    From: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: ilosc roznicowek w instalacji
    Date: Fri, 23 Jan 2009 11:51:40 +0100

    Uzytkownik <a...@g...com> wrote:

    > Tzn. albo robimy totalne przygotowanie pod inteligentny dom i
    > osobny
    > obwod do kazdego pojedynczego gniazda (oj ja bym tak chcial;)

    Ale tego tak sie nie robi!!!!
    Inteligentny dom absolutnie nie jest obecnie robiony tak, ze
    wszystkie (teoretycznie) odbiory sie schodza do jednej puchy, w
    której jest sciana klapiacych i warczacych przekazników.
    Jesli myslisz o domu inteligentnym, to sama instalacje
    elektryczna zrób jakkolwiek (byle sensownie), a jedynie zadbaj o
    dwie rzeczy:
    - wszystkie puszki pod wylaczniki maja byc glebokie
    - wszystkie puszki pod wylaczniki, którymi móglbys chciec w
    przyszlosci sterowac (a najlepiej po prostu wszystkie) +
    wszystkie miejsca, w których mogloby sie znalezc cos, co mialoby
    byc objete sterowaniem badz byc zródlem sygnalów do sterowania -
    przez wszystkie te miejsca przepusc oprócz normalnej instalacji
    która sie tam znajduje, dodatkowy przewód "domofonowy" (3x2x0,5
    albo 4x2x0,5) albo nawet skretke ethernetowa, w kazdej puszce
    robiac z niego petelke takiej dlugosci, zeby w razie potrzeby
    bylo go latwo rozciac i zarobic. JEDNYM PRZEWODEM lecisz przez
    wszystkie te puszki i miejsca, przewód zaczynasz gdzies, gdzie
    kiedys bedzie mógl stac komputer sterujacy tym wszystkim i juz,
    cale okablowanie pod dom inteligentny gotowe. Na etapie budowy
    domu dodatkowy koszt to ten kilometr kabla domofonowego, on jest
    na tyle tani, ze nie powinien byc to problem. A jak odetchniesz
    finansowo, dlugosc doby spowrotem wróci do jakichs sensownych
    rozmiarów i co wiecej zaczna sie pojawiac w niej wyraznie
    wydzielone miejsca na sen, posilki czy chwile "dla siebie", to
    sobie zaczniesz w te glebokie puszki upychac wlasnorecznie
    dziergane elementy wykonawcze, którymi komputer bedzie mógl przez
    ten dodatkowy kabel sterowac. Mozliwych tu do amatorskiego
    wykorzystania standardów interfejsów potrafiacych obsluzyc po
    takim jednym kablu kilkadziesiat róznych urzadzen jest conajmniej
    trzy.

    J.