    From: Adam <a...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: dobór pompy - ogrzewanie podlogowe
    Date: Mon, 5 Sep 2011 01:08:22 -0700 (PDT)

    On 5 Wrz, 09:21, "MUA" <a...@o...eu> wrote:

    > Jest ogrzewanie podogowe na pietrze rozlozone 500m 16-tki i 6 sekcji oraz na
    > parterze ok 700m i 8 sekcji. (uklkad zamniety, piec na gaz)
    > 1. Czy ucignie to jedna  ALPHA 2 25-60?

    Wystarczy spokojnie 25-40.

    > 2. Czy lepiej jest jesli jest w takim przypadku 1 pompa czy dwie?

    Jedna, po co dwie - wiecej pradu zjedza :-)

    > 3. mogby ktosw miarę lopatologicznie napisac jak sie dobiera pompe i jak to
    > sie oblicza?

    Lopatologicznie to sie nie da - trzeba wprowadzic do programu ktory
    wszystko obliczy ;) Ja mam bardzo podobnie - tj. tez mam 1200m rurki
    16-stki na parterze i poddaszu tyle ze w 19-tu sekcjach (najdluzszy
    odcinek ma ok 85-90m) plus jeszcze piec sekcji w piwnicy - ale tam
    odcinki max 50m :) Ciagnie to jedna pompka grundfosa 25-40 na drugim
    biegu. Audytor obliczyl ze wystarczylaby pompka rzedu 25-15. Ten drugi
    parametr to wysokosc podnoszenia - a w instalacji zamknietej - opory
    jakie jest w stanie pokonac pompka. Zeby dobrac pompke musisz policzyc
    opor najdluzszej galezi (tej najbardziej opornej). Potem policzyc ile
    potrzebujesz wymienic m3/h (a to zalezy od instalacji, dlugosci rurek,
    zapotrzebowania na cieplo domu) i popatrzec na charakterystyki pomp -
    przy oporze Twojej instalacji, na danym biegu maja dawac wymagany
    przeplyw m3/h. Sam tego bez programu nie policzysz :) Mi z tego co
    pamietam wyszedl opor 15kPa i przeplyw 1m3/h. Grundfos daje wlasnie
    tyle na drugim biegu. Program jakby co to AUDYTOR CO - darmowy do
    uzytku domowego tylko z lekko przedpotopowym interfejsem - minie dwa
    dni zanim zalapiesz jego lekko pokrecone GUI.

    > 4. Pompe zwykle montuje sie na wyjsciu bo tam jest nisza temperatura a przez
    > to zwieksza sie je trwalosc?

    Na powrocie. Tak - zwiekszysz troche jej trwalosc choc na podlogi
    puszczasz pewnie max 30-35 stC, a na powrocie jest z 5stC mniej -
    jedna i druga temperatura to dla takiej pompki luksus!
    pozdr.

    --
    Adam