m2),
    ale do tego przy obciazeniach bierze sie pod uwage obciazenia sniegiem
    i wiatrem, ktore sa znaczace, co w efekcie nie wplynie jakos razaco na
    oszczednosc.
    Liczylem jakie beda roznice w przekrochaj wiezby dla blachy i dachowki
    i z tego co pamietam nie byly to jakies porazajace roznice.

    > Prosze jednocześnie o informację co należy uczynić, by dostosować
    > powyższy projekt do blachodachówki. Zaznaczam, iż jestem totalnym laikiem
    > tej kwestii. W zakładce "koszty budowy" podano orientacyjny koszt w
    > wysokości ok. 233.000 zł z tym, że jest to szacunek na pierwszy kwartał
    > 2007
    > roku. Jak orientacyjnie te koszty mogły się zmienić na dzień dzisiejszy???

    tu nie odpowiem, ale sam mam nadzieje ze podobny dom uda mi sie wybudowac
    w cenie nie wiekszej niz 250tys.

    zeby potanic, zlikwidowal bym ten wykusz, ktory oczywiscie dodaje uroku
    bryle, ale kosztuje i jest skutecznym mostkiem termicznym.

    w kuchni nie widze wentylacji.

    dla mnie troche nieakceptowalna jest kolizja drzwi z kotlowni
    z drzwiami wejsciowymi. Wiem ze do kotlowni sie wchodzi
    stosunkowo rzadko, ale kiedys sie zdarzy ze jedna osoba bedzie
    wychodzic z kotlowni druga wchodzic do domu i bedziesz mial
    "obrypane" drzwi. Ja bym zmienil drzwi wejsciowe na otwierane na zewnatrz.

    drzwi z kotlowni chyba nie powinny sie otwierac do garazu, ale do kotlowni,
    jak ktos blizej zaparkuje samochod to wczesniej czy pozniej rypniesz w
    samochod.

    Podniesie koszt lukarna w dachu na poddaszu i mozliwosc spieprzenia
    roboty, zrezygnowal bym z niej na rzecz okna dachowego. Okno dachowe
    zreszta lepiej doswietli ta lazienke.

    Czy w garderobie potrzebne okno dachowe? W sumie okna dachowe sa drogie
    a w garderowbie posiadanie okna jest raczej bezcelowe. Ale to tylko moja
    opinia.

    Ogolnie projekt jest dla mnie fajny, poniewaz ja mam zblizony :-).
    Jest prosty i mam nadzieje tani w budowie :-).

    Powodzenia
    Darek