    From: "Ergie" <e...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: rekuperator - solar czy bateria sloneczne ?
    Date: Thu, 28 Jun 2012 16:53:59 +0200
    <op.wgj9ccgdp8ku5w@radek-netbook> <jsetva$62k$1@node2.news.atman.pl>
    <op.wgkasmlzp8ku5w@radek-netbook> <jsf0pv$501$1@node1.news.atman.pl>
    <op.wgkdiwcw1cvm6g@lap> <op.wgkdqcvv1cvm6g@lap>
    <jsf3a7$7en$1@node1.news.atman.pl>
    <4fec061d$0$1214$65785112@news.neostrada.pl>
    <jsh7kc$ak8$1@node1.news.atman.pl>
    <4fec2a89$0$26703$65785112@news.neostrada.pl>
    <jshfe1$icj$1@node1.news.atman.pl>
    <4fec4671$0$26695$65785112@news.neostrada.pl>

    Użytkownik "4CX250" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    > Wspomnij tedy moje słowa "Mylisz się bardzi i łudzisz tylko"

    :-)

    > I znów najgorsze z możliwych rozwiązań. Czyli jednak zakładasz że kiedyś
    > będziesz zmuszony odejść od gazu ale uparcie tkwisz że nie chcesz
    > podłogówki bo nie.

    Nie nie zakładam, przeczytaj dokładnie - podałem absurdalny przykład o
    górnikach którzy wywalczą zakaz opalania gazem - właśnie dlatego, że nie
    zakładam takiego rozwiązania.

    > Ale nadal nie zdradziłeś jakie to temperatury, tak, oraz jakim kotłem
    > chcesz grzać.

    Dobra wygrałeś, aż sięgnąłem do projektu:
    65/55 policzone dla -20 na zewnątrz.
    A że kondensacja następuję gdy temperatura powrotu jest poniżej około 50
    (nie pamiętam dokładnie) to będzie prawie zawsze.

    To czy to będzie od -12 czy od -15 czy może -18 trzeba by dokładnie
    policzyć, a mnie się teraz nie chce tym bardziej, że charakterystyka
    grzejnika nie jest liniowa.
    Przez większą część sezonu grzewczego temperatury są dodatnie, albo w
    okolicach zera.

    > Żebyś się nie zdziwił. To jakiej wielkości sa te grzejniki? Zajmują całą
    > powierzchnię ścian? Przecież tu właśnie liczy się powierzchnia wymiany
    > ciepła. Policz dokładnie, powierzchnia pokoju, aby ją ogrzać robisz na
    > całej powierzchni podłogi grzejnik typu podłógówka.
    > A ty chcesz to zastąpić większym grzejnikiem pod oknem uważając że to
    > niemal to samo.

    ??? Teraz to pojechałeś po całości. Nie potrzeba grzejnika o powierzchni
    podłogi. Skąd Ci to przyszło do głowy? Dla kondensacji ważne jest by temp.
    powrotu była niższa niż te 50 st. Nie trzeba jej "zbijać" do 35 albo 30.
    Owszem to podnosi sprawność, ale już nie tak znacznie. U mnie będą normalne
    dwupłytowe grzejniki OIDP 60cm na 120cm w sypialniach i jeden taki i dwa
    mniejsze w salonie. Nigdzie grzejnik nie jest szerszy niż okno.

    > A nie zaczęliśmy? Od początku ci tu każdy odpisuje że to nie ma sensu
    > takie założenie jakie wybrałeś.

    Nie, nikt mnie nie zapytał o moje założenia tylko próbował, mnie przekonać,
    że skoro solary mi się nie opłacają (nie znając moich założeń) to znaczy że
    mam złego projektanta.

    Pozdrawiam
    Ergie