    From: "Tornad" <t...@h...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: drenaĹź budynku
    Date: Sun, 01 Aug 2010 21:44:03 +0200
    Sender: n...@n...onet.pl

    > A jak wygląda odległość rur od budynku? Czy 1 metr to za dużo czy może
    > powinno być maksymalnie np 20 cm?

    Nie jest za duzo; drenaz mozna robic tuz przy lawie fundamentowej, scisle z
    boku na glebokosci ponizej dna posadzki w piwnicy ale mozna i w odleglosci
    metrowej a nawet wiekszej. Zaleta pierwszego jest to, ze jak sie odkopuje
    sciane do wykonania na niej izolacji to niejako automatycznie wykonuje sie
    drenaz opaskowy. Jesli sciana byla wczesniej zaizolowana to jej odkopywanie
    jest niekorzystne, wtedy kopie sie row w odleglosci metrowej. Podyktowane to
    byc moze faktem, ze nie zawsze mozna tak bezkarnie odkopywac law i scian
    fundamentowych z uwagi na ich niepotrzebna gimnastyke. Lawa, fundament
    odkopany na calej dlugosci traci na swej nosnosci a w skrajnych przypadkach
    moze sie odksztalcic. Byly nawet wypadki.
    Row do drenazu wykonany w odleglosci metra mozna wykonac glebszy nawet od
    poziomu posadowienia fundamentu, byleby kat, nachylenie mierzone od krawedzi
    podstawy fundamentu nie bylo wieksze od 1 : 4. Czyli w odleglosci metra od
    fundamentu, mozna podkopac 25 cm glebiej.
    Teraz sprawa zageszczenia wykopu po ulozeniu drenazu. Obok samej sciany
    nalezy wykop dobrze zagescic z uwagi na to, ze niezageszczony sam osiadzie i
    powstanie row, obnizenie powierzchni terenu przy scianie gdzie pozniej zbiera
    sie woda. Wykop oddalony od sciany i niezbyt dobrze zageszczony nie jest juz
    taki grozny.
    Co do rozstawu drenazu to do celow melioracyjnych stosuje sie rozstawy drenow
    rzedu 8-15 metrow i on daje obnizenie zw. wody dlatego ta odleglosc metrowa
    nie jest tu krytyczna.
    Mam tylko uwage do opisu drenazu przez Kikiego; pisze, ze te geowloknine
    nalezy zasypac kamykami do wysokosci 1/3 grubosci przyszlej obsypki. Moim
    zdaniem nie nalezy tak robic; rura perforowana winna lezec bezposrednio na
    geowloknie a ta bezposrednio na gruncie rodzimym. Zasyp rury grawelem tylko po
    bokach i od gory i to wszystko zawiniete szczelnie geowloknina. I od gory
    zasypane urobkiem oczywiscie cienkimi warstewkami zageszczanym.
    Pzdr.
    Tornad