  • 1. Data: 2014-11-10 11:56:54
    Temat: renowacja stołu - czym pokryc by TRWALE zabezpieczyc
    Od: Majka <k...@g...com>

    Przychodzi kobieta do sklepu z dywanami i pyta:
    - Mam pięcioro dzieci, jaki dywan mi pan poleca?
    A sprzedawca odpowiada:
    - Przy piątce dzieci to proszę wybrukować.

    W powyższym dowcipie jest coś z gorzkiej prawdy, przekonuję się sama o tym patrząc na
    mój stół.

    Proszę poradźcie, czym pokryć mebel/stół po oczyszczeniu?
    Jaki lakier użyć?
    Stół jest często zalewany prze dzieci herbatą, kapie z łyżek, ulewa się z talerzy.
    Czym pomalować blat, by go TRWALE zabezpieczyć?
    Czy mogę do tego użyć lakieru do podłóg/parkietów?
    Jaki produkt, jakiego producenta polecacie?
    Nie chcę zmieniać barwy mebla, wiec musi to być lakier bezbarwny.
    Mój stół jest teraz pokryty fornirem (blat) i lakierowany.
    Czy przed nakładaniem lakieru pomalować mebel Kaponem, by nie zrobił się ciemniejszy
    po lakierowaniu?

    Na pewno muszę go oczyścić denaturatem i wełna stalową 00/000. Później wyschnie.
    a później lakier, tylko jaki? Trwały - to wiem, ale jaki produkt?
    I jakimi narzędziami nakładać - ciągnąć mocno pochylonym pędzlem do lakierów, czy
    walkiem o krótkim włosiu/flokiem?

    Oto sam stół:
    https://plus.google.com/u/0/photos/11385101361921346
    5323/albums/6080015191365466161

    Pozdrawiam, i dziękuję za porady,
    Majka

  • 2. Data: 2014-11-10 12:23:41
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "Majka" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

    > Przychodzi kobieta do sklepu z dywanami i pyta:
    > - Mam pięcioro dzieci, jaki dywan mi pan poleca?
    > A sprzedawca odpowiada:
    > - Przy piątce dzieci to proszę wybrukować.

    :-)

> [...]

    > talerzy.
    > Czym pomalować blat, by go TRWALE zabezpieczyć?

    Trwale to pojęcie względne. Dobry lakier zabezpieczy całkowicie przed
    wilgocią, ale tylko minimalnie przez uszkodzeniami mechanicznymi, a w ogóle
    przed temperaturą.

> [...]
    > Mój stół jest teraz pokryty fornirem (blat) i lakierowany.
    > Czy przed nakładaniem lakieru pomalować mebel Kaponem, by nie zrobił się

    Ja bym dał jakiś lakier poliuretanowy - będzie odporny na wilgoć i plamy.

> [...]
    > I jakimi narzędziami nakładać - ciągnąć mocno pochylonym pędzlem do
    > lakierów, czy walkiem o krótkim włosiu/flokiem?

    A to już co kto lubi - ka lubię pędzlem ale to wymaga wprawy, inni wolą
    wałkiem.

    > Oto sam stół:
    > https://plus.google.com/u/0/photos/11385101361921346
    5323/albums/6080015191365466161

    Kawał ładnego mebla!

    Ale widzę, że w paru miejscach fornir jest ukruszony, więc i tak wypadałoby
    położyć nowy. Ja bym zrobił tak. Delikatnie zeszlifował to co jest,
    odkurzył, odtłuścił i polakierował lakierem poliuretanowym.

    Natomiast za kilka lat jak dzieci podrosną i przestanie im się ulewać,
    rozlewać i wylewać i jeszcze trochę podrosną i przestaną rysować kredkami po
    stole zamiast tylko po kartce, to wtedy bym zerwał ten fornir co jest,
    położył nowy (koszt nie jest wysoki i można to łatwo zrobić samemu) i
    zależnie od Waszego gustu - polakierował, zaolejował albo politurował (to
    ostatnie wymaga fachowca).

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 3. Data: 2014-11-10 14:11:30
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > Kawał ładnego mebla!

    Fakt.
    Ale jak już jesteśmy przy stołach, to chodzi za mną od jakiegoś czasu taki:

    http://www.youtube.com/watch?v=tOp5j_57LAE

    Wiem, że to zupełnie inna bajka, i że z innego powodu jest fajny -
    proszę więc traktować to oftopicznie ;)

    Zastanawiałem się, czy dało by się go skopiować, bo oryginały cenowo ...
    no cóż, należy się spodziewać że tanie toto nie będzie.
    Pół foku projekt + kwartał na wykonanie?

    Miłego.
    Irek.N.

  • 4. Data: 2014-11-10 16:32:36
    Od: ZbyszekZ <z...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 10 listopada 2014 11:56:55 UTC+1 użytkownik Majka napisał:
> [...]
    > - Przy piątce dzieci to proszę wybrukować.
    >
    > W powyższym dowcipie jest coś z gorzkiej prawdy, przekonuję się sama o tym patrząc

    Ty się zając nie śmiej, Ty... skorzystaj z tej rady.
    Może nie dosłownie, zamiast bruku daj szkło (oczywiście zaraz po tym jak już
    polakierujesz czy zmienisz fornir).
    Może nie jest to aktualnie szczyt mody ale jest skuteczne. Zamiast szkła możesz
    poszukać adekwatnego plastiku - będzie mniej trwały ale bezpieczniejszy.

    --
    ZZ@private

  • 5. Data: 2014-11-10 17:06:05
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "ZbyszekZ" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

    > Może nie dosłownie, zamiast bruku daj szkło (oczywiście zaraz po tym jak
    > już polakierujesz czy zmienisz fornir).

    Szkło przy małych dzieciach???
    Nie wiem, jak inne dzieci ale w moich czasem odzywały się instynkty
    pierwotne i miały pomysły by użyć jakiejś zabawki jako młotka a stołu jako
    bębenka :-)

    Natomiast przy takich trochę starszych 4-5+ szkło może być całkiem niezłym
    pomysłem - jest kredko- plamo- i farbo- odporne.

    > Może nie jest to aktualnie szczyt mody ale jest skuteczne. Zamiast szkła
    > możesz poszukać adekwatnego plastiku - będzie mniej trwały ale
    > bezpieczniejszy.

    To jest całkiem niezły pomysł.
    Jakby się dało (może się da, nie wiem) kupić taka płytę z poliwęglanu to
    można by ją nawet jakoś na stałe przykleić - wyglądałoby to jak warstwa
    lakieru na wysoki połysk.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 6. Data: 2014-11-10 17:13:03
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > To jest całkiem niezły pomysł.
    > Jakby się dało (może się da, nie wiem) kupić taka płytę z poliwęglanu to
    > można by ją nawet jakoś na stałe przykleić - wyglądałoby to jak warstwa
    > lakieru na wysoki połysk.

    Z technicznego punktu widzenia poliwęglan jest ok, udaroodporny,
    nietoksyczny, odporny chemicznie choć niekoniecznie temperaturowo, itd.
    Ma za to parę wad. Jedną z nich jest cena, drugą jego szybkie rysowanie
    (jest miękki), a z czasem to i matowy potrafi się zrobić.

    Może dobrym rozwiązaniem jest szkło klejone? Niekoniecznie od razu 2
    szyby z folią pomiędzy - może taniej - z jedną skoro jest podparta?

    Tak mam u siebie i doskonale się to sprawuje. Kosztowało trochę - choć
    poliwęglan pewnie też by tyle kosztował (przecież nie da 2mm grubości,
    bo taką folię to powyginają mu). W razie rozbicia, folia skutecznie
    trzyma kawałki, choć przyznaję, że małe odpryski są.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 7. Data: 2014-11-10 21:30:29
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 2014-11-10 o 11:56, Majka pisze:
    > Czym pomalować blat, by go TRWALE zabezpieczyć?
    > Czy mogę do tego użyć lakieru do podłóg/parkietów?
    Nie jest ważne, co tam ktoś napisał na puszce, że do parkietu/podłogi
    itp. Ważne na jakiej żywicy jest lakier. Ja sobie bardzo chwalę
    epoksydowe, ale podobno to obraza ekologii. Pozostaje więc
    poliuretanowy. Są dwa rodzaje: chemotwardzalny dwuskładnikowy i
    utwardzany wilgocią z powietrza - jednoskładnikowy.
    > Jaki produkt, jakiego producenta polecacie?
    Jest paru producentów chałturników, więc warto kupić jakąś znaną markę
    np. Sigma, Tikkurila, czy co tam pozostało po śp. Polifarbie
    > Czy przed nakładaniem lakieru pomalować mebel Kaponem, by nie zrobił się
    ciemniejszy po lakierowaniu?
    Można dać
    > I jakimi narzędziami nakładać - ciągnąć mocno pochylonym pędzlem do lakierów, czy
    walkiem o krótkim włosiu/flokiem?
    Ja preferuję wałek z krótkim włosiem, od pędzla zawsze mi wychodzą mazy.
    Ergie zaproponował płytę z poliwęglanu. To może być dobry pomysł, ale
    nie wiem, gdzie kupić. Można także spróbować okleić stół folią np. taką;
    http://www.folie.artfoll.pl/folie-bezpieczne-haccp
    Jak się zniszczy, to powinno się bez problemu dać wymienić.
    Jacek

  • 8. Data: 2014-11-10 22:02:01
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2014-11-10 o 11:56, Majka pisze:

    > Proszę poradźcie, czym pokryć mebel/stół po oczyszczeniu?
    > Jaki lakier użyć?
    > Stół jest często zalewany prze dzieci herbatą, kapie z łyżek, ulewa się z talerzy.

    A przed tym nie zabezpiecza najprostsza opcja czyli obrus? (folia lub
    cerata)
    Czy to uważasz już za obciach przy tym meblu?
    Wtedy lakier tylko jako zabezpieczenie efektów renowacji.

  • 9. Data: 2014-11-12 08:41:55
    Od: ZbyszekZ <z...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 10 listopada 2014 17:06:22 UTC+1 użytkownik Ergie napisał:
> [...]
    > Nie wiem, jak inne dzieci ale w moich czasem odzywały się instynkty
    > pierwotne i miały pomysły by użyć jakiejś zabawki jako młotka a stołu jako

    Zbicie 0,5cm szkła wymaga więcej siły niż ma 2-3 latek. Faktem jest, że może się
    ukruszyć, jeśli nie będzie kryształowe dlatego pomysł z plastikiem.

> [...]
    > Jakby się dało (może się da, nie wiem) kupić taka płytę z poliwęglanu to
    > można by ją nawet jakoś na stałe przykleić - wyglądałoby to jak warstwa

    Zrobienie tego dobrze wymaga sporo wprawy. Przyklejenie dużej,przezroczystej, płyty
    bez paskudnych bąbelków powietrza to niezłe wyzwanie.

    --
    ZZ@private

  • 10. Data: 2014-11-12 09:27:29
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "ZbyszekZ" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

    > Zbicie 0,5cm szkła wymaga więcej siły niż ma 2-3 latek. Faktem jest, że
    > może się ukruszyć, jeśli nie będzie kryształowe dlatego pomysł z
    > plastikiem.

    Masz rację nie pomyślałem żeby dawać aż tyle. Później wpadłem na to że
    przecież można dać hartowane, klejone i będzie super bezpiecznie

    > Zrobienie tego dobrze wymaga sporo wprawy. Przyklejenie
    > dużej,przezroczystej, płyty bez paskudnych bąbelków powietrza to niezłe
    > wyzwanie.

    Trywialne to nie jest, ale myślę że będzie łatwiej niż z przyklejaniem folii
    na wyświetlacz telefonu - bo pyłki nie będą miały znaczenia. Trzeba tylko
    znaleźć jakiś przeźroczysty klej o konsystencji żelu, który ładnie wypełni
    pory w drewnie.

    Pozdrawiam
    Ergie