    Date: Wed, 13 Aug 2014 11:08:38 +0200
    From: uzytkownik <a...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: piec z zamkniętą komorą - jakie przepisy?

    W dniu 2014-08-13 08:16, ToMasz pisze:

    > nie. tzn wtedy gdy założono piec, nie było takich przepisów. mało
    > tego, w kuchni jest piec węglowy z blachą do gotowania zupy w garnkach!

    Od zawsze istniały przepisy, że pomieszczenia, gdzie znajdowały się
    urządzenia gazowe musiały być wentylowane.
    Jeżeli faktycznie nie ma wentylacji to ktoś zrobił partyzantkę wpinając
    się najprawdopodobniej do kanału wentylacyjnego.

    > blok mieszkalny wielorodzinny, najwyższa kondygnacja

    Z tymi najwyższymi kondygnacjami jest najwięcej problemów, ponieważ
    najczęściej dochodzi do zaczadzeń na skutek cofania się spalin w
    piecykach gazowych. Dlatego też powinno się wprowadzić prawo nakazujące
    montaż urządzeń gazowych tylko i wyłącznie z zamkniętą komorą spalania.

    > tego nikt nie wie. zakładam ze minimalne możliwe

    Z reguły kiedyś budowano kanały 14 na 14 cm. Ale także budowano większe
    np. 28 na 28cm, do których podłączano kanały wentylacyjne z kilku lokali
    mieszkalnych. Możliwe, że ktoś dokonał tu samowoli wpinając się w taki
    właśnie kanał wentylacyjny, bo jeżeli jest w tym lokalu tylko jeden to
    świadczyłoby o tym, że był to kanał wentylacyjny, a nie spalinowy.
    Jeżeli tak było to wyjście masz jedno. Zbudować sobie własny komin dla
    pieca gazowego. Trzeba po prostu przebić strop i dach, a następnie
    obsadzić koncentryczny system kominowy (spalinowo-powietrzny) ze stali
    kwasoodpornej. Komin taki może też zostać wyprowadzony poprzez ścianę, a
    następnie poprowadzony na zewnątrz po elewacji ponad dach.
    Niestety tutaj jest sporo formalności do załatwienia, włącznie z projektem.
    A należy zacząć od opinii kominiarskiej.

    Obecne przepisy zezwalają na wyprowadzanie spalin za ścianę, jeżeli moc
    urządzenia nie przekracza 21kW i dotyczy to tylko budynków
    jednorodzinnych. Oczywiście tutaj są jeszcze do spełnienia wymagania co
    do odpowiednich odległości od otworów (okien, drzwi, kanałów
    wentylacyjnych).
    Jeżeli jest to stara kamienica to można obejść prawo tylko wtedy, kiedy
    w kamienicy nie ma wydzielonych lokali mieszkalnych.

    > 5kw wystarczy, ale nie wiem czy tak mały się da kupić

    Zapomnij o 5kW, bo takich kotłów nikt nie produkuje. Dawno temu
    produkowano takie piecyki do ogrzewania wody w kuchniach czy umywalkach.
    Niestety do kąpieli taka moc jest stanowczo za mała. Minimum to 10kW.