    From: robercik-us <r...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: mury zew i nosne z czego
    Date: Sun, 10 Jan 2010 11:41:21 +0100

    kiki pisze:
    [..]

    > zamki miałem na myśli i poziomą spoinę, którrej nie zaklejają często zaprawą
    > tylko muruja na dwa paski zaprawy. Nie dalej jak kilka naście dni temu ktoś
    > dawał zdjęcia gdzie było widać zaprawę nakładaną pasmowo.

    No to teraz ja zapytam - bo budowlańcem nie jestem, ale jakie-takie
    pojęcie techniczne mam :-).

    Jak mur ma... powiedzmy jak u mnie 29 cm grubości [max], to po kiego
    grzyba dawać na całej szerokości spoinę?

    U mnie, jak zobaczyłem, że majster robi spoinę 'na dwa paski', zaraz go
    spytałem dlaczego tak? Odpowiedział, że tworzy się w ten sposób
    dodatkowa przestrzeń wypełniona powietrzem i to stanowi dodatkowo o
    lepszej izolacyjności takiego muru.
    Przemówiło to do mnie, bo i mniej zaprawy poszło rzecz jasna, a skoro ja
    płacę :-).

    Teraz pomyśl:
    Skoro cegły/pustaki mają swoje przewodnictwo cieplne - jakieś tam - to
    po co tworzyć mostki cieplne przez układanie ich na pełnych spoinach?
    Można łatwo sobie policzyć jaką powierzchnię stanowią takie spoiny,
    niech teraz mądrzy ludzie przeliczą ile dodatkowo ciepła może uciec
    przes takie 'pełne spoiny' i będzie wszystko jasne :-).

    pozdrawiam
    robercik-us